Springen naar inhoud

- - - - -

Verloop van mijn Domotica project huis op basis van VB.Net.

VB.NET Domotica

• Log in a.u.b. om te beantwoorden
Er zijn 104 reacties in dit onderwerp

#1 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
    Laatst bezocht 26 nov 2018 06:49
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 03 april 2011 - 18:03

Nou aangezien ik al enkele tuts enz. heb geplaatst over onderdelen die ik gebruik , wilde ik hier toch een beetje het hele proces bij willen houden zodat het voor jullie leuk is om het zo te kunnen volgens.
Natuurlijk het aanspreken van de kaarten enz. vinden jullie wel terug in de codebases.

Nou als eerste heb ik een aparte server 2de hands aangeschaft waar het hele gebeuren word op gedraaid.
De server die ik daarvoor gebruik is een DL360G3.
Hij ziet er zo uit.:

Geplaatste afbeelding

Ik heb hem samen met de server van waar de site van onze kleine in een U4 racket geplaatst op zolder.
(In onderstaande foto is de server bovenin van de domotica en die eronder van de website van de kleine.)

Geplaatste afbeelding

Vanuit hier is het de bedoeling dat het huis gestuurd gaat worden.
De besturings prints zullen de meeste van jullie wel al in de codebases gezien hebben.
De eerste 2 die ik momenteel aan het voor bereiden ben is de k8055 en de k8056.

Dit is de k8055.:

Geplaatste afbeelding

en de k8056

Geplaatste afbeelding

Op later tijdstip worden ook nog enkele andere kaarten aangeschaft zoals mede de K8050.

Het zal dan hoogswaarschijnlijk worden aangesloten op deze manier, maar kan eventueel nog aangepast worden aangezien ook buiten een deel geregeld moet worden.
Eerder melde ik ook al dat er later een k8050 kaart bij zal komen en in het schema hieronder zal ook duidelijk gaan worden waarom :P

Geplaatste afbeelding

03-04-2011

Op de DL360G3 server heb ik 2 usb poorten maar wou deze uitgebreid hebben met een usb2 kaart zodat ik wat meer aansluitingen heb.
Dus vanmorgen heb ik op de vrijmarkt in Brunssum een 2de hands usb2 kaartje op de kop getikt voor 4 euro, geen geld als hij stuk zou zijn, maar gelukkig 100% inorde.

Tevens zou er een kraam staan waar ik goedkoop UTP kabel kon krijgen (deze wil ik gebruiken om de signalen vanuit zolder naar de garage te krijgen).
Maar helaas de kraam was er wel , maar ze hadden de kabel niet meegenomen, dus moet ik komende week maar even langs gaan.
Ik heb ongeveer 2*30 meter nodig zodat ik gelijk een 2de lijn mee kan trekken tot de garage.

Ik heb die MVR500E wat in de tekening staat vervangen voor ongeveer deze print http://shop.conrad.nl/191981.html
Waarom omdat als eens de server eruit zou liggen dat ik ten alle tijden ook nog met de hand de rolluiken omhoog/omlaag kan doen.

05-04-2011
Nou de behuizing wat ik had uitgezocht voor de K8056, was 3 dagen geleden geleverd , maar helaas klopte de maten van de behuizing niet met de maten wat op de site van Conrad stonden, dus had ik nieuwe besteld met grotere maten.
Eindelijk deze gisteren binnen gekregen en nu kijken of alles netjes erin past, zoals de K8056 een beveiliging als de behuizing open word gemaakt dat de 220V uitvalt in de kast, enz., enz.
Foto's komen nog ervan.

Updates worden vervolg!

#2 Vozzie

Vozzie

Moderator

• Leden
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1855 berichten
    Laatst bezocht 12 jul 2017 13:15
Inzender

Geplaatst op 04 april 2011 - 15:22

Hallo,

Nice project,...! Sta me een paar vraagjes toe,...

Als ik het goed begrijp ga je de domotica sturen via een PC en niet via een PLC of Microprocessor(IC,...)?

