Springen naar inhoud

- - - - -

eigen basic

basic VB

• Log in a.u.b. om te beantwoorden
Er zijn 119 reacties in dit onderwerp

#61 Ben3080

Ben3080

Rookie Developer

• Leden
  • Pip
  • 42 berichten
    Laatst bezocht 24 mei 2013 22:57

Geplaatst op 19 september 2011 - 21:11

Nou druk baasje zo te lezen.

Ik ben op de achtergrond mij wat in VB2010 te verdiepen met o.a. mijn bestaande Homebus. Wil nog niet zo vlotten.
VB2010 is toch veel complexe dan ik gewend was.
Met name de vele mogelijkheden en termen die voor mij geheel nieuw zijn.
Maar goed, ik krijg hulp op dit forum en dan blijft het nog wel leuk , zeker als je stap voor stap resultaten ziet.
En niet vergeten, het hoeft morgen nog niet klaar te zijn.

Ben

#62 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
    Laatst bezocht 20 feb 2019 18:30
  • LocatieGent

Geplaatst op 16 oktober 2011 - 00:55

Tijd om nog even een update te signaleren, het is ten slotte al drie maand geleden. Ben dus een beetje bezig geweest met de ontwikkeling van de editor, en het gaat maar traag vooruit.
Je kan in het menu van het hoofdvenster het "Project Window" openen.
Het menu van het Project Window heeft wel al vorm gekregen maar nog geen inhoud. In het venster zelf krijg je een lijst met aanwezige unifacekaarten waar je de kaarten kan aanvinken welke zullen deelnemen aan het huidige project. Verder is er een richtextbox om de code in te schrijven. Elke scope (General Declarations, Main, subs en functions) heeft zijn eigen richtextbox, en je kan maar één scope tegelijk zien. Momenteel ben ik nog bezig met de restricties in het gebruik van die richtextboxes.  Zodra de restricties klaar zijn, kan ik aan de syntax checker beginnen. Ook moet er nog een optie toevoegen voor het returntype van de functies, momenteel is dit bij verstek een integer.

Screenshot van "Project Window"
Geplaatste afbeelding

Wat ik nu heb kan je downloaden: http://users.pandora...vb2010_marc.zip

#63 Ben3080

Ben3080

Rookie Developer

• Leden
  • Pip
  • 42 berichten
    Laatst bezocht 24 mei 2013 22:57

Geplaatst op 17 oktober 2011 - 16:20

Ik blijf de vorderingen volgen.
Suc6

Ben

#64 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten
    Laatst bezocht 22 feb 2018 16:36
  • LocatieKrimpen a/d IJssel

Geplaatst op 22 oktober 2011 - 00:36

Ik heb je printjes af... dan kan je ook iets aan je uniface bus hangen, en dat is voor het testen wel zo leuk....

zelf ben ik aan het kijken of ik de communicatie via USB kan verbeteren....  Het USB verhaal verstuurd of leest altijd een array van 8 byte's, en ik gebruik nu steeds maar 1 byte van deze array, de andere 7 doe ik niets mee....  (dus er wordt steeds 7 byte's heen en weer verzonden waar aan beide kanten niets mee gedaan wordt)

Dus ik denk dat de communicatie zomaar 8x sneller kan...

ook wat sneller kan , en dat wil ik bereiken om de software in de PIC (welke de data via USB ontvangt, en op de Uniface bus zet) slimmer te maken...

nu zend ik (via usb) tussen 2 kaarten in, de adresbus naar 0, en dan de nieuwe data op de bus, en dan het adres van de outputkaart...

de adressbus moet eerst naar 0, omdat anders de volgende kaart even de data zo krijgen van de vorige kaart... nu zend ik die 0 voor de adresbus ook via USB,
maar ik denk als ik de software in de pic slimmer maakt, en zoiets maakt als hij ziet dat de volgende data voor een andere kaart is, hij zelf de adresbus eerst op 0 gooit, dan de nieuwe outputdata op de bus, en dan het nieuwe adres.... dat scheeld ook weer om de kaart een 0 verzenden...

maar ik ben er ook nog over aan het na denken..... maar het moet veel sneller kunnen...

