Springen naar inhoud

- - - - -

eigen basic

basic VB

• Log in a.u.b. om te beantwoorden
Er zijn 119 reacties in dit onderwerp

#91 francky

francky

Starting Developer

• Leden
  • 21 berichten
    Laatst bezocht 11 jun 2013 13:51

Geplaatst op 04 november 2012 - 17:48

Bericht bekijkenLunatic, op 25 oktober 2012 - 23:16, zei:

Thuis is alles eindelijk weer wat in zijn plooien gevallen, tijd dus om me nog eens wat bezig te houden met dit project.

Ondertussen eens gekeken naar wat xml eigenlijk inhoudt, en ik moet zeggen, het heeft wel iets. Eigenlijk stap je voor een groot deel af van de basic taal en kan je eigenlijk een op xml structuur gebaseerde specifieke doelgerichte taal creëren en hanteren. In ons geval zou dit dan doelgericht zijn op het lezen, schrijven en behandelen van data op de uniface bus, volautomatisch, halfautomatisch of manueel. Ik speel met enkele ideeën, maar weet vooralsnog niet of dit mogelijk is, dus ga ik me eerst eens wat verdiepen in de mogelijkheden met xml. Als vb.net dan ook nog eens tegemoet komt in het lezen en schrijven van xml bestanden, en vooral dan het checken van de structuur uit handen neemt, dan zou dat een stuk minder werk zijn.

Eerst een beetje onderzoek dus, ik laat nog wel iets weten...

XLML vervangt basic niet. Het is een gestructureerde taal die je toelaat om om data op te slaan die je naar een andere plaats, of programma moet doorsturen, of om data te onthouden tussen twee programma sessies door.

Voorbeelden zijn gemakkleijk genoeg te vinden.

Je kan met XML byvoorbeeld een logfile maken op disk, en alle nieuwe events "appenden". zo'n xml file kan dan, indien goed gemlaakt gelezen worden met excel, een browser....

Je kan ook één programma data laten opslaan op disk, en dan een ander programma deze file laten binnentrekken en verwerken, of je kan xml gebruiken om een technologie onafhankelijke initiatie file te maken die dan door programma's gelezen kan worden.

Xml is de ideale oplossing daar waar je veel data moet opslaan, maar toch niet genoeg om de ontwikkeling van een database te verantwoorden.

veel success!

#92 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
    Laatst bezocht 20 feb 2019 18:30
  • LocatieGent

Geplaatst op 06 november 2012 - 00:19

Bericht bekijkenfrancky, op 04 november 2012 - 17:48, zei:

XLML vervangt basic niet.

Dat is ook niet wat ik echt bedoelde. Het kan wel het "eigen basic" vervangen, want daar gaat dit project om: Met visual basic een programma ontwerpen die op zich een ontwikkelomgeving wordt voor uniface projecten waarbij de ontwikkeltaal op zich een afgeslankte basic zou worden. Maar we zouden als ontwikkeltaal even goed xml kunnen gebruiken als dit eenvoudiger zou blijken.

Alleen heb ik met xml geen ervaring, en voor het weinige dat ik er van gelezen heb lijkt het mij (correct me if I'm wrong) geschikt om aan de hand van inputgegevens data op te halen uit multidimensionale arrays die de outputgegevens bevatten. Door het konstant lezen van de input's van de uniface bus die op zich de indexen vormen voor die multidimensionale array's verkrijg je de output's die je dan schrijft naar diezelfde uniface bus. Qua programmeren zou dit mogelijks eenvoudiger zijn, maar het meeste werk kruipt dan wel in het aanmaken van die multidimensionele arrays, die we best met een algoritme softwarematig genereren. Als we daarentegen bij 'eigen basic' blijven dan is het programma dat je daarmee schrijft eigenlijk het algoritme.

