Springen naar inhoud

- - - - -

eigen basic

basic VB

• Log in a.u.b. om te beantwoorden
Er zijn 119 reacties in dit onderwerp

#31 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten
    Laatst bezocht 22 feb 2018 16:36
  • LocatieKrimpen a/d IJssel

Geplaatst op 10 mei 2011 - 00:19

is het moeilijk  iets van een forumlier te maken, welke open gaat op een keuze uit een menustrip....

en is het moeilijk om bijvoorbeeld op dat formulier dat je dan opened  iets van een lijn te tekenen (wat de bus voor stelt)... en dan iets van als je op die line klik, dat er dan iets van een menuutje komt, met add,remove,modify..  ofzo....   en als je add kies kan je een nieuw kaartje aan de bus hangen.....   en dat je dan kan kiezen uit de bestaande kaartjes, en dat je een adres in kan geven...  is dat heel moeilijk?

of moet dat door een beginnende VB2010 programmeur zoals ik wel te maken zijn....?   ik denk toch dat ik het beste leer om er mee bezig te zijn?

lol, ik kan al geen lijn vinden....

oo die bestaat ook niet meer natuurlijk?

#32 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 11 mei 2011 - 23:58

hier een paar foto's van de electronica:

dit is de print welke van USB naar de UNIFACE bus gaat ( Uniface zo hete de systeem vroeger bij PTCC, tegen woordig is UNIFACE iets anders als je er naar zoekt via google. het hete Uniface, omdat je een computer deel had voor p2000,msx1/2, commodore64/128 en een ISA kaart voor de PC. dus het deel wat ik nu aan het vervangen ben met die USB print, waar de unifacebus uit komt...)

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

volgende foto is een totaal overzicht...
links de USB_Uniface print, vanuit die print , een 34 polie bandkabel (de Uniface bus)

de kaart waar de bandkabel op zit is een bufferprint, die pept de signalen op, en met die print kan ook de voedingen gescheiden worden van de voeding uit de USB-kaart....

helemaal links op de bus, dat printje met als die ledjes (ik ben gek op ledjes  :oops: ) is alleen om te kunnen zien wat voor data er op de bus staat.... de rode ledjes is het adres, de eerste rij gele , is data_in en de 2de rij is data_uit, de groene bovenaan is of de voeding aanwezig is, en de 2 onderste gele ledjes zijn de 2 ledjes welke op status0 en status1.

Die blauwe print is nog in ontwikkeling (doet het al half /half), maar daar kunnen strak 8 modelbouw servos mee gestuurd worden...

dan naast de buffer print , 4 input kaarten, lukt me ook al omdezen via VB2010 in te lezen....

daarnaast een dubbele dac, 8bits breed,  komt een spanning uit van 0 tot 2,55 volt..

daarnaast een multiplexor kaart, 1 uitgang en 16 inputs.. met deze kaart kan ik de ADC kaar gebruiken voor 16 metingen...

daar naast de 8bits breed ADC kaart, kan spanningen meten van 0 tot 2,55 volt

daarnaast, die kaarten met die groene ledjes erop geprutst, dat zijn output kaarten...de eerst 2 zijn mono kaarten, de achterste 2 zijn Bi kaarten...
de mono kaarten hebben gewoon 8 uitgangen , werken van 5 to 30 volt, 0,5 amp per uitgang....  de Bi kaart kunnen de outputs ook stroom opnemen, waardoor je een motortje tussen 2 outputs links en rechts om kan laten draaien...  (lego motortje bijvoorbeeld). Ook deze kaarten heb ik al aardig aan de gang via VB2010..

Geplaatste afbeelding

zomaar nog een paar plaatjes:

test printje , waarmee ik de data op de bus kan zien....
Geplaatste afbeelding

De ADC, en output kaarten...(onderaan links op de kaarten zit een gele led, daarmee is te zien welke kaart opdat moment geadresseerd is, als alles werkt zie je die ledjes heel snel knipperen)

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

#33 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 13 mei 2011 - 00:43

jammer, ik heb eigenlijk een goede denker nodig....   Josk79 zal het wel druk hebben... :oops:  

ik heb het nu aardig werkend, maar ik denk dat het sneller zou kunnen, maar weet even niet hoe ik dat zou moeten maken....

ik praat nu dus via USB met een PIC microcontroller...
dit is het basic programma in de pic:
Code:
Define CLOCK_FREQUENCY = 20
Define CONFIG1L = 0x24
Define CONFIG1H = 0x0c
Define CONFIG2L = 0x3e
Define CONFIG2H = 0x00
Define CONFIG3L = 0x00
Define CONFIG3H = 0x83
Define CONFIG4L = 0x80
Define CONFIG4H = 0x00
Define CONFIG5L = 0x0f
Define CONFIG5H = 0xc0
Define CONFIG6L = 0x0f
Define CONFIG6H = 0xe0
Define CONFIG7L = 0x0f
Define CONFIG7H = 0x40

UsbSetVendorId 0x1234
UsbSetProductId 0x1234
UsbSetVersionNumber 0x1122
UsbSetManufacturerString "www.arjan-swets.com"
UsbSetProductString "Generic Uniface USB HID Device"
UsbSetSerialNumberString "1111111111"
UsbOnIoInGosub usbonioin
UsbOnIoOutGosub usbonioout
UsbOnFtInGosub usbonftin
UsbOnFtOutGosub usbonftout

Symbol dataout = PORTB
Dim temp As Byte

Dim usb_stat As Byte

AllDigital
TRISA = 0
PORTA = 0x00

TRISB = 0
PORTB = 0x00

TRISC = 0
PORTC = 0x00

UsbStart
PORTA = 0
PORTB = 0
PORTC = 0

loop:

UsbService
Goto loop
End											   
'----------------------------------------------------------------------------------
'send adress
usbonftout:
Toggle PORTE.1
Toggle PORTE.2