#65 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 22 oktober 2011 - 01:27

Ik zag dat er nog meer projekten gestart zijn, met electronica aan de computer, en misschien lijkt het veel op elkaar, toch is de bedoeling van dit project anders als bijvoorbeeld het project USB Development Board voor VBiB van Pascalbianca.

Ik wil eigenlijk geen inteligentie in de electronica...  althans, er komt wel inteligentie in de electronica, maar als dat af is, hoef je daar nooit meer iets aan te wijzigen....
of je nu je treinbaan wil besturen, of je vijver met kooikarpers....  

dus of je er nu 2 of 40 kaarten aan hangt,  of je nu 8 of 128 ingangen nodig heb.  Elke kaart heeft een uniek adress welke dmv een 8 polige dipswitch kan wijzigen van 1 tot 255.

dus totaal kunnen er 254 kaarten aan gehangen worden...

Beetje PLC achtig... je kan zelf kiezen welke kaarten, en hoeveel....

en de inteligentie moet dus geschreven worden in visualbasic IDE omgeving....   in een soort van scripttaal (basic achtig)....
liefst dat je het programma ook saven kan... en misschien ook nog iets van debug mogelijkheden (dit is allemaal toekomstmuziek, zit meer hardop te denken)
misschien ook nog zoiets van als je programma loopt, je in de scripteditor de status van de in/ouput kan zie, omdat ze bijvoorbeeld van kleur veranderen (rood laag, groen hoog)

ja tuurlijk, je heb altijd een PC nodig.... misschien is dat een nadeel, maar ik vind als je met electronica wil werken, zonder de PC , ja pak dan gelijk een PIC of AVR microcontroller.
Daar zijn ook prima pakketten voor.

en ja wil je iets specefieks maken, wat moet communiceren met de PC, dan kan je ook altijd een microcontroller via USB of RS232 met je PC laten praten...

(vellenman heeft trouwens ook van die kaarten die via USB of de printerpoort bijvoorbeeld de K8000 http://www.velleman....s/view/?id=9383 of de K8055 via USB http://www.velleman....view/?id=351346 . Ook in deze kaarten zit geen inteligentie. )

Eigenlijk moet je dit verhaal meer zien als , je heb electronica aan je computer hangen , maar je weet eigenlijk nog niet echt wat je er mee wil gaan doen... en wat je nodig heb.....
of zoiets van,  ik stuur bijvoorbeeld een robot-autootje  aan via dit systeem, en eerst schrijf je in onze script/basic een programmaatje waarmee het autootje een zwarte lijn volgt... (dmv het aansturen van 2 motortjes, en 2 fotosensors op een analoge input)

werkt dat leuk, dan zonder wat aan de electronica te hoeven veranderen schrijf je een 2de programmaatje, waar het autootje binnen een gebied van een zwart omlijnt vierkant naar een gekleurt vlak moet zoeken...  

je kan die programmaatjes opslaan.... dus je kan ze later ook weer terug laden, en ze nog eens bekijken...  

nou ja...  ik geloof wel dat ik zo misschien weer wat duidelijker gemaakt heb wat de bedoeling is....

het gaat dus straks als alles klaar zou zijn, ook meer om het schrijven van leuke programmaatjes om electronica aan te sturen, dan dat het gaat om de electronica....

dus je technisch lego aan de computer, en leuke test dingetjes maken...
(zo ben ik ook begonnen ( en ik werk nu als PLC programmeur), met dit zelfde systeem, alleen op mijn MSX computer. een paar motortjes gekocht van technisch lego (kan je gewoon per stuk los kopen), lego steentjes met een magneetje er in, lego steentjes met een Reedcontackt. en dan ff snel wat bouwen,  en dan een programmaatje schrijven voor bijvoorbeeld een lift....  ff wat anders bouwen, en dan een programmaatje schrijven om een robot autootje een zwarte lijn te laten volgen....)

Maar verder niets negatiefs over Pascalbianca zijn topic,  ik denk zelfs dat ik zijn printje ook ga bouwen/kopen, en zeker zijn topic in de gaten blijf houden.....

Ik wilde alleen duidelijk maken waar dit topic over gaat....

