Springen naar inhoud

- - - - -

tekst opmaak voor invoer in database

• Log in a.u.b. om te beantwoorden
Er zijn 4 reacties in dit onderwerp

#1 dierre

dierre

Junior Developer

• Leden
  • PipPip
  • 83 berichten
    Laatst bezocht 01 mrt 2010 10:53

Geplaatst op 15 september 2009 - 11:16

hallo,

ik wens via een textarea een tekst in mijn database te bewaren. Bij het intypen van de tekst in de tekstarea kunnen speciale tekens (é, á, ö,...) voorkomen. Er kan ook een enter gegeven worden om bv een nieuw paragraafje te beginnen.

In de database worden die returns echter weggelaten. en ook de speciale tekens zien er niet echt goed uit.

Bij het uitlezen van de tekst uit de database, krijg ik dan ook niet dezelfde "opmaak" zoals die ingegeven is bij het intypen.

Verder zou ik bij de ingave van de tekst ook een klein beetje opmaak willen toevoegen. Bijvoorbeeld de tekst in het vet en/of cursief bijvoorbeeld.

Ik zou eigenlijk iets gelijkaardigs willen als hier op het forum wanneer je een berichtje post, maar dan natuurlijk een heel pak minder ingewikkeld. (geen emoticons, geen bericht iconen, ...)

Kan iemand me helpen bij dit "probleem"? of iemand die tips heeft om dit te kunnen uitvoeren?

alvast bedankt,
Dieter

#2 Yannou

Yannou

VBIB Godfather

• Leden
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2465 berichten
    Laatst bezocht 07 mei 2017 13:46
  • Locatiehttp://www.fablab-brussels.be

Geplaatst op 15 september 2009 - 11:25

De standaard methode om dit te doen is de String te serialiseren, d.w.z. de waarden coderen zodat je bijzondere karakters als letters met accenten, leestekens, returns, symbolen enz. omvormt naar een gewone String van alfanumerieke karakters die je dan opslaat. Nadien keer het het bijectieve serialisatieproces weer om als je de oorspronkelijke String wilt terugkrijgen.

Het equivalent hiervan in PHP is URLencode, de deserialisatie zou dan moeten lukken via URLdecode.

Groetjes

#3 dierre

dierre

Junior Developer

• Leden
  • PipPip
  • 83 berichten
    Laatst bezocht 01 mrt 2010 10:53

Geplaatst op 15 september 2009 - 11:28

en hoe kan je de opmaak verzorgen om bijvoorbeeld cursieve of vette tekst te verkrijgen?

#4 Yannou

Yannou

VBIB Godfather

• Leden
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2465 berichten
    Laatst bezocht 07 mei 2017 13:46
  • Locatiehttp://www.fablab-brussels.be

Geplaatst op 15 september 2009 - 11:36

Daarvoor bestaat geen uniforme manier vrees ik. Als de uitvoer vroeg of laat in HTML terecht komt kan je eventueel overwegen om je opmaak op te nemen in de vorm van HTML tags zoals <i>, <b>, <u> of afgeleide HTML versies zoals op die forum gebruikt worden (met vierkante haakjes in plaats van visgraathaakjes).

Groetjes

#5 Supervos

Supervos

Guru Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1397 berichten
    Laatst bezocht 28 sep 2018 08:35

Geplaatst op 15 september 2009 - 21:41

Om te zorgen dat in je php de enters worden behouden:

PHP Code:
$tekst = nl2br($tekst);

htmlentites of htmlspecialchars kan je gebruiken om speciale tekens te vervangen door 'browserveilige' tekens.

Als je iets van reguliere expressies kent zou je met preg_replace de en andere bb-codes (zoals dit forum gebruikt) vertalen door de html-waarden.

Bedenk wel dat de htmlentities en htmlspecialchars ook de < en > zullen aanpassen zodat deze letterlijk op je scherm komen en niet als opmaak worden ingelezen. Je zal een beetje moeten experimenteren met de volgorde.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 lid(leden), 0 bezoeker(s), 0 anonieme gebruikers

Inloggen

Untitled 1

Met dank aan Jürgen voor de jarenlange inzet van visualbasic.be (anno dec 2000)
Met dank aan Mike en Ronneke voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2010)
Met dank aan PascalBianca voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2016)