PORTA = UsbFtBuffer(0) And %00001111
temp = UsbFtBuffer(0) And %01110000
PORTC = ShiftRight(temp, 4)

temp = UsbFtBuffer(0) And %10000000

If temp = 128 Then
PORTC.7 = 1
Else
PORTC.7 = 0
Endif

Return											
'-----------------------------------------------------------------------------------

'read status?
usbonftin:

If PORTA.4 Then
usb_stat = usb_stat Or %00000001
Else
usb_stat = usb_stat And %00000001
Endif

If PORTA.5 Then
usb_stat = usb_stat Or %00000010
Else
usb_stat = usb_stat And %00000010
Endif

UsbFtBuffer(0) = usb_stat

UsbFtBuffer(1) = usb_stat
Return 
'-------------------------------------------------------------------------------										   
'send data out
usbonioout:
Toggle PORTE.0
dataout = UsbIoBuffer(0)
Return 
'-------------------------------------------------------------------------------										   
'read data in
usbonioin:
UsbIoBuffer(0) = PORTD
Return											

dus send adress, daar zit een klein beetje gedoe rond omheen, omdat dit niet 8 bitjes uit 1 poort zijn, maar hier wordt dus  een waarde op de adresbus gezet, elke kaart op de bus heeft (dmv 8 dipswitches) adress, en als de waarde op de bus overeen komt met de dipswitches, dan wordt de data out , of data in bus doorgekoppeld aan de geadresserde print...

die stats slaan we even over...

en dan hebben we read data in, en send data uit....

ja verhaal is simpel, ik adresseer een print, is dat een outputprint, zet ik daarna op de output bus een getal, en dat komt in de output print terecht...

en ik adresseer een print, en als het een inputprint is, lees ik de inputbus..

en hoe lees en send ik die... oke... dit is (een deel) van het visual basic programma tot nu toe:

Visual Basic Code:
Private Sub Timer1_Tick(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Timer1.Tick

data_kaart(236) = output_kaart1
		data_kaart(237) = output_kaart2

scan_adress = 0
		If HID_Detected = 0 Then Exit Sub
		Do While scan_adress < 254
			If kaart_soort(scan_adress) <> 0 Then

data(0) = scan_adress
				HIDSendFeature(data(0), data(1), data(2), data(3), data(4), data(5), data(6), data(7))

If Kaart_soort(scan_adress) = 6 Then '6= output kaart'
					data(0) = data_kaart(scan_adress)
					HIDSendReport(data(0), data(1), data(2), data(3), data(4), data(5), data(6), data(7))
					sendnul()
				End If

If Kaart_soort(scan_adress) = 2 Then '2= input kaart'
					HIDReadReport(data(0), data(1), data(2), data(3), data(4), data(5), data(6), data(7))
					data_kaart(scan_adress) = data(0)
				End If

End If
			scan_adress = scan_adress + 1
		Loop

TextBox2.Text = data_kaart(125)
		TextBox3.Text = data_kaart(126)
		TextBox4.Text = data_kaart(127)
	End Sub

met HIDSendFeature kan ik een getal verzenden, en die gebruik ik voor het adres... en dat getal komt dat in het picbasic programma binnen in UsbFtBuffer(0)

en HIDSendReport , welke ik gebruik voor de data naar de output bus, komt in de PIC binnen op :UsbIoBuffer(0)

en met HIDReadReport kan ik data lezen vanuit de PIC welke in UsbIoBuffer(0) gezet is....

maar nu zie je misschien al, dat ik alleen maar data(0) gebruikt,,,  lekker simpel,

alleen werken die USB fuctions, uit die DLL , steeds met 8 variabelen...(dat zal wel een rede hebben?)

maar ik heb het idee dat ik , als ik dat slim gebruik, veel sneller data heen en weer moet krijgen....

ik heb alleen even geen idee hoe ik dat aan beide kanten op moet gaan lossen?

verlopig gaat het allemaal snel genoeg, maar ik doe nog maar wat met 7 kaarten....

ik zie ook dat als ik alleen de adressbus scan, het rond gaan tot 254 zo hard gaat dat de ledjes gewoon branden...

maar als ik de outputkaarten en inputkaarten de data gaat zenden en lezen, zie ik de ldejes al knipperen... en ik heb een slider waarme ik die timer 2 sneller en langzamer kan zetten... maar als deze 7 kaarten bediend worden heeft het geen zin om hem onder de 70 te zetten, want het blijft dan even hard gaan....
dus ik denk dat die do while lus 70 msec duurt...  en zou misschien veel sneller kunnen als die 8 variable gebruikt worden....

ik stuur nu toch steeds 7 getallen heen en weer waar ik niets mee doe...

alvast bedankt voor het mee denken...

#34 josk79

josk79

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 614 berichten
    Laatst bezocht 16 aug 2018 17:25

Geplaatst op 13 mei 2011 - 12:17

Ben niet bekend met USB en Hidterm.dll, maar zal het niet veel sneller zijn, alleen bestaande kaarten (adressen) uit te lezen? Anders wordt er wss geen antwoord gestuurd vanuit de USB en wacht het programma hier (eventjes) op.

#35 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 13 mei 2011 - 22:35

Hij leest alleen maar naar data, of zend data, als er in de array (van 255 lang) gevonden is wat voor kaart het is met dit stukje...

