Springen naar inhoud

- - - - -

Wie ben ik ?

• Log in a.u.b. om te beantwoorden
Er zijn 4 reacties in dit onderwerp

#1 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten
    Laatst bezocht 22 feb 2018 16:36
  • LocatieKrimpen a/d IJssel

Geplaatst op 02 maart 2011 - 22:37

Het is zo leuk dingen via de computer te besturen!

Ik zal mezelf eerst even voorstellen.
Mijn naam is Arjan Swets, en ben 44 jaar.

En ik ben op me 14de met computers begonnen, dus al aardig wat jaartjes bezig  . Even een stukje geschiedenis…

Eerste echte computer was een “Texas Instrument TI4a”:

Geplaatste afbeelding

Deze computer gekocht, maar na een paar maanden was er niets meer voor te krijgen, en bleek dat texas instruments  gestopt te zijn met computers.

Ene kant best wel balen, maar aan de andere kant is dit misschien ook best wel goed geweest. Omdat er bijna niets meer aan spelletjes te koop was ben ik me in BASIC gaan verdiepen.

je kon toen ook nog (heel veel) tijdschriften kopen met Listings erin. Dus die hoefde je alleen maar even over te typen, en dan had je een spelletje….

In het begin, toen ik nog niets begreep van BASIC, was je dagen aan het over typen, dan nog 2 dagen fouten verbeteren ( O in 0, i en 1  , en ; en :  enz enz)  , maar op deze manier wel Basic geleerd.

Na deze computer in 1983 een MSX computer gekocht , de “VG8020”:

Geplaatste afbeelding

En al snel  daarna de MSX2 computer , de “NMS8255”:

Geplaatste afbeelding

In die tijd ook aan de Z80 machine-taal begonnen, omdat ik in mijn basic programma's, toen veel Demo's en spelletjes, tegen allerlei snelheids problemen aan liep. Toch wel een jaar of 5 heel erg bezig geweest Z80 assembly te leren. Maar toen kwamen de MODEMS.... in het begin nog op 300/300 bauds (is ongeveer 80 karakters per seconde).. Maar in de BBS-en wereld (voorloper van internet) paar mensen leren kennen die heel goed waren in MSX machinetaal. Later nog heel veel demo's geschreven, waaronder ook een paar op de bekende sunrise demo schijfjes...

Ook in die tijd zat ik op de LTS, richting electro. Dus op school een beetje rommelen met weerstanden, en condensators.  En later ook met transistoren.
En toen begon ik dus een heel klein beetje van elektronica te begrijpen, en ook de verschillende componenten te herkennen…
Ook heb ik toentertijd een aantal boeken gekocht, waaronder :

Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding
(click op het plaatje voor pdf file)

(En dit zijn ook nu nog leuke boeken om eens door te lezen/kijken. Er staan vrij veel leuke simpele electronica projecten in, die ook nu nog  gebouwd kunnen worden, en aan de PC aan gesloten worden.)
Met die Boeken is het eigenlijk allemaal begonnen. Heb me (technisch) lego weer van zolder gehaald, en er een paar lego motortjes bij gekocht.  Lego steenjes waar ik Reed-kontakten in had gelijmd, en steentjes met een magneetje erin.  

En allerlei dingen “gebouwd” en bestuurd via de computer.  Het bekende autootje die een zwarte streep volgt, een lift, een scanner.

En je kan eigenlijk wel zeggen dat ik me huidige baan te danken heb aan deze hobby. Ik ben na de LTS eerst gewoon gaan werken als Electromonteur , en later de PLC- wereld in gerold…. ("Jij rommel thuis toch met computers?, zou je niet eens iets met een PLC willen proberen?")

Altijd wel bezig geweest met Electronica, maar door de komst van internet is het wel een stuk simpeler geworden om informatie te vinden (en hulp)

En ik schrijf nu allerlei software voor allerlei machine’s en fabrieken.  We kunnen allemaal wel van die filmpjes van geheel geautomatiseerde fabrieken (bij klokhuis , of bij “How do they made it” op discovery), en daar schrijf ik nu de software voor….

(slecht)Filmpje van me werk (click) (straattegel fabriek Verwo Amsterdam)

Ik doe vrij veel met touchscreens en dit alles van verschillende merken, waaronder:
siemens S7, Modicom M340, Bachmann , omron, xbt-g, OP-panels
En het is niet eens zoveel moeilijker als het bovenstaande !!!

Ik wil mezelf ook niet slim voor doen, sterker nog ik heb op een LOM school gezeten omdat toen ik jong was helemaal niet goed mee kon komen op school. En er zijn (alleen op dit Forum al ) heel veel mensen die veel meer weten als ik.
Mijn doel hier is jongere mensen  te prikkelen meer te doen met hun computer dan op internet naar blote vrouwen te kijken.

Zeker tegenwoordig met internet, daar zitten zoveel slimme mensen op die jouw best verder willen helpen!!

naast het programmeren heb ik veel te veel hobby's , waaronder bijvoor beeld  CNC

Geplaatste afbeelding

#2 josk79

josk79

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 614 berichten
    Laatst bezocht 16 aug 2018 17:25

Geplaatst op 06 maart 2011 - 12:52

Voor mij een redelijk identiek verhaal.

Ben van 1979. Ergens halverwege de jaren 80 heeft mijn broer een Atari 600 XL aangeschaft, waar ik veel met atari basic heb geprogrammeerd. Eerst overgeschreven uit boekjes en de 'Kijk' en het zodoende zelf geleerd. Al snel programmeerde ik mijn eerste spelletjes.

Toen kwam de AT (80286) van zo'n 16 Mhz met een 40 MB harde schijf welke we 'van ons leven niet vol zouden krijgen'. Hier heb ik met DOS leren omgaan en ben ik met GWBASIC en later QBASIC begonnen.