Die MVR500E is dat voor een motor te sturen(rolluiken etc)?

Die relais die 16A aan kan, heb je daar wat meer info over?

Hoe zou je een warmte sensor kunnen aansluiten op de analoge input vh K8050 bord?

Heb waarschijnlijk nog veel vragen maar ik heb nog niet eens de hardware om eens met elektronica te beginnen,... Alles via internet bestellen lijkt me ook niet echt handig,... Waar zijn er winkels, liefs in oost-vlaanderen?

Alvast bedankt en groeten,...

#3 pluto

pluto

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 663 berichten
    Laatst bezocht 28 jan 2018 21:10

Geplaatst op 04 april 2011 - 16:56

winkels kan je hier vinden

http://www.velleman....tributor/shops/

groetjes

#4 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 05 april 2011 - 08:25

Vozzie zei:

Hallo,

Nice project,...! Sta me een paar vraagjes toe,...

Als ik het goed begrijp ga je de domotica sturen via een PC en niet via een PLC of Microprocessor(IC,...)?

Klopt inderdaad Vozzie.
Maar als je het fijn en compact zou willen hebben is jou optie plc cq ic's fijner zijn, maar omdat we hier in VB zitten, heb ik gekozen om het hiermee te doen :(

Citeren

Die MVR500E is dat voor een motor te sturen(rolluiken etc)?
Klopt idem.
Maar ik heb nu die MVR500E wat in de tekening staat vervangen voor ongeveer deze print http://shop.conrad.nl/191981.html
Waarom omdat als eens de server eruit zou liggen dat ik ten alle tijden ook nog met de hand de rolluiken omhoog/omlaag kan doen.

Citeren

Die relais die 16A aan kan, heb je daar wat meer info over?
Dat is gewoon een 16A spring zekering die je normaal in je stoppendoos hebt, tenminste ik heb ze hier ook in de kast zitten.

Citeren

Hoe zou je een warmte sensor kunnen aansluiten op de analoge input vh K8050 bord?
Dat was mijn volgende punt in mijn lijst alleen zou het bij mij een lichtsensor worden die kijkt of het licht/donker is buiten, dus daar kom ik nog op terug.

Citeren

Heb waarschijnlijk nog veel vragen maar ik heb nog niet eens de hardware om eens met elektronica te beginnen,... Alles via internet bestellen lijkt me ook niet echt handig,... Waar zijn er winkels, liefs in oost-vlaanderen?

Daar heeft je Pluto al antwoord op gegeven zie ik :P

#5 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 14 april 2011 - 21:29

Nou alle onderdelen heb ik bijeen.

* 50 meter UTP6 kabel op rol.
* alle leidingen die in de tuin gegegraven moet worden (+/- 16 meter pvc buis 40mm dik).
* Motortje is binnen om bestaande windmolen erop te laten draaien.
* 3 zakken beton om de waterval mooi te ondersteunen.
* 3 zakken zand om de waterval af te werken en de waterval zelf ook opnieuw van een laag te voorzien.
* bijna 100 meter kabel om door de leidingen heen te jagen zodat er 8 kanalen kunnen gemaakt worden van 220 om de pompen, filter, verliching enz te sturen.

Dus nu beginnen met alles te leggen, graven doorlussen in het huis, dus foto's komen nog.

#6 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 16 april 2011 - 12:23

Even een tussen stand.
Momenteel ben ik bezig het pvc leidingwerk in te graven, veel werk alweer, planten voorzichtig uitgraven(zoals buxus, rozen struik enz.) leidingwerk de grond in en weer alles mooi terug plaatsen.
Ik moet nog ongeveer 4 meter ingraven en dan kan ik beginnen met de draden door de buizen te trekken.
Maar goed , die laatste 4 meter is het meeste werk want ik moet namelijk 8 grote buxus uit de grond scheppen en een stenen voetpad optillen want daar moet ik ook onderdoor :oops:

