Springen naar inhoud

VS 2010 SOLVED

Rolluiken, The Smart Way?

• Log in a.u.b. om te beantwoorden
Er zijn 7 reacties in dit onderwerp

#1 francky

francky

Starting Developer

• Leden
  • 21 berichten
    Laatst bezocht 11 jun 2013 13:51

Geplaatst op 30 juli 2012 - 11:19

Hout...

Het heeft  de nare eigenschap om, alle geschilder ten spijt, uiteindelijk toch weg te rotten; Zo ook de ramen in mijn huis die er na 46 jaar trouwe dienst de brui aan gaven. Nu kost het vervangen van 11 ramen, en twee buitendeuren bakken vol geld en ik maakte kennis met een warboel van glaskwaliteiten, isolatie eigenschappen …  heel wat studiewerk dus.

Eén van de binnenkomende offertes had meteen elektrische motoren voor de rolluiken inbegrepen, met  als argument dat dergelijke rolluiken gemakkelijker te plaatsen waren met veel minder (duur) werk ter plaatse.  Tevens zijn zo'n dingen meteen heel wat handiger als je als oude knar door reuma of andere leukigheden geplaagd wordt. Gezien de offerte, voor gelijkwaardige ramen, in dezelfde grootteorde viel als de offertes met ouderwetse kabeltjes eigenlijk nog geen zo'n gek idee.

En dan begint het natuurlijk.

Waarom geen afstandsbediening om die dingen vanuit de luie zetel te kunnen bedienen ipv ouderwetse knoppen bij elk raam? Waarom geen simpel domotica system zodat de rolluiken ook bij afwezigheid op en neergaan en een indruk van aanwezigheid geven?

En ja hoor, alles kan, zelfs het bedienen van de rolluiken via uw eigenste  smartphone.  Maar het prijskaartje gaat wel pijlsnel de hoogte in. Totale kostenplaatjes van drieduizend euro vlogen me om de oren.

Watte??? 3000 euro om een paar rolluiken te bedienen!!??!! Ge zit gie nie goe zekre !!!

Een computerfreak met een opstandige ziel , dan heb je automatisch een nieuw project en weldra werd een doel geformuleerd:

Objectief: De rolluiken bedienen via mijn eigenste smartphone, of gelijk welk mobiel schermpje, voor een schijntje van de commerciële prijs.

Een project is geboren.

Ik vermoed dat ik me weer iets op de hals heb gehaald ;-)

#2 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
    Laatst bezocht 12 jan 2024 08:50
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 30 juli 2012 - 11:44

Nou ben benieuwd over je opbouw, stappenplan, uitwerking , realisatie en natuurlijk het kosten plaatje tegen over de comerciële weg.
Tegenwoordig kun je dingen zelf maken , die goedkoper zijn als die in de winkel, dus ik laat me eens verassen ;)

#3 francky

francky

Starting Developer

• Leden
  • 21 berichten
    Laatst bezocht 11 jun 2013 13:51

Geplaatst op 31 juli 2012 - 15:07

Van Smartphone tot rolluik

Voordat ik aan de "echte" analyse begin eerst nog een klein overzicht van wat ik nu al weet (of denk e weten).

De hamvraag: Hoe verbind je een smartphone met een electrische motor van een rolluik?

Laat ons eerst de smartphone wereld eens bekijken.

Er zijn daar verschillende operating systemen in zwang : iOS (van Apple), Android (van Google),  Blackberry van RIM, en het opkomende Windows phone van Microsoft.  Voor elk van die OS kan je "apps" maken,

Apps zijn geschreven voor 1 platform, en meestal moet je ook nog betalen voor developer licenties, of kwaliteitskontroles. Apps zijn ook niet overdraagbaar van het ene naar het andere platform. Dus, als ik ooit een andere smartphone koop dan moet ik ook een nieuw rolluik app schrijven,

Nogal onhandig allemaal.

Echter, iedere smartphone heeft een ingebouwde browser die gemakklijk standaard web pagina's kan visualiseren.
Om onafhankeleijk te blijven van een specifiek merk smartphone is het dus aangewezen om het ding alleen als interface te gebruiken via de browser, en een "home server" te installeren waarop de website draait, en die in staat is om de commando's ontvangen via deze website door te geven aan de electrische motoren.