#93 josk79

josk79

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 614 berichten
    Laatst bezocht 16 aug 2018 17:25

Geplaatst op 06 november 2012 - 11:02

XML gebruiken als 'eigen taal' lijkt me niet handig. Wel is het uitermate geschikt om data in op te slaan, bijvoorbeeld om de layout van je input/output devices in op te definiëren.

Zoeits bijvoorbeeld:
Code:
<periferie>
  <serial port=com1>
	<kaart type=i8 address=1 bla=bla/>
	<kaart type=o8 address=2 zus=zo/>
  </serial>
</periferie>

en een andere XML waar de verschillende kaarttypen in gedefinieerd zijn:

Code:
<kaarttypes>
  <kaarttype name=i8 "Kaart met 8 inputs">
	<io type=input size=1 offset=0/>
  </kaarttype>
  <kaarttype name=o8 "Kaart met 8 outputs">
	<io type=output size=1 offset=0/>
  </kaarttype>
  <kaarttype name=i8o8 description="Kaart met 8 inputs en 8 outputs">
	<io type=input size=1 offset=0/>
	<io type=output size=1 offset=1/>
  </kaarttype>
</kaarttypes>

#94 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 12 november 2012 - 21:40

Bericht bekijkenjosk79, op 06 november 2012 - 11:02, zei:

XML gebruiken als 'eigen taal' lijkt me niet handig. Wel is het uitermate geschikt om data in op te slaan, bijvoorbeeld om de layout van je input/output devices in op te definiëren.

Daar zit het hem nu juist, we zullen nog steeds basic nodig hebben, en daarbij ook nog eens xml bijvoegen wordt een extra stap, te meer omdat het definiëren van in/out devices al een grafische interface heeft die werkt. Ook zitten we hier op een forum waar VB de "voertaal" is. Kortom, wat mij betreft blijft 'eigen basic' puur basic.

#95 francky

francky

Starting Developer

• Leden
  • 21 berichten

Geplaatst op 13 november 2012 - 19:03

XMl wordt onderandere gebruikt als:

- geavanceerde vorm van html
- het omschrijven van dataelementen en complete data structuren (XML schema definition)
- het volledig beschrijven van een user interface, die dan door een programma geschreven in java of javascript wordtvertaald naar html (kijk maar eens naar http://www.orbeon.co...on-form-builder )
- het compleet omschrijven van web services (web service definition language)
- het omschrijven van opdrachten en workflows ...

For the rest it is also used for data logging, instruction description...

Als je op een moderne manier wil werken dan schrijf je een "engine" in visual basic die xml documenten kan gebruiken om de karakteristiken te leren kennen van de kaarten die je wil aansturen, om opdrachten te omschrijven ...

als je dan nog object oriented visual basic gaat gebruiken dan kna je een algemeern kaart object programmeren i visual basic, en dan een container programma de eigenschappen van iedere individuale kaart (ingeladen via xml) laten toekennen aan een andere variabele van het kaart object.

Kijk maar eens op w3cschools, daar ga je XML voorbeelden genog vinden

maar ik probeer je helemaal niet te verplichten hoor, dit is niet mijn project maar ik ga d configuratie van mijn rolluikproject zeker doen via xml, alsook  de event logging en dergelijke meer

#96 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten
    Laatst bezocht 22 feb 2018 16:36
  • LocatieKrimpen a/d IJssel

Geplaatst op 07 juni 2013 - 13:28

toch wil ik dit weer op pakken....   maar hoe kan ik nu het beste beginnen?

#97 francky

francky

Starting Developer

• Leden
  • 21 berichten

Geplaatst op 11 juni 2013 - 13:51

Bericht bekijkenSwets, op 07 juni 2013 - 13:28, zei:

toch wil ik dit weer op pakken....   maar hoe kan ik nu het beste beginnen?

ach, blijkbaar ben ik de enige niet die geen tijd gehad heeft om aan projecten te werken.