#7 pluto

pluto

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 663 berichten

Geplaatst op 16 april 2011 - 13:47

zou je niet beter een gleuf maken in je voetpad met een slijpschijf i.p.v. voetpad uit te breken.

groetjes

#8 RedThread

RedThread

Beheerder VBIB

• Beheerder
  • 3596 berichten
    Laatst bezocht gisteren, 20:03
  • LocatieTongeren,Belgium.
Inzender

Geplaatst op 16 april 2011 - 15:09

lol, je madam zal content zijn da je den halve tuin begint om te graven :oops:

#9 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 16 april 2011 - 19:55

pluto zei:

zou je niet beter een gleuf maken in je voetpad met een slijpschijf i.p.v. voetpad uit te breken.

groetjes

Nou niet echt, het voetpad bestaat uit 6 * zeskant stenen van die grote, dus even optillen en verplaatsen en naderhand opmnieuw terug leggen :oops:

RedThread zei:

lol, je madam zal content zijn da je den halve tuin begint om te graven ;)

Nou troost je , ben net klaar ;)
Alle pvc buizen liggen in de grond en reeds 3 kabel getrokken voor de tuin verlichting weer aan/uit te doen.

Volgende karwei is om extra bedrading 8 stuks te gaan trekken aan 16 meter en de windmolen te voorzien van motor zodat deze ook werkt als ik terug plaats.

Maar voor vandaag sla ik even de pin erin , ebn al sinds vanmorgen 8.10 uur begonnen.

#10 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 17 april 2011 - 21:16

Eindelijk vandaag alle kabels wat nodig zijn getrokken door het leiding werk, pffffffffff.
Hoop tegenval gehad, trek kabel kapot, tig keer kabel los geschoten, noem maar op.
Maar goed het zit nu op zijn plaats.

Hier de hele bussel bijeen , klaar om aangesloten te worden als de UTP kabel van zolder ook in de garage gelegt is.
Geplaatste afbeelding

Dit is de eerste uitgang waar alleen de kabel voor de lantaarn uitkomt.
Geplaatste afbeelding

Dit is de bussel die het gebeuren van de vijver moet gaan sturen, op dit moment een zooite bijeen, voor als iemand dit al zal denken :oops:
Geplaatste afbeelding

Onder de cementkuip zit het 2de aansluitpunt, om ook de windmolen te bedienen, maar even afgedekt als het zou gaan regenen.
Je weet maar nooit, ze zeggen veel over het weer, eerst zien dan geloven ;)
Geplaatste afbeelding

Deze windmolen moet aangepast worden en word dus voorzien van een motortje.
Geplaatste afbeelding

Dit geheel onder anderen word dus straks automatisch geregeld.:
Geplaatste afbeelding

En daar heb ik dit weer voor klaar staan om de waterval opnieuw van een laagje zand te vorzien er voor ophoging het beton.:
Geplaatste afbeelding

Zo weer even jullie up to date gebracht, op naar de volgende lading.

#11 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 18 april 2011 - 11:08

Net klaar met de windmolen aan te passen.
Het word nog afgewerkt zodat het motortje niet meer zichtbaar is en tijdelijk als testfase alleen even via adapter op de 220V in de garage aangesloten.
Maar het 1ste deel werkt van de aansluiting :oops:

Klik op de foto om het filmpje te zien dat hij werkt ;)

Geplaatste afbeelding

#12 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 22 april 2011 - 03:27

Zo de dikke grond kabel is eruit, nu tijdelijk alleen even de vijver pomp op een verlengsnoer gezet, deze mag namelijk niet te lang stil staan.

Nog enkele afwerkingen moeten doen, zoals gaten dicht smeren met cement waar de kabel door de muur ging , overgebleven aan/uit schakelaars van de muur in de garage afgehaald, en natuurlijk de garage opnieuw een beetje opgeruimt want je kent het wel, schroeven draaier uit de rek , niet nodig word hij op de werkbank gelegt en met de rest gebeurd dat ook , dus op het einde geen gereedschap meer goed te vinden ;)

Stopcontacten van buiten bij de vijfer klaar gemaakt voor de nieuwe schakeling.
Als het een beetje mee zit vanmiddag alles monteren en met een beetje geluk test draaien of de schakelingen werken.