Visual Basic Code:
				If Kaart_soort(scan_adress) = 6 Then '6= output kaart'
					data(0) = data_kaart(scan_adress)
					HIDSendReport(data(0), data(1), data(2), data(3), data(4), data(5), data(6), data(7))
					sendnul()
				End If

If Kaart_soort(scan_adress) = 2 Then '2= input kaart'
					HIDReadReport(data(0), data(1), data(2), data(3), data(4), data(5), data(6), data(7))
					data_kaart(scan_adress) = data(0)
				End If

schakel ik dit uit in de lus, laat ik alleen de adressering rond gaan, dan knipperen de ledjes op de kaart zosnel dat ze gewoon branden....

en dan kan ik de slider (die van 500 tot 1 loopt) naar 1 schuiven en dan zie ik bijna tot 1 dat het sneller gaat....

stuur ik wel data naar de kaarten, gaat het langzamer, dat is logies...
en als ik dan de slider langzaam terug schuif...zie ik het rond de 70 en lager eigenlijk niet meer sneller worden....

maar ik verzend natuurlijk 8 getallen, en ik gebruik er maar 1... zo zit dit in die dll en in die PIC basic routines...   tis wel jammer dat die er steeds 8 verzenden...

maar ik weet eigenlijk niet hoe ik nu optimaal gebruik zou kunnen maken van die 8 variablen...   althans niet op deze manier....

misschien moet ik het herschrijven  maar ik heb geen idee hoe ik het beter kan maken....

#36 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
    Laatst bezocht 20 feb 2019 18:30
  • LocatieGent

Geplaatst op 14 mei 2011 - 01:07

Lijkt mij interessant, een eigen "basic" programmeren, ik zal deze "thread" eens wat nader bekijken, misschien kan ik iets bijdragen...

#37 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 14 mei 2011 - 12:52

Hmmm, enkele vraagjes...

Je kaarten (maximum 256) die geef je toch hardwarematig elk hun adres voor je ze op je Uniface bus plaats? Want in dit geval zou je toch alle 256 adressen kunnen scannen, en indien er respons is, elke aanwezige kaart (met adres) kunnen tekenen in een soort matrix van 16x16. Een hexadecimale matrix als het ware...
Elke aanwezige kaart zou je dan individueel kunnen selecteren door deze aan te klikken en dan via een menu (eventueel context-menu) te bedienen.
Dit scannen kan je met een timer-event laten plaatsvinden, en dit hoeft niet echt frekwent te gebeuren, daar je waarschijnlijk niet continue kaarten in je bus plugt of er van af haalt, misschien zelfs gewoon éénmalig bij het starten van je programma (form_load event) kan voldoende zijn....

Waar haal je HIDTerm.dll vandaan? Ik heb de PIC18 Simulator IDE van OshonSoft.com gedownload maar daar zit ie niet bij.

Je USB/Uniface adapter, heb je zelf je printplaat uitgetekend en geëtst, of is dit verkrijgbaar als bouwpakketje?

Over mezelf:
Elektronica is aanvankelijk mijn hobby geweest, en uiteindelijk heb ik via avondlessen ook een diploma nijverheidselektronica (hoger secundair) behaald. Een extra jaar audio/video techniek heb ik ook nog gevolgd. Al jaren doe ik daar eigenlijk niets meer mee, mede door de intrede van computers waardoor ik de richting programmeren ben ingeslagen. Ik heb jaren in assembler geprogrammeerd (DOS), enkele kleine projectjes geschreven in C, maar dan vanwege het gebruiksgemak om voor windows te programmeren overgestapt naar Visual Basic.

#38 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 14 mei 2011 - 23:34

Hier kan je de dll laden ( plus een demo programma) : http://arjan-swets.d...usb/hidterm.zip en dit is wat ik tot nu aan heb: http://arjan-swets.d...vb2010_auto.zip en dit ziet er nog niet uit, maar het werkt wel... met de checkboxen kan ik de outputs van 2 output kaarten zetten.... en in die drie textboxen komt de waarde van 3 inputkaarten te staan.....

het werkt dus eigenlijk met 3 bytes, een is de adresbus... op de kaarten zitten 8 dipswitches... het getal dat jij op de adresbus zet, wordt vergeleken met de dipswiches... zijn die het zelfde , dan gaat op de kaart het gele ledje links onderin branden... (zo kan je dus zien dat de kaart geadresseerd is) op het moment dat de kaart geadresserd is, hangt (en dat is afhankelijk van de kaart) de in of output bus aan de kaart...

dus is het een output kaart (of een DACC , of de servo kaart , of de multiplexor kaart)... zodra hij geadresserd is, neemt de kaart de data over van de data_out bus

is het een inputkaart, (of een adc kaart) zodra deze ge adresseerd is, zet hij zijn data op de in bus.....

je kan bijvoorbeeld ook contineu de zelfde kaart geadresseerd houden, en dan contineu die een kaart lezen of schrijven....

in de praktijk kan je dus 255 kaarten aansturen, maar adres 0 wordt anders gebruikt....
want zodra je een kaart adresseer, neemt hij de data over van de dataout bus.....   maar stel je zet voor kaart 1 is geadresserd, en je zet data op de bus voor die kaart, maar nu zit je met een probleem....
zet je nu adress 2 op de kaart, neem kaart 2 ook de data over wat op dat moment nog op de data out bus staat... (dus dan zo kaart1 en 2 dezelfde outputs aan nemen)
zet je nu eerst de nieuwe data voor kaart 2 op de outbus, voordat je hem adresseer (dus kaart 1 is nog geadresseerd) ja dan krijg je de data binnen op kaart 1... dat wil je ook niet....

dus... , dataout voor kaart1 op de bus, adres op kaart 1, nu springen de outputs van kaart1 zoals je het wil, adres op 0 (op adress 0 wordt nooit een kaart aangesloten...) , data voor kaart2 op data out, adres op kaart 2....

dus kaart0 wordt gebruikt , om data op de dataout bus te zetten, zonder dat het door een kaart op de bus over genomen wordt.....
dus vandaar maar 254 kaarten.... althans je zou 254 kaarten aan kunnen aansluiten voor de output bus, en 254 kaarten voor de input bus....

oja... de kaarten geven als je ze adresseer vanzelf niets terug... althans in de bus zitten 2 status lijnen, maar die geven alleen maar 0,1,2 of 3 (2 bits) terug als een kaart geadressert is....

vandaar dat er in het programma ook iets van configuratie gedeelte moet komen, waar zeg maar de uniface bus is afgebeeld, en waar je kaartjes aan kan hangen....
dus dan weet het visualbasic programma wat voor kaart er aan de bus hangt, en welk adres die heeft....
dus dan hoef je ook niet de 254 adressen te scannen, want je weet inmers wat er aan de bus hangt.....