#66 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 22 oktober 2011 - 11:42

Dat idee om de PIC zelf de adresbus op 0 te laten zetten is alvast een stap vooruit, dit zal de snelheid bijna verdubbelen denk ik.
Om acht bytes echte informatie telkens te versturen zal in de praktijk niet altijd mogelijk zijn, maar die mogelijkheid moet in elk geval voorhande zijn.

Citeren

en de inteligentie moet dus geschreven worden in visualbasic IDE omgeving.... in een soort van scripttaal (basic achtig)....
liefst dat je het programma ook saven kan... en misschien ook nog iets van debug mogelijkheden (dit is allemaal toekomstmuziek, zit meer hardop te denken)
misschien ook nog zoiets van als je programma loopt, je in de scripteditor de status van de in/ouput kan zie, omdat ze bijvoorbeeld van kleur veranderen (rood laag, groen hoog)
Dat is inderdaad de bedoeling

#67 josk79

josk79

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 614 berichten
    Laatst bezocht 16 aug 2018 17:25

Geplaatst op 22 oktober 2011 - 17:47

Swets zei:

Beetje PLC achtig... je kan zelf kiezen welke kaarten, en hoeveel....

en de inteligentie moet dus geschreven worden in visualbasic IDE omgeving....   in een soort van scripttaal (basic achtig)....

Swets,

Is het voor dit doeleinde niet praktischer (en eenvoudiger) om een soort van generieke klasse te schrijven in VB waar je de IO logica in verwerkt, deze klasse compileert en de "scripts" dan niet in een eigen scripteditor maakt, maar gewoon in VB zelf. Eventueel een soort van gebruikersinterface erbij maken voor debugging waar je IO kunt zien/wijzigen.

voorbeeldje van de code dan (losse pols):

Visual Basic Code:
'Initialiseren 
Dim swetsController as new SwetsController
dim kaart1 as inputKaart = new inputKaart(8, 1) 'kaart met 8 inputs en adres 1
swetsController.io.add(kaart1)

'debug form tonen waar inputs enzo kunnen worden gewijzigd en bijv programma gepauseerd.
swetsController.showDebugForm()

'hoofdloop
While true
  kaart1.set(0, true) 'adres 0 true maken
  kaart1.set(1, false) 'adres 1 false maken
  swetsController.wait(10) '10 mSec wachten
Wend

Mocht je later *toch* je eigen scripttaal willen schrijven dan zou bonvengenoemde klasse als basis kunnen dienen.

#68 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 23 oktober 2011 - 01:39

hmm  ja ik snap een beetje waar je heen wil....  waarom een nieuwe basic schrijven in basic.... dat bedoel je eigenlijk....

tja...  weet er eigenlijk niet zo snel antwoord op... :-)

ja het aansturen van de verschillende kaarten moet toch gebeuren....  dus ja, misschien is dat in een slimme klasse te verwerken, zodat je het ook  zonder "onze nog te schrijven" IDE/scripttaal te gebruiken is?  is misschien niet eens zo gek idee?

en ook een debug of show i/o klasse is misschien ook wel handig...   tja... moet dit ff laten bezinken....  Ik weet ook niet hoe Lunatic daar over denkt?

het is natuurlijk goed te combineren....

de wat beter thuis in visual basic mensen kunnen dan vrij makkelijk hun eigen applikaties schrijven, en de wat mindere mensen zoude de eenvoudiger scripttaal, en IDE kunnen gebruiken?  

tja  moet het nog ff laten bezinken....  (ik zou niet weten hoe ik zo'n klasse zou moeten maken... maar op dit forum moet dit wel goed komen)

#69 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 23 oktober 2011 - 02:18

zijn er misschien mensen, die ook mee willen denken, maar dan ook graag de hardware zouden willen hebben?

Als er eventueel intresse is, kan ik eens kijken of ik kan kijken wat het moet gaan kosten...

ik denk dat het allemaal niet reuze duur hoeft te gaan worden....

De belangrijkste print, is de USB print, welke met de PC via USB praat, en aan de andere kant van de print zit een 34 polige bandkabel connector.
Op deze print zit een PIC18F4550, deze pic kost via de inkoopaktie 6,25 euro, en verder op die print zit niet veel,  (alleen de print die kost bij dik best 2,60 en daar haal ik 2 printjes uit...),

dus ik denk dat de usb print rond de 10euro zou moeten gaan kosten.....