Meteen heb je dan een resultaat dat kan bestuurd worden vanop elke smartphone, tablet of zelfs  via het locale net (LAN) met een pc.

Daar die homeserver 24/7 actief zal moeten zijn  zal ik moeten uitkijken naar eentje die niet al te veel energie nodig heeft, echter, om een prototype te bouwen is elke pc die een websitje aankan goed genoeg. Een ander voordeel van een pc is dat ik al wat ervaring heb met webservers (Apache) en al gespeeld heb met verschillende talen (zoals PHP, javascript )  en databases (zoals MySQL).

Maar hoe kan ik nu die rolluikmotoren aan die pc hangen? Laat ons eerst die motoren eens in detail gaan bekijken:
Elke motor heeft 4 "uitgangen" of kabels:
  • Geelgroen: de aarding
  • Blauw: de eerste fase (common: C)
  • Bruin (Down: D) en rood (Up:U): de tweede fase en meteen de schakeldraden .
Spanning op blauw en bruin (C+D) doet het rolluik naar beneden komen
Spanning op blauw en rood  (C+U) doet het rolluik naar boven gaan

De motor heeft ook twee verstelbare eindekoerskontakten die het te ver oprollen/afrollen van het rolluik verhinderen door de stroom af te snijden.

Deze motoren werken op 220Volt en naargelang van de grootte van het rolluik heb ik motoren van 135, 195 en 250 Watt.

De motoren zitten ingebouwd  in de centrale as van het rolluik en zitten dus in de rolluikkast onder wat kan beschreven worden als "natte omstandigheden".  Alhoewel het de bedoeling is om goedkoop te werken, toch wil ik veiligheid niet uit het oog verliezen dus:

*> Indien rolluiken niet moeten bewegen moeten beide fasen spanningsloos staan om de kans op lekstromen of kortsluitingen door vochtigheid te beperken

Een ander heikel punt is dat als blauw op het zelfde ogenblik verbonden is met rood en bruin we een situatie krijgen waarbij de motor tegelijkertijd naar boven en beneden moet bewegen. Dat lijkt een ideaal recept voor brand- en andere frietketelgeurtjes. Dit moet ten alle prijze vermeden worden.

*> Een veiligheidsschakeling is nodig om te voorkomen dat "U" op hetzelfde moment kan aangestuurd worden als "D"

Een wisselspanningsmotor van 250 Watt op 220V!

Dat is heel andere koek dan een pc met standard USB uitgangen die typisch 4.75 V tot 5.25 V met een stroomsterkte tussen 100 mA en 500mA aankunnen. Ik heb dus een "ding" nodig dat de laagspanning stuurcommando's van de pc omzet naar de hogere vermogens die de motoren tot beweging aanzetten.

Nu heb ik in mijn studentenjaren (héél lang geleden) wel ooit schakelingen gemaakt met relais maar verder heb ik geen enkele ervaring met het aansturen van apparatuur (wel, uitgezondert printers dan) met of zonder een pc. Ik verwacht hier dan ook echt op een struikelblok te botsen.

Maar in zo'n situaties is Google uw beste vriend; mijn eerste zoekopdracht met "relay and USB" levert me meteen een link naar Velleman kits op, en een link naar een rare site die VBIB noemt. ;-)

Een beetje grasduinen op beide sites en ik besluit om de Velleman K8090  (relaiskaart aangestuurd met PC via USB) wat naderbij te bekijken en lid te worden van VBIB.

Nu kan het echte werk beginnen.

"Isn't it strange how disaster unfolds" ;-)

#4 RedThread

RedThread

Beheerder VBIB

• Beheerder
  • 3612 berichten
    Laatst bezocht 11 sep 2024 09:24
  • LocatieTongeren,Belgium.
Inzender

Geplaatst op 31 juli 2012 - 15:13

Dit is een blog die ZEKER zal volgen !

Dacht eerst dat het verborgen reclame was ivm rolluiken lol !

Benieuwd naar de afloop.

Greetzzzz
RedThread

Citeren

Daar die homeserver 24/7 actief zal moeten zijn  zal ik moeten uitkijken naar eentje die niet al te veel energie nodig heeft, echter, om een prototype te bouwen is elke pc die een websitje aankan goed genoeg. Een ander voordeel van een pc is dat ik al wat ervaring heb met webservers (Apache) en al gespeeld heb met verschillende talen (zoals PHP, javascript )  en databases (zoals MySQL).