Nee ik heb die kaart zelf ge-etst en gemaakt, maar ik kan hem zo nog een keertje maken, als je intressen heb....

en nog even een toevoeging, er zijn natuurlijk 1001 manieren om je computer te laten praten met de buitenwereld, maar het leuke van dit systeem is dat je het makkelijk kan uitbreiden.... wil je je treinbaan automatiseren, of je vijver met kooikarpers of of... het je een inputje meer nodig kan je er altijd een kaartje bij doen...

( bekijk dit ook even http://www.arjan-swe..._uniface_N.html )
hier ook heel veel lees voer over het systeem, onderaan bij de U. Tis oud, maar wel leuk om eens te bekijken.... http://msxarchive.nl...hwdoityourself/

#39 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
    Laatst bezocht 28 mei 2019 18:00
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 15 mei 2011 - 09:06

Swets even terug te komen op jouw stukje code wat je in je PIc hebt staan.
Waarom gebruik je Symbol dataout = PORTB , PORTB voor en geen andere poort nummer? welke PIc heb je in gebruik als ik vragen mag? 16f628a of hoger?

#40 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 15 mei 2011 - 21:57

Hallo Arjan,

Bedankt voor die link waarin de gevraagde dll.
Uiteraard ben ik geïnteresseerd in die USB/Uniface adapter. Ik heb zelf ooit een I/O kaart voor mijn PC gemaakt, een project uit het tijdschrift Elektuur, maar die ISA-kaart (ik heb ze nog) past niet meer in mijn huidige computer. En aangezien het tegenwoordig allemaal USB is, lijkt jouw adapter me de geschikte en eenvoudige oplossing om terug zelf te experimenteren. Dus, ja, ik heb interesse in zo'n ge-etst kaartje.

Als je adres 0 gebruikt als "rangeer-adres", dan heb je toch nog 255 adressen over ipv 254?

Wat kan je met die statuslijnen uitvoeren?

Ik zal eerst de trial versie van VisualStudio 2010 downloaden, want VB 2008 geeft fouten als ik je project wil openen.

#41 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 15 mei 2011 - 22:34

Pascalbianca zei:

Swets even terug te komen op jouw stukje code wat je in je PIc hebt staan.
Waarom gebruik je Symbol dataout = PORTB , PORTB voor en geen andere poort nummer? welke PIc heb je in gebruik als ik vragen mag? 16f628a of hoger?

Het is een 18F4550 (voor de USB en het aantal porten)

Ik gebruik voor de adresport  c7,c2,c2,c0,a3,a2,a1,a0
en port b voor de data out bus, en port D voor de data inbus....

dan heb ik op E0,E1 en E2 nog 3 ledjes... en de 2 status inputjes zitten op a4 en a5....

je ben natuurlijk al 3x8 I/O kwijt alleen aan de adresbus,data in en data out bus....
3 voor het usb verhaal... 2 voor het kristal....  dus tja  dan gaat het hard met de pinnen....

tja ik heb portB een symblolische naam gegeven, de andere poorten niet...

Lunatic zei:

Hallo Arjan,

Bedankt voor die link waarin de gevraagde dll.
Uiteraard ben ik geïnteresseerd in die USB/Uniface adapter. Ik heb zelf ooit een I/O kaart voor mijn PC gemaakt, een project uit het tijdschrift Elektuur, maar die ISA-kaart (ik heb ze nog) past niet meer in mijn huidige computer. En aangezien het tegenwoordig allemaal USB is, lijkt jouw adapter me de geschikte en eenvoudige oplossing om terug zelf te experimenteren. Dus, ja, ik heb interesse in zo'n ge-etst kaartje.

Als je adres 0 gebruikt als "rangeer-adres", dan heb je toch nog 255 adressen over ipv 254?

Wat kan je met die statuslijnen uitvoeren?

Ik zal eerst de trial versie van VisualStudio 2010 downloaden, want VB 2008 geeft fouten als ik je project wil openen.

Ja je heb gelijk ...256 kobinatie, - de 0 blijft 255 over....

de statuslijnen  2bitjes

Naam------------status
DIGIN --------------1
DIGOUT-mono---- 2
DIGOUT-bi--------- 2
ADC-8---------------0
DAC-8 DDAC-8-----2
ADC-12 ------------ 3
DDAC-12------------2
EXPIO---------------0

als een kaart geadresserd is, geeft hij 1 of 2 bitjes terug... volgens het bovenstaande lijstje....

Ik zal nog zo print maken.... maar kan heel even duren, want van de week moet ik ook nog even naar dubai...  :oops:

#42 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 18 mei 2011 - 23:45

zal kijken of ik dit wekend de print kan maken....

#43 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 20 mei 2011 - 13:41

Swets zei:

zal kijken of ik dit wekend de print kan maken....

Alvast bedankt, ik stuur je mijn gegevens in een "private message".

#44 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 21 mei 2011 - 12:10

Ik heb ondertussen wat zitten experimenteren met VB2010 (is allemaal nieuw voor mij, tot nog toe gebruikte ik enkel VB6).

Ik vind het wel leuk dat je dynamisch (in run time) controls op je form kan plaatsen, en de nodige event handlers daaraan verbinden. Wel vraag ik me af hoe ik kan weten welke control je hebt aangeklikt als je een control-array hebt aangemaakt, want de gemakkelijke Index property van VB6 is verdwenen...EDIT: Declareer in de "event handler" een variabele van hetzelfde type als de control welke verantwoordelijk is voor die "event", en wijs deze variabele het argument "sender" toe, waardoor deze variabele  alle eigenschappen overerft van de aanroepende control.

In elk geval hier een voorbeeld hoe ik dynamisch 255 pictureboxen, welke de uniface-kaarten voorstellen, als array definieer en op de form plaats. Ik gebruik even de Tag property om het adres van de kaart op te slaan.