De adressering op alle printen bestaat uit 2x een 7485, de 74hc85 kost bij dik best 0,60 euro. verder 1x de 7405, de 74hc05 kost bij dikbest 0,25 euro en dan verder de 74373 of de 74573 ... de 74hc373 kost 0,25  en de  74hc573 kost ook 0,25 euro..

dus de adressering kost met weerstandjes, condensatortjes, led, en de IC op 2 euro... dan de print van 1.30...

dus als ik zo kijk  10 euro per print is haalbaar,  en sommige kunnen nog goedkoper worden....

printen de ik nu heb zijn de
STATUS, kaartje met 27 ledjes, waarmee je signalen op de UNIFACEBUS kan zien....
DIGIN, dat is 8 digitale inputs...(spanning hoger of lager dan 2,4 volt, of weerstand tov ground nul is of oneindig)
DIGOUT mono , 8 digitalen outputs (per kanal 30 volt, 0,5A, max 2A totaal voor alle uitgangen)

printen die ik nog (na) moet maken  zijn de :

DIGOUT BI, 8 digitale outputs, maar een kanaal kan dan ook stroom opnemen, zodat je tussen 2 outputs een motor (lego bijvoorbeeld) 2 kanten op kan laten draaien..
ADC8  , analoge ingang 8bits breed, kan spanning meten van 0 tot 2,55 volt
DDAC8, 2 analoge outputs, kunnen een spanning uitsturen van 0 tot 2,55 volt, in 255 stappen
BUFFER, daarmee kan je de UNFACEBUS verlengen, (die pept de signalen weer een beetje op) en je kan de voeding losgeschakeld worden van de USB print..
MULTIPLEXOR, een kaart waarmee je aan 1 analoge input , 16 spanningen kun aan sluiten (is een soort  via de computer aan te sturen keuze schakelaar)

SERVO, een kaart waar mee je 8 modelbouw servos kan besturen....

Die Dac en ADC kan ik misschien ook maken met een pic, en dat je dan op 1 print bijvoorbeeld 8 in of uitgangen heb...  moet ik nog ff bekijken....
(bedoel de uniface printjes zijn nog uit de tijd dat de pic niet bestond, dus misschien kan het slimmer en goedkoper)

nou...

eerst eens kijken of er op gereageerd word...

Geplaatste afbeelding

moet je trouwens de PDF eens bekijken: http://www.arjan-swe...e/uniface10.pdf

en dan onderaan, hoe de prijzen toen lagen... wat ik er toen voor betaald he...  :-)

#70 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 25 oktober 2011 - 20:11

Swets zei:

hmm  ja ik snap een beetje waar je heen wil....  waarom een nieuwe basic schrijven in basic.... dat bedoel je eigenlijk....

Uiteraard kan je elke uniface-toepassing gewoon in de VB omgeving schrijven, maar was de idee met "eigen basic" nu net niet om een eenvoudige, laagdrempelige ontwikkelomgeving specifiek voor enkel en alleen uniface-toepassingen te maken los van die VB omgeving?

Nu is mijn ervaring met VB2010 enkel de ervaring die ik door dit project op doe. Tot daarvoor heb ik, mijn assembler verleden in het DOS-tijdperk daargelaten, hoofdzakelijk in VB6 geprogrammeerd, maar gebruikte meestal nooit geavanceerde technieken, maar enkel "standard EXE".

Ik ervaar ook dat VB2010 nog veel meer mogelijkheden biedt, en daardoor veel krachtiger is, en misschien maken we het onszelf, of ik althans mezelf, veel moeilijker dan nodig is, maar dit is dan enkel te wijten aan mijn gebrek aan ervaring met die geavanceerde technieken.

Maar we zijn hier ook om van mekaar te leren, en dit is een "open" project, dus iedereen mag zijn kennis aan dit project bijdragen.

@Josk79:
Mag ik begrijpen dat wat jij als "SwetsController" definieert eigenlijk de vereenvoudigde interfaceloze ontwikkelomgeving inhoudt (behoudens de scripteditor/syntaxchecker en interpreter/debugger) waarin alle mogelijke types unifacekaarten ("inputKaart", "outputKaart", enz...) voorgedefinieerd zijn?