Maar het zal wat moeilijker en vertraagt gaan vanmiddag want ik heb mij net vol met de hamer op mijn duim geslagen dus deze werkt op dit moment niet mee ;)
Geplaatste afbeelding

#13 RedThread

RedThread

Beheerder VBIB

• Beheerder
  • 3596 berichten
Inzender

Geplaatst op 22 april 2011 - 08:55

Oei.... word het toch nog gevaarlijk  ;)

#14 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 22 april 2011 - 13:18

Ach ja, kan gebeuren toch ;)

Ik heb net alles aangesloten en de vijverpomp loopt weer als een tierelier op het nieuw systeem.
Nu nog een kleine aanpassing op de schemerschakelaar doen , deze wou gisteren niet meewerken ;)

De windmolen heb ik toch van draairichting veranderd , dus met de klok mee want het bleek dat de wieken verkeerd erop zaten, dus om het op het oog goed te houden , dus maar even aangepast.

Dan nog alleen 2 UTP CAT6 kabels vanaf zolder door trekken en de fun in VB kan beginnen.

#15 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 25 april 2011 - 17:06

Nou de UTP CAT6 kabel is ook getrokken van zolder naar de garage.
Niet helemaal hoe ik het wilde want via de elektro buizen ging het niet , door de buizen opening tussen de muur wilde ook niet, dan maar via de opening van de airco naar buiten, langs de muur door het dak van de garage.

Maar uiteindelijk hij ligt er, nu nog op zolder aan een COM stekker aansluiten en in de garage aan de besturings kast en de fun kan beginnen.
Maar vandaag even stop met het aansluiten, mijn handen zijn helemaal kapot van de trekveer omdat deze in 1 van de elektro leidingen moer vast zat :S
Hij is er nu uit, alleen letterlijk lappen huid van mijn handen af.

#16 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 25 april 2011 - 19:06

Kleine update toch maar weer ;)

Aangezien ik het niet kon laten heb ik de toch maar even de connectie compleet gemaakt met als resultaat dat het dus werkt ;)
Helaas heb ik met het boren van een gaatje om de UTP in de besturingshuis te krijgen een van de relais beschadigd ;)
Dus helaas is 1 connectie nu defect maar morgen zal ik even google en een nieuwe relai bestellen zodat deze daarna wer kan gebruikt worden.

#17 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 11 mei 2011 - 02:30

Nou het vergt allemaal veel tijd , vooral de waterval om deze mooi af te werken, maar we zijn er bijna klaar mee.
3 kwart is al afgwerkt ervan , hopelijk de rest in de komende dagen, dan nog wat kabels wegwerken en controleren of alles naar wens zit en dan kan ik weer verder.
Maar tot op heden loopt alles vrijwel op planning :oops:

#18 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 14 mei 2011 - 07:37

Nou het heeft even geduurd maar we zijn er bijna :lol:
De waterval en de vijver zijn klaar, nou ja klaar, er komt een 2de filter systeem nog op , aangezien de ene filter installatie niet voldoende meer filterd na 4 jaar.
Maar hier in ieder geval weer eens foto's van het eind resultaat.

Alles dicht gesmeerd van kieren en gleuven met zand, het lijkt of op sommige plaatsen vergeten is, maar dat lijkt zo, alles is dicht gesmeerd en heeft mij 5 dagen gekost vanwege het droog proces.
Geplaatste afbeelding

Alle planten zijn gelijk onderhanden genomen en enkele nieuwe kleine planten vooraan geplaatst.
Geplaatste afbeelding

De bedienings unit, is ook weer aangepast.
Was eerst...........
Geplaatste afbeelding

Is nu zo (mijn excusses voor de iets wazige foto)........
Geplaatste afbeelding

Ja het is nog een wirwar van draden , maar ja dat is een kwestie op het laatste dit even netjes te maken.