Wel, om te beginnen, google w3cschools xml en lees, je zal er veel van leren.

en onafhankelijk daarvan; omschrijf eens uw project in algemene termen, deel het "grote probleem" in in deelproblemen en idetifieer de "objecten" waar mee je moet werken. Dat zal jou een goed idee geven waar je naartoe moet.

als ik tijd vind om aan mijn eigen project voort te doen zal ik uiteindelijk hier een tutorial kunnen plaatsen over het werken met xml, maar ja, tijd ....

#98 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 26 juli 2013 - 09:21

wel een beetje opschieten  :-)  

maar ik ga in ieder geval jouw verhaal eens bekijken....

#99 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 20 augustus 2013 - 14:04

Bericht bekijkenjosk79, op 18 februari 2011 - 17:47, zei:

Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wilt, maar een assembler-achtige taal is het eenvoudigst te maken (om mee te beginnen!).

Begin met bedenken hoe je geheugen wilt gebruiken. Bijv: Je programma heeft 10000 bytes geheugen en je noemt ze %MB0 t/m %MB9999.
Je kunt een byte bijvoorbeeld weer onderverdelen in bits (%MB0.0 t/m %MB0.7).
En bepaalde geheugengebieden kun je koppelen aan I/O. (Bijv: %MB0.0 t/m %MB0.7 zijn output kaartje 1).

De taal zou er bijv. zo uit kunnen zien:

Code:
'Variabelen definieeren
DEF var1, %MB0 'var1 verwijst naar byte 0 (8 bits)
DEF var2, %MW2 'var2 verwijst naar woord 0 (16 bits)

'Voorbeeldprogrammaatje
MOV var1, 0 'Zet waarde var1 (dus: %MB0) op 0
MOV var2, 1 'Zet waarde var2 op 1 (dus: %MW2)
:0 'Label waar we naartoe kunnen jumpen
ADD var1, 1 'Tel 1 op bij var1
ADD var2, var2 'Tel var2 op bij var2 (oftewel: verdubbelen)
CMP var1, 10 'Vergelijk var1 met 10
JBE :0 'Spring naar :0 als var1 <= 10 (below or equal)

'Programma is klaar
END

Mooier zou zijn:

Code:
DEF var1 = %MB0
DEF var2 = %MW2
FOR var1 = 0 TO 10
var2 += var2
NEXT var1
END

Maar het is veel moeilijker om een interpreter voor deze code te schrijven. Ik zou niet te ingewikkeld beginnen als ik jou was.

Vragen? Hoor het graag, want vind dit een leuk onderwerp.

en  het programma?  gewoon een ascii file die je regel voor regel uitlees, en dan gelijk uitvoer?

#100 josk79

josk79

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 614 berichten
    Laatst bezocht 16 aug 2018 17:25

Geplaatst op 20 augustus 2013 - 18:00

Gezien de eenvoud van de assembler-achtige taal (of STL-achtig, indien je Siemens kent) is het eenvoudig regel voor regel uit te voeren. Indien je jumps wilt toepassen zul je wel de posities van de labels ergens bij moeten houden.

Het uitvoeren van de regels is ook niet zo moeilijk. MOV a,b ? Bepaal de waarde van a (is het een variabele? constante?) en zet de waarde in b. Na iedere rekeninstructie of compare zul je wat bits moeten zetten om het resultaat van de berekening vervolgens te controleren.

Na iedere cyclus (programma van regel 1 tot laatste regel uitgevoerd) kun je de waarde van het geheugen van/naar je I/O sturen.

Zet de SwetsBasic interpreter los van je remote I/O aansturing (andere klasse)!!