#71 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 01 november 2011 - 00:55

Nieuwe update on-line: http://users.pandora...vb2010_marc.zip

In deze update heb ik het hoofdscherm onder handen genomen, en het iets functioneler gemaakt voor wat het gebruik met de timer betreft.
Alle aanwezige kaarten kunnen aan- of uitgezet worden, en de kaarten die outputs verwerken daarvan kan je de data ingeven in het vak rechtsboven.
Toevoegen, verwijderen of wijzigen van kaarten in het "Card Overview" venster worden onmiddelijk doorgevoerd in de lijsten op het hoofdscherm. Let wel, kaarten worden pas toegevoegd aan die lijsten als zowel het adres als het type (purpose) is ingegeven.

Wat het "Project Window" betreft is het nog even wachten op de syntax checker...

#72 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 01 november 2011 - 23:19

heb het natuurlijk gedownload,  en ik vind het echt er al super uit zien....

en ik denk dat het voor jouw nu ook wat leuker is, nu je een paar kaartjes heb,  kan je toch zien hoe het werkt....

maar ik heb al even zitten spelen.... echt leuk... en het werkt prima...  bij jouw werkt de timer ook veel mooier, althans de slider.... je kan de bus heel langzaam laten lopen, zodat je goed kan zien wat er op de bus gebeurt....

ik heb er nu 4 input kaarten in staan, en 4 outputkaarten....  dus dat kaarten bij maken, en een adres kiezen werkt prima....

#73 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 02 november 2011 - 01:03

Swets zei:

bij jouw werkt de timer ook veel mooier, althans de slider.... je kan de bus heel langzaam laten lopen, zodat je goed kan zien wat er op de bus gebeurt....

Ik heb het met die timer even over een andere boeg gegooid. In plaats van per timer event alle 'aangevinkte' kaarten te behandelen, wordt er per timer event steeds maar één kaart behandeld. De timer event houdt zelf een teller bij om bij iedere event een volgende kaart te behandelen. Uiteraard wordt na de laatste kaart in de volgende event opnieuw de eerste behandeld, enz...

Ik denk dat ik nog een optie (checkbox) ga toevoegen om in runtime te kiezen tussen de oude timer procedure of de nieuwe.

In elk geval heb ik er ondertussen voor gezorgd dat het manueel bedienen van de bus met de buttons rechtsboven wordt uitgeschakeld zodra de timer is ingeschakeld, en vice versa.

Momenteel ben ik bezig met het schrijven van de menu-procedures "Open", "Save" en "Save As..." in het Project window. Zodra dit af is zet ik een nieuwe update on-line, hopelijks tegen zaterdag, zoniet zondag...

Als extensie voor de projectbestanden heb ik gekozen voor ".ufp" wat staat voor Uniface Project.

#74 DieterVB

DieterVB

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 340 berichten
    Laatst bezocht 13 nov 2014 19:37
  • LocatieVlaamse Ardennen

Geplaatst op 02 november 2011 - 01:12

Ben het project zo wat aan het volgen en ik moet zeggen 'knap werk'!
Zo zelf een basic maken vindt ik naar mijn mening wel gemakkelijk. Je hebt alles dan ook meer in eigen handen.

#75 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 03 november 2011 - 13:13

ik zit er ook aan te denken de USB kaart zelf altijd adress 1 te geven... zodat ik ook opdrachten naar de USB kaart zelf kan sturen....  en bijvoorbeeld kan kiezen of de kaart zelf de adresbus op 0 zet, of dat je 0 zelf moet zenden....

want het nadeel als je de USB kaart zelf de adresbus op nul laat zetten, dat je ook op het kaartje met al de ledjes niets meer ziet....   en het is toch wel eens makkelijk als je met die ledjes kan zien wat er op de bus gebeurt.....

maar daar ben ik nog over aan het nadenken....

en over die update....  rustig hoor.... tis maar hobby.. ;)  en voor hobby moet je nu eenmaal een doel zoeken....

#76 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 03 november 2011 - 13:52

Swets zei:

...het nadeel als je de USB kaart zelf de adresbus op nul laat zetten, dat je ook op het kaartje met al de ledjes niets meer ziet....   en het is toch wel eens makkelijk als je met die ledjes kan zien wat er op de bus gebeurt.....