Indien interesse, ik heb een HP DL320 G4 (http://h18000.www1.h.../proliantdl320/) die voor een zacht prijsje weg mag.
Ideaal om als webserver te draaien
Indien interesse doe maar een PM.

#5 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
    Laatst bezocht 12 jan 2024 08:50
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 31 juli 2012 - 15:48

De Velleman K8090 is inderdaad een mooie oplossing om met 220V te schakelen.
Uiteraar zijn er meerdere mogelijkheden , bv met de Velleman K8055.
Deze zou je dan gelijk ook voor meerdere doeleinde kunnen gebruiken want zijn eigenschappen zijn.:
  • Gescheiden ingangs- en uitgangstest
  • Tellerfunctie bij ingangen 1 en 2 met aanpasbare ontstuitering
  • Staafdiagram
  • 5 digitale ingangen (0 = GND, 1 = open, testtoetsen op de printplaat)
  • 2 analoge ingangen met optie voor demping en versterking (interne test +5 V gepland)
  • 8 digitale uitgangsschakelaars met open collector (max. 50 V/100 mA, LED-aanduiding op de printplaat)
  • 2 analoge uitgangen (0 - 5 V, uitgangsweerstand 1,5K?) of PWM 0 - 100% uitgang voor "open collector" (max. 40 V/100 mA, LED-aanduiding op de printplaat)
  • Algemene conversietijd 20 ms per opdracht.

Je dan bv. om je rolluik te switchen met die 8055 een Solid state relais S201S05  kunnen gebruiken, deze kan tot 600V aan 3A switchen.
Zonder meer kun je dan met de andere uitgangen van die 8055 vanalles anders aansturen indien nodig.

#6 doebi

doebi

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 539 berichten
    Laatst bezocht 27 okt 2022 11:33

Geplaatst op 31 juli 2012 - 18:34

Tof project, ben benieuwd :roll: 8-)

#7 bertvan

bertvan

Starting Developer

• Leden
  • 1 berichten
    Laatst bezocht 17 sep 2012 11:28
  • LocatieKortrijk

Geplaatst op 21 augustus 2012 - 22:20

Misschien een naïef idee (ik ken niks van electronica), maar misschien is dit iets dat met Netduino kan geregeld worden?
Hang aan de Netduino unit een wifi connector, dan kan alles via wifi.

De app kan je idd in HTML houden, die idd via een homeserver met de rolluik electronica kan communiceren.
Of je kan een online applicatie schrijven als tussenstuk, waarmee je dan ook van op afstand je rolluiken kan beheren :-). Wel enkel handig zo lang er geen problemen zijn met je internet connectie.

#8 RedThread

RedThread

Beheerder VBIB

• Beheerder
  • 3612 berichten
    Laatst bezocht 11 sep 2024 09:24
  • LocatieTongeren,Belgium.
Inzender

Geplaatst op 22 augustus 2012 - 09:36

Bericht bekijkenbertvan, op 21 augustus 2012 - 22:20, zei:

Misschien een naïef idee (ik ken niks van electronica), maar misschien is dit iets dat met Netduino kan geregeld worden?
Hang aan de Netduino unit een wifi connector, dan kan alles via wifi.

De app kan je idd in HTML houden, die idd via een homeserver met de rolluik electronica kan communiceren.
Of je kan een online applicatie schrijven als tussenstuk, waarmee je dan ook van op afstand je rolluiken kan beheren :smile:. Wel enkel handig zo lang er geen problemen zijn met je internet connectie.

Ik ben net even gaan kijken op http://www.netduino.com/ en dit is inderdaad (op het eerste zicht) een mooi alternatief ! Dank voor aanbrengen hiervan bertvan !

Ook met taq VS 2010 SOLVED voorzien

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 lid(leden), 0 bezoeker(s), 0 anonieme gebruikers

Inloggen

[VS 2010 SOLVED] Untitled 1

Met dank aan Jürgen voor de jarenlange inzet van visualbasic.be (anno dec 2000)
Met dank aan Mike en Ronneke voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2010)
Met dank aan PascalBianca voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2016)