Eerst definieer je een dynamische array als picturebox, ik noem dit array UnifaceCards()

In de code kan je dan dynamisch elementen (in dit geval picturebox controls) toevoegen en/of verwijderen.
In mijn voorbeeld doe ik een "worst case scenario" waarbij het maximum aantal kaarten op de unifacebus zijn aangesloten (255 dus) en voeg ze toe tijdens de form_load event.

Nu heb ik wel één picturebox, genaamd UFC, als voorbeeld reeds op de form geplaatst waarin ik een USB/UNIFACE logo heb geplaatst. Ik gebruik deze control om de USB/UNIFACE adapter voor te stellen en deze krijgt als adres 0.

EDIT: Tekst verwijderd i.v.m. willekeurig lijnen trekken op een form (niet echt relevant)

Hier de code:

Visual Basic Code:
Public Class Form2
	Dim UnifaceCards() As PictureBox

Private Sub Form2_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load

ReDim UnifaceCards(255) 'example => worst case scenario
		For i = 0 To 255
			UnifaceCards(i) = New PictureBox
			UnifaceCards(i).BorderStyle = BorderStyle.FixedSingle
			UnifaceCards(i).Left = 40 + ((i Mod 16) * 60)
			UnifaceCards(i).Top = 30 + (Int(i / 16) * 50)
			UnifaceCards(i).SizeMode = PictureBoxSizeMode.StretchImage
			UnifaceCards(i).BackColor = Color.Blue
			UnifaceCards(i).Width = 50
			UnifaceCards(i).Height = 40
			UnifaceCards(i).Tag = i
			AddHandler UnifaceCards(i).Click, AddressOf UnifaceCards_Click
			Me.Controls.Add(UnifaceCards(i))
			UnifaceCards(i).Visible = True
		Next
		UnifaceCards(0).Left = 10
		UnifaceCards(0).Top = 10
		UnifaceCards(0).Image = UFC.Image
		UnifaceCards(0).Width = 80
		UnifaceCards(0).Height = 60
		UnifaceCards(0).Visible = True
	End Sub

Private Sub UnifaceCards_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs)

Dim CurrentCard As PictureBox

CurrentCard = sender
		MsgBox("You clicked Uniface Card at location " & CurrentCard.Tag)

End Sub

End Class

#45 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 11 juni 2011 - 23:26

Goed, ik heb ondertussen al wat verder geexperimenteerd, en momenteel kan ik starten met een lege Uniface bus en dynamisch kaarten toevoegen en verwijderen. De toegevoegde kaarten kan ik dan een adres en type toekennen. Ook kan ik de kaarten op de bus sorteren op adres of op type.
Het aantal kaarten, hun adressen en type worden opgeslagen in de registry zodat bij een volgende start deze automatisch worden ingeladen.

Arjan, ik heb gemerkt dat je je bestaande kaarten reeds (statisch) hebt gedefinieerd in je testprogramma, maar het is, dacht ik, de bedoeling om alles dynamisch toe te voegen en te configureren. Vanwege de interactie tussen jouw form1 en mijn form2 heb ik één en ander in form1 aangepast.
De code van mijn form2 waarop dus het grafisch overzicht staat van de uniface bus is al redelijk uitgebreider dan in mijn vorige post, dus heb ik heel het project zoals het bij mij er uit ziet gezipt en kan je het downloaden door HIER TE KLIKKEN. Je houdt het uiteraard best gescheiden van je eigen project.

Hier een screenshot van form2 met het grafisch overzicht van de uniface bus zoals ik die heb afgeleid uit jouw testprogramma:

Geplaatste afbeelding

Als je over een kaart gaat met de muis wordt in de ToolTip-tekst het adres van die kaart weergegeven...

#46 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 12 juni 2011 - 21:59

hoi, ja denk wel dat dat het mooiste is... of misschien straks als het verder gegroeid is, dat de configuratie van het project boven in de ascii basic file komt te staan?  of in een aparte config file...
of of of....

en oja dat van mij was ook geen programma, was meer een test verhaaltje of de USB werkte enzo...   en misschien moeten we ook eens over de aansturing na denken, omdat je eigenlijk steeds 8 byte verzend, en er maar 1 gebruikt...  dus waarschijnlijk kan de communicatie tussen de pc en de electronica een stuk sneller als we die 7 niet gebruikte bytes ook zouden gebruiken...

ik heb alleen een beetje hoe je er dan voor moet zorgen hoe de goede data bij het goede adres komt....?

ja misschien iets van  

adres 124,125,126,127
data     33,22,44,12

en het zo verzenden....?

of misschien ook het 0 adres mee zenden tijdens het wisselen...

dus iets van

adres 124,0,125,0,126,0,127,0
data    33,0,22,0,44,0,12,0

moeilijk stukje.... ik heb het nu op zijn simpels gedaan...
je zou met 1 usb slag 8 kaarten van data kunnen voorzien....

misschien heb jij ideeen?

#47 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 12 juni 2011 - 22:15

heb net je programma bekeken... en ja zo iets bedoelde ik voor het kiezen van de kaarten....  ziet er super netjes uit.......

ik ga gelijk nog maar ff door met de electronica....  de in- en de out- put kaart...

#48 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 12 juni 2011 - 23:18

Swets zei:

...misschien moeten we ook eens over de aansturing na denken, omdat je eigenlijk steeds 8 byte verzend, en er maar 1 gebruikt...  dus waarschijnlijk kan de communicatie tussen de pc en de electronica een stuk sneller als we die 7 niet gebruikte bytes ook zouden gebruiken...
...
...
dus iets van

adres 124,0,125,0,126,0,127,0
data    33,0,22,0,44,0,12,0

Daar heb ik mij nog niet in verdiept, wat die Uniface kaart met die overige 7 bytes die tegelijk worden verzonden aanvangt. Dat moet toch af te leiden zijn uit de code van de PIC18F4550 ? Volgens mij niets, want die bytes staan allemaal altijd op 0, en enkel de eerste byte komt op de bus en blijft daar tot de 1e byte van een volgende instructie dit verandert.