Tja, je zou natuurlijk de controlekaart met al die ledjes kunnen aanpassen, en de ledjes aansturen middels een buffer die reageert als er een adreswijziging plaats vindt op de bus, maar adres 0 negeert.

Swets zei:

en over die update....  rustig hoor.... tis maar hobby.. ;)  en voor hobby moet je nu eenmaal een doel zoeken....

Ik heb eigenlijk niet veel hobby's, lang geleden was dat electronica, maar dit kwam op de achtergrond door de komst van de PC. Maar in mijn achterhoofd bleef het verlangen om beiden te combineren. Met dit projectje sla ik verschillende vliegen in één slag... De overstap naar VB.NET, De heropleving van mijn oude hobby, de combinatie van beiden, en kennismaking met programmeerbare chips.

De code voor New, Open, en Save (As...) heb ik gisteravond al geschreven, alsook de keuze voor de timer. Vanavond alles eens uitgebreid testen... Update mogelijks dus vanavond laat al  ;)

#77 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 03 november 2011 - 23:37

Nieuwe update on-line: http://users.pandora...vb2010_marc.zip

In deze update:
In het hoofdscherm (form1) 2 radiobuttons aangebracht om met de timer te kiezen tussen één kaart per event of alle (aangevinkte) kaarten per event.
De menufuncties Project => 'New' , 'Open...' , 'Save' en 'Save As...' van het 'Project Window' zijn operationeel, en ook nog enkele kleine aanpassingen aangebracht aan de form zelf waaronder de listbox met aanwezige kaarten die nu zonder checkboxes is, en ook deze listbox wordt automatisch aangepast wanneer je in de 'Card Overview' wijzigingen aanbrengt.

Ik denk dat het nu wel een tijdje zal duren tot de volgende update, want nu is eindelijk de syntax checker aan de beurt, wat een hele klus zal worden  ;)

#78 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 05 november 2011 - 01:30

ik ga het gelijk bekijken....

#79 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 06 december 2011 - 00:25

had nog een vraag...  is die timer voor het aansturen van de kaarten wel nodig...

kan het niet gewoon in een do while lus ofzo?

zou dat niet veel sneller zijn?

#80 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 12 december 2011 - 21:44

Je zet gewoon die slider op maximum snelheid en dan werkt het als in een do while loop. Ik zou mij niet te veel blindstaren op die timer, ten slotte is dit eerder voor algemene tests in het hoofdvenster. Uiteindelijk draait het om de specifieke programma's die je met het programma gaat schrijven. Maar, omdat het uiteindelijk een interpreter zal worden, wil dit zeggen dat er sowieso aan snelheid zal ingeboet worden. Het spreekt vanzelf dat als de snelheid cruciaal is dat een PIC dan de voorkeur geniet, maar dit gaat dan weer ten koste van de flexibiliteit.

#81 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 14 december 2011 - 08:53

ja  dat is ook weer zo....

toch eens kijken of ik die array van 8 bytes beter kan gebruiken....

#82 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 04 januari 2012 - 00:55

beetje stil.... maar ik heb in brazilie gezeten, en noorwegen.... en dan de feestdagen....   maar zal eens gaan kijken naar het kaartje om modelbouwservo's aan te sturen....

#83 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 16 januari 2012 - 19:01

Hier gaat het maar traag vooruit, komt vooral omdat mijn vrouw al enkele maanden in een depressie zit, en ik veelal moet invallen voor huishoudelijke taken die anders door haar worden gedaan. Maar het gaat stilletjes aan toch beter met haar, en hoop binnenkort wat meer tijd weer vrij te hebben...

In elk geval is de syntax checker een hele klus om alle mogelijke fouten uit te filteren, maar eens hij werkt zal deze mits een aantal aanpassingen als interpreter/taskmanager dienst kunnen doen.

#84 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 10 februari 2012 - 01:09

rustig aan.... dan breekt het lijntje niet....

De meeste spullen heb ik toch al meer als 10 jaar in huis geloof ik...

maar ik heb me een beetje voor genomen alle half afgemaakte projecten eerst eens af te maken, en daar hoor dit ook bij....

heb trouwens me kaartje voor 8 servo's ook bijna klaar... (althans is klaar, ben hem aan het testen...)  dus die zal ik je binnenkort ook wel opsturen....

kennen we robotjes bouwen...  :-P

#85 Damic

Damic

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 656 berichten
    Laatst bezocht 15 aug 2019 14:33
  • LocatieMechelen (BE)

Geplaatst op 22 april 2012 - 19:50

Hey Arjan, jij ook hier. Wie zit hier nog van CO?