#101 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 12 september 2013 - 15:00

ik wilde dit weer een beetje opgaan pakken.... maar alles wat ik al eens gemaakt had, wil nu niet lekker meer openen.... zo wel niet VS 2010 en VS2012....

zou iemand die er echt verstand van heb een keer willen kijken.... waarom ik bijvoorbeeld de formulieren niet meer kan openen in de editor?

http://www.arjan-swe...vb2010_marc.zip
http://www.arjan-swe...vb2010_auto.zip

#102 RedThread

RedThread

Beheerder VBIB

• Beheerder
  • 3598 berichten
    Laatst bezocht 23 jun 2019 18:37
  • LocatieTongeren,Belgium.
Inzender

Geplaatst op 12 september 2013 - 15:24

Ga naar de references van je solution en delete de MSComctlLib reference.
Of voeg deze toe, deze zijn onderdeel van M.S. common controls.

#103 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 12 september 2013 - 16:02

pfff    jaja wat moet ik nu doen...lol

nog eens goed lezen...  wat is de references van je solution?

#104 RedThread

RedThread

Beheerder VBIB

• Beheerder
  • 3598 berichten
    Laatst bezocht 23 jun 2019 18:37
  • LocatieTongeren,Belgium.
Inzender

Geplaatst op 12 september 2013 - 16:15

Deze mis je :

Bijlage  2013-09-12_161236.png   8,02K   1 downloadsBijlage  2013-09-12_161318.png   16,23K   1 downloads

Moest je hem deleten, dan kun je je forms openen.

#105 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 12 september 2013 - 21:41

bedankt...ik ga kijken...

oke als ik het weg haal kan ik de formulieren weer openen, maar wat betekend de fout?
EN hoe kan ik hem nog meer goed krijgen?

waarom heb ik die opeens , terwijl ik dat eerst niet had?

#106 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 15 september 2013 - 00:30

ik heb nu dit....
http://www.arjan-swe...vb2010_marc.zip

Misschien zijn er mensen die mee willen denken en kijken...

#107 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
    Laatst bezocht 28 mei 2019 18:00
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 15 september 2013 - 01:13

Waar moeten we naar kijken / meedenken?
Tip probeer zo weinig mogelijk map in mapo in map enz te doen, anders verlies je snel het overzicht, hier heb ik een beetje orde geschapen in het geheel.

#108 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 16 februari 2014 - 00:02

tja... zet hier maar een slotje op, want zelf kom ik er niet uit, en iedereen die zou helpen haakt af...   dus tja...   Denk dat een eigen basic een beetje tehoog gegrepen is...

#109 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
    Laatst bezocht 28 mei 2019 18:00
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 16 februari 2014 - 08:53

Nou een eigen basic is niet te hoog gegrepen , alleen er zijn zoveel soorten talen dat er meestal wel 1 bij zit die naar gelang je bevalt.

#110 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 16 februari 2014 - 16:56

misschien dat ik het later nog eens oppik.... maar nu zal ik even niet eens weten hoe ik moet beginnen....

nog leuker lijkt mee een functie-blok taal... dus AND & OR poortjes,  blokjes met een timer erin.... maar dat zou ik helemaal niet weten... :-)

#111 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 08 december 2014 - 14:29

ben nu dit goed aan het lezen.....

https://sites.google...icinterpreters/
https://ajlopez.word...ke-interpreter/

misschien dat het daar iets me word?

#112 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 08 december 2014 - 15:45

zou ik hier iets aan hebben?

http://books.google....epage&q&f=false

begrijp ik hier nu uit dat je ook visual basic elf kan gebruiken?
https://social.msdn....m=csharpgeneral

#113 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 26 december 2014 - 01:40

Tijd om de draad weer op te pikken?

#114 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 26 december 2014 - 02:20

tijd tijd....  tja...nou ja   dat is altijd een probleem tegenwoordig... we hebben allemaal teveel hobby's en te weinig tijd....
meer dit verhaal lijkt e nog steeds leuk.... maar ik geloof niet dat het makkelijke stof is? uit alle reacties te merken....  op andere forums werd ik voor een soort gek verklaard....  je heb toch al visual basic....