In de foto onderaan in het kastje zie je een klein rechthoekig dingetje, nou dat noemt mijn een dipswitch..

Geplaatste afbeelding

Waarom heb ik die geplaatst?? Nou heel eenvoudig , aangezien het wel eens kan voorkomen dat een pc stuk kan gaan / opnieuw geinstalleerd moet worden of een andere oorzaak, moet deze nog met de hand bediend kunnen worden.
Nou dan is het een kwestie om zoeen switch even om te zetten en hij werkt ook zo dan, noem het een soort override systeem :lol:

Tevens hebben wij langs het huis, led spots staan die we in de garage aan en uit kunnen zetten, maar ja dan vergeet je het vaak te gebruiken en dat is wel zonde.
Hier dus ook even iets op verzonnen :o
Geplaatste afbeelding
Een schemerschakelaar, die zoals het al zegt gaat schakelen zodra de schemer invalt.
Je ziet rechts ervan een beschermdopje wat op een schroef zit, dus zie je al dat het maar een klein dingetje is, fijn om op plaatsen te zetten waar je niet veel ruimte hebt.

In principe zou alles nu klaar moeten zijn, maar ja je kon het natuurlijk al van te voren voorspellen, nooit gaat alles in 1 keer goed, dus hier ook het geval.
Ga je checken welke stekker van welk apparaat is en waar je ze wilt hebben aangesloten, gebonden aan een nummer om dit in je software te gebruiken, gaan mijn stopcontacten los........

Geplaatste afbeelding

Ja het is hout, ik weet het, het kan niet tegen regen, maar was geimpregneerd, dubbele beits laag enz, maar na 3 jaar helemaal op :oops:
Dus hier moet nog iets anders voor gemaakt worden en dat maar ook in een keer goed doen. :(
Of ik stap over naar een steen....
Geplaatste afbeelding
ziet er ook wel geinig uit, alleen dan wel die kabel eruit slopen en aanpassen voor mijn systeem.

#19 Jark

Jark

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 560 berichten
    Laatst bezocht 30 jul 2012 13:56

Geplaatst op 14 mei 2011 - 12:23

Hallo,

Wat voor hout heb je gebruikt? Dat lijkt wel MDF/spaanplaat... dat is absoluut niet geschikt om buiten te gebruiken :oops:

Mvg,

Jark

#20 pluto

pluto

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 663 berichten

Geplaatst op 14 mei 2011 - 15:04

Je kan ook betontriplex gebruiken (die gebruikt worden bij aanhangwagens bv )

groetjes

#21 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 14 mei 2011 - 15:26

Klopt als een bus Jark, maar had toen niets anders voor handen, maar toch 3 jaar vind ik vrij knap :oops:
En Pluto die had ik niet voor handen toen , maar moet toch nog enkele stopcontacten erbij gaan maken voor mijn extra nieuwe filter en pomp.
Ik had al de kleine versie ervan voor 5000 Liter/uur , maar heb even vandaag zijn grote broer gekocht , eentje voor 15000 Liter/uur.

Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

#22 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 15 mei 2011 - 12:44

De steen met stopcontacten die ik gisteravond als nog even heb gehaald heb ik nu ook gemodificeerd op mijn schakelsysteem.

Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Ik heb gelijk een aanpassing erbij gedaan zodat ik ook via deze blok iets van laag voltage kan bedienen want ik had gezocht via google naar een nieuwe relai om die kapotte te vervangen, maar om 2.50 euro te betalen geen punt, maar om 10 euro te gaan betalen voor ideal en dan nog eens 3 euro verzend kosten , vraag ik mij af of die gasten op hun kop zijn gevallen ja of te neen :oops:
Dus passen we het systeem met een 2de laagspannings lijn aan :lol:

#23 RedThread

RedThread

Beheerder VBIB

• Beheerder
  • 3596 berichten
Inzender

Geplaatst op 15 mei 2011 - 18:14

als da "pompje" aanschiet valt de stroom in je straat uit zekers ?? :oops:

#24 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 15 mei 2011 - 19:38

Nou nee niet echt :lol:
Ik heb in mijn schakelkast een veiligheid zitten met een glas zekerering en hier 1 in gedaan van 2amp, en tot op heden nog niet uitgevallen.