In 1993 (ongeveer) heb ik zelf een 386 aangeschaft van mijn bollenpel centjes. Hier Quick Basic, Turbo Pascal en 8086 ASM op geleerd.

Ik heb een studie elektrotechniek gedaan op de MTS en vervolgens de automatisering ingerold via een stageplek bij een Engineeringsbureau in 1999. Ik werk overigens nogsteeds bij dit bedrijf. Ik kwam er hier al snel achter dat ik veel handiger was met bitjes en bytjes dan met gootjes en draadjes.

Dus toen de PLC-kant ingerold en ook wat vision applicaties en HMI's gemaakt met onder andere Visual Basic. PLC's waar ik veel mee heb gewerkt zijn: Omron, Sattcon 31, AllenBradley ControlLogix.

Het leuke van dit bedrijf is dat we afwisselende projecten doen voor verschillende soorten klanten.

#3 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
    Laatst bezocht 28 mei 2019 18:00
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 12 maart 2011 - 19:17

Nou voor mij idem hetzelfde verhaal als jullie.
Ik ben begonnen met een Commondore 64 , daar begon ik als eerste met programmeren.
Daarna ben ik overgestapt naar de Commondore Amiga 500.
Toen de PC voor mij, een IBM aptiva x386.
Toen is het steeds verder gegaan.

Het programmeren heb ik gedaan in QBasic, GwBasic en DOS, daarna overgestapt in de jaren van VB6 , VB2005, VB2008 en nu VB2010.

Extra hobby's zijn elektro , maar nu met de nieuwe secie EleKtro en VB.Net deze weer eens iets actiever gemaakt waaronder het verder gaan van mijn Domitica gebeuren rond en in het huis.

En natuurlijk hier ook nog eens de mensen proberen te helpen.

Dus ronduit een hoop werk erbij, maar wel met veel plezier :?

#4 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
    Laatst bezocht 20 feb 2019 18:30
  • LocatieGent

Geplaatst op 13 februari 2012 - 21:22

Mijn naam is Marc Pieren. Geboren (31 mei 1958) en getogen te Gent. Momenteel woonachtig in Oostakker, deelgemeente van Gent.

'k Was aanvankelijk van plan om elektriciteit/elektronica te studeren (elektronica was mijn hobby vanaf ongeveer mijn 14e), maar door familiale omstandigheden ben ik op mijn 15e gaan werken in een klein bedrijfje dat onderdelen maakte voor Volvo Trucks.

Om mezelf kosten te besparen ben ik na m'n legerdienst avondschool automechanica gaan volgen, en verwierf zowaar een diploma!

Ondertussen was mijn aandacht getrokken naar computers, en mijn eerste computer was een TRS-80 Color III van Tandy. Op die machine heb ik mijn eerste programma's in basic geschreven, maar omdat de snelheid te wensen liet, al vlug een editor/assembler insteekkaart gekocht en aan de hand van een boekje mezelf leren programmeren in assembler (zo heb ik toen een soort tiercé (gokken op een paardenkoers) programma gemaakt met zes paardjes en jockeys die over het scherm galoppeerden).

Een paar jaar na het behalen van mijn diploma automechaniek stond plots een leraar van de avondschool (die autoelektriciteit gaf) aan mijn deur met de vraag of ik bij hem wou komen werken. Overdag had hij dus een garage (familiebedrijfje), en 's avonds gaf hij les, eigenlijk was hij ingenieur. Daar ben ik dus op in gegaan, en heb daar acht jaar gewerkt. Tijdens die jaren ben ik terug avondschool gaan volgen voor nijverheidselektronica, en behaalde ook daar mijn diploma. Daarna heb ik nog een extra jaar les gevolgd voor Radio/TV/Video.

Ondertussen hadden de IBM compatibele PC's hun intrede gedaan en ook daarop heb ik verder in basic en dos/assembler geprogrammeerd, met af en toe een zijsprongetje naar C (Borland). In assembler heb ik mijn eigen PC-shell geschreven, alsook een simulatie van een gokautomaat die je destijds in vele Belgische café's vond, beter bekend onder de naam "Bingo-kast" of "Miss America". Dit laatste heb ik gemigreerd in visual basic 6 en kan je downloaden van mijn website

Ondertussen werk ik nu 22 jaren te Gent bij de hoofdverdeler van personenwagens en lichte bestelwagens van het merk "Renault" als technisch coördinator.

Sinds kort ben ik nog maar overgestapt van VB6 naar VB2010. En probeer ook weer mijn oude hobby (elektronica) weer nieuw leven in te blazen.

Op familiaal vlak ben ik nu ongeveer 10 jaar getrouwd met mijn tweede vrouw. Ik had al vijf kinderen uit mijn eerste huwelijk en zij had er al twee, en samen hebben we nog een meisje op de wereld gezet die komende zomer 8 jaar wordt. We hebben dus samen 8 kinderen, die, op mijn enige zoon (hij is tevens de oudste van al onze kinderen) na, nog allemaal thuis wonen.

#5 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
    Laatst bezocht 28 mei 2019 18:00
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 13 februari 2012 - 21:56

Nou dacht ik al mijn handen met 1 kleine van net pas 1 jaar mijn handen vol te hebben :-P
Het klinkt heel intressant allemaal en we zien uiteraard je projecten hier ook graag langskomen, zo leren we er allemaal van :-P
In ieder geval heb je niet stil gezeten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 lid(leden), 0 bezoeker(s), 0 anonieme gebruikers

Inloggen

Untitled 1

Met dank aan Jürgen voor de jarenlange inzet van visualbasic.be (anno dec 2000)
Met dank aan Mike en Ronneke voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2010)
Met dank aan PascalBianca voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2016)