Nu is het eigenlijk je bedoeling om voor die kaarten een programma te ontwikkelen, maar een kaart op zich werkt toch niet volledig autonoom? Er is toch interactie tussen de verschillende kaarten? En het programma dat dan wordt geschreven beheert die interactie. Bijvoorbeeld de waarde van een temperatuursensor die via een INPUT of ADC kaart wordt gelezen door het PROGRAMMA waarna afhankelijk van die waarde een koelventilator via een OUPUT of SERVO kaart wordt aangestuurd om vlugger of trager te draaien, en dit is dan nog maar een simpel voorbeeld... Stel dat je een volledige modelspoorbaan wilt beheren, de seinen, de treinen, de wissels, enz...

#49 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 13 juni 2011 - 01:07

Ja er zijn 2 manieren data naar de pic te zenden, en 2 manieren om data uit de pic te lezen....  zowel in de PIC als in visual basic werkten deze 4 functies met een array van 8 bytes...  maar ik gebruik nu alleen data(0) maar, en de andere 7 negeer ik aan beide kanten, maar deze 7 niet gebruikte bytes worden wel gelezen en verzonden....  en dat is misschien best wel zonde?

je tweede vraag snap ik niet helemaal....  Het zijn dus eigenlijk hele domme kaartjes, en het is de bedoeling, dat in het visualbasic programma iets komt van zeg maar een uniface basic waarin je het programma schrijft ( voor je treinbaan, of een robotje, of je vijver met kooikarpers...weet ik veel)

dus ja... er moet iets van een command komen om de ADC in te lezen... en deze waarde in een variable te zetten, er mee te kunnen rekenen... enz enz... en natuurlijk iets van een if-then-else of een compare functie... als e waarde van de adc hoger is al... dan zet een output....  of  stuur een waarde naar de dac.... zoiets...

maar we hebben zo wie zo iets nodig, waar je tegen het systeem vertel welke kaarten er op dat moment aan hangen.....

misschien wil ik wel veel te veel....  maarja als je je zelf geen doel stel.....

dus eigenlijk zou ik het leuk vinden als het een soort open besturingssysteem wordt, waar je met 1 kaartje wat kan doen , maar ook met 20 .... wordt je spoorbaan groter, hup kaartje er bij, en adres eraan... en weer 8 uitgangen of ingangen....

#50 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 13 juni 2011 - 13:35

Swets zei:

je tweede vraag snap ik niet helemaal....

Aan je antwoord af te leiden snap je het wel. Inderdaad, zijn het dus domme kaartjes, en het is je 'eigen basic' programma die aanstuurt en/of interpreteert en/of coördineert, afhankelijk van de toepassing en het aantal gebruikte kaarten.

Maar, als je simultaan ook nog een ander 'eigen basic' toepassing wil draaien op diezelfde unifacebus dan heb je ook nog eens een overkoepelende multitasking nodig. Of is dit niet de bedoeling?

Maar ik denk verder, eigenlijk zou je 'eigen basic' programma ook in zo'n microcontroller kunnen worden ondergebracht waardoor de toepassing onafhankelijk van je PC kan draaien, of is dit ook niet de bedoeling?

Maar misschien ben ik al aan het lopen, en we kunnen nog niet eens gaan...  ;)

In elk geval denk ik met wat we nu al hebben, de volgende stap is om ons te bezinnen over de 'eigen basic' instructies. En dus moeten er ook een aantal instructies in het contextmenu van de Unifacekaart komen om een nieuw project te starten of een bestaand te openen. Dit project komt dan in een eigen form (al dan niet als MDI child) waarin we het 'eigen basic' programma zullen schrijven. Wat denk je?

#51 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 13 juni 2011 - 22:38

dat is een moeilijk verhaal...  Het uniface systeem was eigenlijk ontwikkeld om via je computer dingen te besturen....  je gebruik dus de rekenkracht van de computer, en de interface was/is voor de communicatie met de buiten wereld.....

wat jij nu allemaal wil, kan je eigenlijk al doen met een PIC en PICbasic...  dan ben je eigenlijk een nieuwe picbasic aan het maken, welke via een visualbasic programma geprogrameerd /monitor kan worden, en die via een soort zelf gemaakte bus meer kaarten aan kan.....  maar volgens mijn wordt dat een heel moeilijk verhaal?  of niet....

Ik dacht meer aan zo iets als een velleman k8000  of k8055...  dus een kaart die via de computer aan stuur....  alleen bij het uniface systeem heb je zelf in de hand wat voor kaarten je er aan hang....   8 inputs, of 16 inputs...  of alleen maar outputs...  enz enz...

#52 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 14 juni 2011 - 18:09

OK, dan houden we het "eenvoudig" en behouden we de rekenkracht van de computer zoals het uniface systeem bedoeld is met het voordeel van de flexibiliteit van de kaarten t.o.v. Velleman k8000/8055.

#53 Jark

Jark

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 560 berichten
    Laatst bezocht 30 jul 2012 13:56

Geplaatst op 15 juni 2011 - 08:34

Hallo,

Sorry om hier zo bij in te springen, maar hebben jullie al eens gehoord van de netduino?

Dat is een bordje met een Atmel 32-bit microcontroller waar je een .net programma in kan zetten + ook live mee kan debuggen http://www.netduino.com/.

Hij draait op het .NET Micro Framework, een verkleinde versie van het .net framework.

Heb verder weinig verstand van electronica/microcontrollers enzo, maar ik dacht laat ik het even noemen.

Mvg,

Jark

#54 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 16 juni 2011 - 12:31

Bedankt, Jark, voor je inbreng. Misschien interessant voor andere projecten, maar we zijn tot het besluit gekomen om met de unifacebus te werken in kombinatie met de rekenkracht van de PC. Het uniface systeem hoeft dus niet autonoom te draaien.