En dan lopen er 2 pompen, 2 uv filters , 3 grond lampen en 1 lampje op de schakelblok en als ik de sfeer verlichting in en rond de vijfer aanzet springt hij nog niet :oops:

#25 pluto

pluto

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 663 berichten

Geplaatst op 15 mei 2011 - 21:38

Met je zekering van 2 Amp  kan je een vermogen hebben van +- 440 Watt  he

groetjes

#26 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 16 mei 2011 - 07:19

Inderdaad Pluto en om exact te zijn 460 Watt.

P = U x I, of te wel Watt's = Spanning x stroom(Amperè), is dus 230V x 2A = 460 Watt (ja we hebben 220V maar in de berekening word toch 230V gebruikt als er word gesproken over zekeringen , daarom staat er altijd 220/230V )

#27 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 16 mei 2011 - 21:14

Een van de hele grote projecten waar ik in December al aan was begonnen, waar eigenlijk het hele domotica gebeuren is op gaan rollen was het bedienen van een touch screen.
Aangezien zoeen project veel informatie vergt , wat je wilt bedienen, waar word het door bestuurd noem maar op.

Op mijn grote breadboard (testbord) heb ik het touch gebeuren zitten, alles werkt behalve het touch gebeuren.
Hier een foto van de (iets wat rommelige indeling)..
Geplaatste afbeelding

Dit gebeuren heb ik op een voeding aangesloten (ook zelf gemaakt) die volledig regebaar is..
Geplaatste afbeelding

Een kleine video zodat jullie zien dat hij ook werkt (nogmaals zonder de touch code die werkt)..

Klik op de foto om het filmpje te starten

Geplaatste afbeelding

Ik weet nog niet of dit 1 van de hoofdbedieningen word of 1 van de zij vertankingen buiten het programma in Vb.Net, maar dat kan op het einde altijd nog geintregeerd worden ergens.

#28 Jumper

Jumper

Starting Developer

• Leden
  • 15 berichten
    Laatst bezocht 25 mrt 2014 00:37

Geplaatst op 16 mei 2011 - 22:11

In 1 antwoord, verrek .
PascalBianca, je bent echt wel goed bezig. Goed op dreef. Zo komt het wel goed. Doe zo voort.

Ik volg je post zeker. Ikzelf zal nog wel wat uitspitten en zoeken :oops:

groetjes,

#29 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 17 mei 2011 - 20:16

Nou alweer een update.
De stenen stopcontacten doos is geplaatst en aangesloten en werkt uitstekend :oops:

Vijver filter is ook ingegraven, dus nu nog even de stenen vloer in de tuin afspuiten en alles in de tuin is klaar, mits mij natuurlijk weer iets te binnen valt :lol:

Vor diegene die nog niet exact zou weten wat domotica is , hier een mooi link die alles uitlegt in een video :lol:

Klikker de klik

#30 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 21 mei 2011 - 09:17

Ik had helaas niet eerder tijd gehad om het resultaat van de grote broer (de grote filter dus) als foto hier te laten zien , maar naar 1 dag te laten filteren was het resultaat dit...

Geplaatste afbeelding

Zoals je kunt kunt zien , zo helder dat men de bodem nog kan zien.

Geplaatste afbeelding

Ook met taq VB.NET, Domotica voorzien

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 lid(leden), 0 bezoeker(s), 0 anonieme gebruikers

Inloggen

Untitled 1

Met dank aan Jürgen voor de jarenlange inzet van visualbasic.be (anno dec 2000)
Met dank aan Mike en Ronneke voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2010)
Met dank aan PascalBianca voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2016)