Leuk project trouwens.

#86 francky

francky

Starting Developer

• Leden
  • 21 berichten
    Laatst bezocht 11 jun 2013 13:51

Geplaatst op 21 mei 2012 - 20:56

Bericht bekijkenSwets, op 10 februari 2012 - 01:09, zei:

rustig aan.... dan breekt het lijntje niet....

De meeste spullen heb ik toch al meer als 10 jaar in huis geloof ik...

maar ik heb me een beetje voor genomen alle half afgemaakte projecten eerst eens af te maken, en daar hoor dit ook bij....

heb trouwens me kaartje voor 8 servo's ook bijna klaar... (althans is klaar, ben hem aan het testen...)  dus die zal ik je binnenkort ook wel opsturen....

kennen we robotjes bouwen...  :smile:

Hai,

Mijn reactie is rijkelijk te laat vermoed ik, maar waarom maak je uw "eigen basic" niet op basis van xml?

Je krijgt waarschijnlijk een ganse hoop ondersteuning van visual basic out of the box, en je kan alles definieren wat je maar wil.

#87 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 21 mei 2012 - 23:12

tja... :-) waarom niet....  ik weet niet eens wat het is xml... dus ja...

#88 francky

francky

Starting Developer

• Leden
  • 21 berichten
    Laatst bezocht 11 jun 2013 13:51

Geplaatst op 21 mei 2012 - 23:47

Bericht bekijkenSwets, op 21 mei 2012 - 23:12, zei:

tja... :smile: waarom niet....  ik weet niet eens wat het is xml... dus ja...

xml is een uitgebreide versie van html (de internet taal). Je kan er dingen in schrijven zoals:

<programma>

<kaart>

<naam>DDAC8</naam>

<output1>

<spanning>155</spanning>

</output1>

<output2>

<spanning>30</spanning>

</output2>
   </kaart>

</programma>

en zo'n tekst kan je dan inlezen in vb en uitvoeren. je kan het natuurlijk veel ingewikkelder maken en bvoorbeeld tijdsintervals als elmenten ingeven; veel moderne talen hebben een hoop functies aan boord om met xml te werken en vb waarschijnlijk ook

#89 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 25 oktober 2012 - 23:16

Thuis is alles eindelijk weer wat in zijn plooien gevallen, tijd dus om me nog eens wat bezig te houden met dit project.

Ondertussen eens gekeken naar wat xml eigenlijk inhoudt, en ik moet zeggen, het heeft wel iets. Eigenlijk stap je voor een groot deel af van de basic taal en kan je eigenlijk een op xml structuur gebaseerde specifieke doelgerichte taal creëren en hanteren. In ons geval zou dit dan doelgericht zijn op het lezen, schrijven en behandelen van data op de uniface bus, volautomatisch, halfautomatisch of manueel. Ik speel met enkele ideeën, maar weet vooralsnog niet of dit mogelijk is, dus ga ik me eerst eens wat verdiepen in de mogelijkheden met xml. Als vb.net dan ook nog eens tegemoet komt in het lezen en schrijven van xml bestanden, en vooral dan het checken van de structuur uit handen neemt, dan zou dat een stuk minder werk zijn.

Eerst een beetje onderzoek dus, ik laat nog wel iets weten...

#90 RedThread

RedThread

Beheerder VBIB

• Beheerder
  • 3598 berichten
    Laatst bezocht 25 jul 2019 15:42
  • LocatieTongeren,Belgium.
Inzender

Geplaatst op 25 oktober 2012 - 23:22

welcome back Marc ! ;)

Ook met taq basic, VB voorzien

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 lid(leden), 0 bezoeker(s), 0 anonieme gebruikers

Inloggen

Untitled 1

Met dank aan Jürgen voor de jarenlange inzet van visualbasic.be (anno dec 2000)
Met dank aan Mike en Ronneke voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2010)
Met dank aan PascalBianca voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2016)