Wat we dus willen doen, nu de grafische voorstelling van de unifacebus al iet of wat vorm heeft gekregen, is een interpreter voor een "eigen basic" schrijven. Er is eigenlijk geen kennis van elektronica nodig, want deze zal waarschijnlijk toch aangesproken worden met een soort OUT en IN commando met het adres en de waarde als parameters. Dus, eigenlijk is dit project toegankelijk voor eender wie die VB2010 kan programmeren.

#55 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 16 juni 2011 - 20:10

Bestaat er eigenlijk geen info over een scripttaal...   vraag me ook af... moet je gewoon steeds een regel lezen, en dan uitvoeren....  denk dat dat het makkelijkste is?
zo werkte vroeger Basic op de home computers ook...(daarom was het ook zo langzaam, omdat het programma telkens weer regel voor regel gelzen, en uitgevoerd wordt)....

maar denk wel dat het de makkelijkste manier is....?

#56 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 18 juli 2011 - 23:32

Goed, nadat ik even bezig ben geweest met een aantal eigen projecten, heb ik de draad weer opgenomen met het 'Eigen Basic'.

Na lang nadenken, hoe dit nu moet georganiseerd worden, zonder het te ingewikkeld(?) te maken, ben ik begonnen met het in kaart brengen van de dynamische datastructuur, de gereserveerde woorden en hoe dit te declareren (tja, een mens moet ergens beginnen).
Tot nu toe heb ik hetvolgende in een globale module gedeclareerd:

Visual Basic Code:
	'Eigen BASIC data

'VOOREERST EEN AANTAL STRUCTURELE AFSPRAKEN:
	'Het statement GOTO mag enkel verwijzen naar een label binnen de lopende scope (main, sub, function)
	'Elk label moet uniek zijn
	'Het laatste statement van de main scope moet END zijn
	'Subs en functions komen na de main scope, zij worden aangeroepen met hun naam voorafgegaan door
	'respektievelijk het statement SUB of FUNCTION

'array met gereserveerde woorden of statements, deze array wordt bij aanvang gevuld met
	'onderstaande gereserveerde woorden in BasicStatements dmv een split op de komma
	Public StatementsArray() As String
	Public Const BasicStatements = _
		  "ABS,ASC,AS_BOOLEAN,AS_BYTE,AS_INTEGER,AS_STRING,ATN,BEEP,CASE,CASE_ELSE,CDBL,CHDIR,CHR$,CINT," + _
		  "CLOSE,COS,CSNG,CSTR,DATE$,DECR,DEFINE_FUNCTION,DEFINE_SUB,DIM,DO,DO_WHILE,DO_UNTIL," + _
		  "ELSE,ELSE_IF,END,END_FUNCTION,END_IF,END_SELECT,END_SUB,EOF,EXP,EXIT_DO,EXIT_FOR,EXIT_FUNCTION," + _
		  "EXIT_SUB,FALSE,FIX,FOR,FUNCTION,GET,GOTO,HEX$,IF,IN,INCR,INKEY$,INSTR,INT,LEFT$,LEN,LOC,LOOP," + _
		  "MID$,MKDIR,NAME,NEXT,NOT,OCT$,OPEN,OUT,PRESERVE,PUT,RANDOMIZE,READ,REDIM,REM,RIGHT$," + _
		  "RMDIR,RND,SELECT_CASE,SIN,SQR,STATIC,STRING$,SUB,SWAP,TAN,TIME$,TIMER,TRUE,VAL,WEND,WHILE,WRITE"

'VOOR BEHANDELEN VAN GOTO's:
	'array Label_Adres bevat de adressen (regelnummers) van alle labels
	Public Label_Adres() As Integer
	'array Label_Namen() bevat de namen van de labels, deze kenmerken zich door een ":" (dubbele punt) aan het einde
	Public Label_Namen() As String
	'Aantal_Labels bevat het aantal labels
	Public Aantal_Labels As Integer

'VOOR BEHANDELEN VAN SUBS EN FUNCTIONS:
	'array Sub_Adres bevat de adressen (regelnummers) van alle subs en functions
	Public Sub_Adres() As Integer
	'array Sub_Naam bevat de namen van alle subs en functions
	Public Sub_Naam() As String
	'Aantal_Subs bevat het aantal subs en functions
	Public Aantal_Subs As Integer
	'telkens een sub of function wordt aangeroepen wordt het adres (regelnummer)
	'waar de aanroep plaatsvond toegevoegd aan array Return_Adres
	Public Return_Adres() As Integer
	'Aantal_Aanroepen bevat het aantal lopende subs en functies, wordt gebruikt
	'als eerste dimensie voor het dimensioneren van variabelen-arrays
	Public Aantal_Aanroepen As Integer

'VOOR HET BEHANDELEN VAN ARRAYS:
	'Arr_Type verwijst naar het type van de arrays
	Public Arr_Type() As Integer '1=byte, 2=integer, 3=single, 4=double, 5=string, 6=boolean
	'Arr_Namen bevat de namen van de arrays
	Public Arr_Namen() As String
	'Arr_Aantal bevat het aantal elementen dat de array bevat
	Public Arr_Aantal() As Integer
	'OPGELET: de elementen van bovenstaande arrays bevinden zich in onderstaande arrays volgens
	'		 hun type samen met de gewone variabelen van hetzelfde type

'VOOR HET BEHANDELEN VAN VARIABELEN EN ARRAY-ELEMENTEN:
	'per type is er een array voor de effectieve waarden, en een array voor de namen van de variabelen en arrays
	Public Byte_Variabelen() As Byte
	Public Byte_Namen() As String
	Public Int_Variabelen() As Integer
	Public Int_Namen() As String
	Public Sng_Variabelen() As Single
	Public Sng_Namen() As String
	Public Dbl_Variabelen() As Double
	Public Dbl_Namen() As String
	Public Str_Variabelen() As String
	Public Str_Namen() As String
	Public Bool_Variabelen() As Boolean
	Public Bool_Namen() As String
	'Max_Variabelen bevat het maximum aantal variabelen en array-elementen, en wordt
	'samen met Aantal_Aanroepen gebruikt om deze arrays te dimensioneren als tweede dimensie
	Public Max_Variabelen As Integer