#115 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 27 december 2014 - 00:59

Bericht bekijkenSwets, op 26 december 2014 - 02:20, zei:

op andere forums werd ik voor een soort gek verklaard....  je heb toch al visual basic....

En we kunnen niet zonder tenzij het "eigen basic" uiteindelijk gecompileerd en een aparte applicatie wordt.

Makkelijk is het inderdaad niet, vooral de interpreter die eigenlijk ook dienst zal doen als syntax checker. Ik heb daar destijds enorm over zitten piekeren omdat er geneste constructie's kunnen voorkomen in de broncode, welke tamelijk complex kunnen worden. Daarom dat alles goed moet gedefinieerd zijn vooraf. Nu was ik al begonnen aan die syntax checker en wou graag, net zoals dat in Visual Basic gebeurt, elke regel die bewerkt en afgesloten wordt tijdens het schrijven van de broncode, onmiddelijk checken en zonodig een foutmelding aangeven. Maar wat mij nogal parten speelde was het beheersen van de cursor, ik kreeg die niet onder controle. Dus daar ga ik nu de draad weer oppikken...

#116 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 28 december 2014 - 01:50

leuk!!....  ik krijg er gelijk weer zin in...

#117 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 17 januari 2015 - 01:15

'k Heb een beetje zitten experimenteren met de gereserveerde woorden, hoe die een blauwe kleur te geven in de editor, en de commentaar in het groen te zetten.
Werkt nog niet volledig naar behoren, want hij moet volledige woorden herkennen, en ze niet inkleuren als ze in een ander woord voorkomen. Als je het uitprobeert, zal je wel merken wat ik bedoel...

In elk geval is het een goed vertrekpunt voor de syntax checker.

downloaden nog steeds op: http://users.pandora...vb2010_marc.zip

#118 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 17 januari 2015 - 01:24

'k Heb in de code van het venster "Project Window" gebruik gemaakt van "regionen". Je kan daarmee alles in overzichtelijke blokken verdelen, en naar behoeven open of dicht vouwen. Echt handig. Maar misschien wist je dat al...

#119 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 27 januari 2015 - 00:38

heee...   ik ga het gelijk bekijken....  bedankt!

#120 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 23 mei 2015 - 13:16

Pffffff....

Ik zat echt vast met dat onder controle krijgen van de cursor, ik raakte er gedemotiveerd van. Een week of twee geleden besloten om de code voor het precies terugplaatsen van de cursor na de syntax checking te wissen en van nul te herbeginnen. Is uiteindelijk gelukt, en was veel simpelder dan wat ik er tot dan toe van gemaakt, en aan gesleuteld had.

Heb me nu even bezig gehouden met hoe ik meer dan éénmaal hetzelfde gereserveerd woord kon inkleuren zonder al te veel aan de code te veranderen, want tot nog toe zocht de code in elke regel slechts éénmaal naar elk gereserveerd woord.

Toch ben ik niet helemaal tevreden van die syntax checker (is ook nog bijlange niet af), omdat zoals die nu in mekaar steekt moeilijk kan omgevormd worden tot interpreter. Langs de andere kant, is de syntax checker de eerste stap voordat de interpreter aan de beurt komt. Maar de interpreter zal toch op zichzelf de code opnieuw moeten ontrafelen om de instructies uit te kunnen voeren.

Ik weet het, het gaat heel traag vooruit, ik heb sowieso al weinig tijd, omdat er te veel andere dingen mijn aandacht opeisen. Maar toch een update te downloaden op: http://users.pandora...vb2010_marc.zip

Groeten...

Ook met taq basic, VB voorzien

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 lid(leden), 0 bezoeker(s), 0 anonieme gebruikers

Inloggen

Untitled 1

Met dank aan Jürgen voor de jarenlange inzet van visualbasic.be (anno dec 2000)
Met dank aan Mike en Ronneke voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2010)
Met dank aan PascalBianca voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2016)