'OPGELET: waarde 0 voor de eerste dimensie (Aantal_Aanroepen) is gereserveerd voor de variabelen in
	'de hoofdcode (Main), dit zijn dan ook globale variabelen
	'Voorbeeld: Telkens er een sub of function wordt aangeroepen verhoogt de waarde Aantal_Aanroepen = de eerste dimensie
	'		   Bij de variabelen-arrays heeft de array voor de integers het meeste aantal
	'		   elementen, deze waarde staat dan in Max_Variabelen = de tweede dimensie
	'		   DECLARATIE VAN ALLE ARRAYS: REDIM [PRESERVE] <arraynaam>(0 to Aantal_Aanroepen,1 to Max_Variabelen)
	'		   Niet gebruikte elementen hebben GEEN naam !

Ik denk dat ik ook nog een aantal tijdelijke variabelen van de verschillende typen nodig zal hebben om eventuele tussenberekeningen te doen, maar we zien wel...

In elk geval staan er alvast twee grote uitdagingen voor de boeg:
- de editor, met een syntax checker
- de interpreter

Zonodig, op een later tijdstip, een interface, die ook dynamisch moet kunnen worden gedeclareerd...

#57 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 19 juli 2011 - 23:31

van het weekend hoop ik 2 printen af te hebben voor je... een digitale input en een digitale output kaart....   dan heb je echt iets om mee te spelen....

maar ja weer het bekende verhaal.... ik heb het zo druk met van alles en nog wat..(vooral werk)....

en dan zijn er mensen die zeggen, als ik morgen die 27 miljoen euro win, blijf ik gewoon werken....    ik wist het wel.... maar ja.... blijven dromen....

#58 Ben3080

Ben3080

Rookie Developer

• Leden
  • Pip
  • 42 berichten
    Laatst bezocht 24 mei 2013 22:57

Geplaatst op 11 september 2011 - 22:58

Hallo,

Ik ben zeer geinteresseerd in boven genoemd projekt.
Lijkt mij de perfekte oplossing naar waar ik op zoek ben.(zie kopie onder van mijn vraag gisteren bij de jullie wel bekende "Domotica Susteren", die mij overigens ook naar dit forum door verwijst.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sinds meer dan 10 jaar heb ik thuis een I2C homebus, die wordt aangestuurd via een PIC.
Aan de I2C bus hangen 3 tellers voor gas, water en elektra , 11 deur/raam/bewegings detektoren, en een viervoudige relais kaart.
Alles wordt gelogt, in een EEPROM,  en kan worden aangestuurd.
Ook is er een deurcamera, via composiet video, en een draadloos weerstation die ik via USB kan uitlezen.
Ik wil dit alles gaan visualiseren en controleren via een PC of eenvoudige laptop, die ligt nog ergens niks te doen.
Ik heb inmiddels VB 2010 geinstalleerd staan.
Wie kan mij helpen aan een stuk basiscode zodat ik deze kan gaan gebruiken voor mijn projekt.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mijn vraag aan Arjan:

Zijn er al nieuwe ontwikkelingen of test-SW om alvast wat te kunnen gaan doen?

Ben

#59 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 11 september 2011 - 23:10

Ja... ben nog steeds bezig met de 2 printen voor Lunatic...   en ik heb hem al 20 keer belooft dat ze er aan komen......

maarja...  ik heb het af en toe zo achterlijk druk..... ik ben vannavond net thuis uit Noorwegen voor me werk....  en waarschijnlijk moet ik eind volgende week weer een paar dagen er na toe....

en ik ben heel veel tijd verloren met me CNC machine project... (zie ook topic http://www.vbib.be/P...ic-t-8849.phtml ). ik wilde het zo graag af hebben.... ik heb me eigen de shijt geschuurd...  :lol:

maar dat is nu ook bijna af...  dus ik probeer nu snel die andere printen te maken...en het weer op te pakken.....

zelf heb ik eigenlijk nog een software, ja alleen een stukje visualbasic, welke via USB onze eigen bus aanstuurt, en op die bus kunnen we dus verschillende kaarten bevestigen... (waaronde input, output, adc , dacc, multiplexor, servo)

maar wordt vervolg zal ik maar zeggen.....

en sorry dat het weer allemaal veel te lang duurt...   ik wil altijd te veel tegelijk doen....

#60 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
  • LocatieGent

Geplaatst op 19 september 2011 - 18:44

@Ben3080

Momenteel is wat ik heb gepost op 18 juli het laatste wat ik heb gedaan. Net zoals bij Arjan is het ook bij mij altijd druk, niet zozeer van mijn werk, maar vanwege mijn gezin, we hebben nog zeven schoolgaande kinderen, en het is dan vanzelfsprekend het drukst tijdens de vakantieperiodes, want dan willen ze wel eens wat anders doen dan studeren.

Maar goed, de vakantie is nu al een paar weken ten einde, en dus breekt de tijd aan om de draad weer op te nemen waar ik die op 18 juli heb losgelaten. Het zal wel even wennen zijn om me terug in te leven in het project, maar dat is een kwestie van even op de tanden te bijten.

Wat ik nu heb kan je downloaden: http://users.pandora...vb2010_marc.zip
Als er een update is zal ik dat melden in deze thread, met een beknopte beschrijving van wat veranderd is. De link blijft steeds dezelfde.

Ook met taq basic, VB voorzien

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 lid(leden), 0 bezoeker(s), 0 anonieme gebruikers

Inloggen

Untitled 1

Met dank aan Jürgen voor de jarenlange inzet van visualbasic.be (anno dec 2000)
Met dank aan Mike en Ronneke voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2010)
Met dank aan PascalBianca voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2016)