Springen naar inhoud

- - - - -
DB .NET

Met Verschillende Sql Db's Kunnen Connecteren

.NET db connectie

• Log in a.u.b. om te beantwoorden
Er zijn 2 reacties in dit onderwerp

#1 Damic

Damic

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 691 berichten
    Laatst bezocht vandaag, 13:35
  • LocatieMechelen (BE)

Geplaatst op 12 oktober 2019 - 08:50

Ik ben bezig met een nieuwe idee voor een toekomstig programma maar ik wil de gebruiker s de keuze laten welk type db ze gebruiken Sql Server/MySql/PostGreSql/... (lokaal/remote is nog een kwestie voor later), maar nu is mijn vraag hoe maak je er het beste connectie mee zonder al te veel overhead?

Als ik phpbb als voorbeeld neem, deze hebben een db interface om met verschillende type db's connectie te maken door verschillende classes te gebruiken, maar ik vermoed dat wat ik wil, al bestaat.

#2 Dirk Andries

Dirk Andries

Guru Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1164 berichten
    Laatst bezocht
  • LocatieGent

Geplaatst op 12 oktober 2019 - 09:59

Bericht bekijkenDamic, op 12 oktober 2019 - 08:50, zei:

Ik ben bezig met een nieuwe idee voor een toekomstig programma maar ik wil de gebruiker s de keuze laten welk type db ze gebruiken Sql Server/MySql/PostGreSql/... (lokaal/remote is nog een kwestie voor later), maar nu is mijn vraag hoe maak je er het beste connectie mee zonder al te veel overhead?

Als ik phpbb als voorbeeld neem, deze hebben een db interface om met verschillende type db's connectie te maken door verschillende classes te gebruiken, maar ik vermoed dat wat ik wil, al bestaat.

ADO.NET heeft als sinds jaar en dag interfaces voor alle onderdelen die tot het connected gedeelte behoren.
Bijvoorbeeld IDbConnection ,maar ook alle andere zijn aanwezig. Ze werken overigens perfect met de disconnected componenten (datatable, datarow,...), die uiteraard al volledig database agnostisch zijn.
Verder kan je ook kijken naar componenten van derden die de functionaliteit die je zoekt leveren (devart b.v.).
Je kan ook de ORM/OPF kant op: ofwel met EF (zou ik voor jouw doel niet onmiddellijk aanraden)  ofwel met een ander, flexibeler ORM/OPF (NHibernate, ...).
Of een micro-orm als je graag zelf sql schrijft (Dapper, ...).

#3 Damic

Damic

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 691 berichten
    Laatst bezocht vandaag, 13:35
  • LocatieMechelen (BE)

Geplaatst op 12 oktober 2019 - 16:11

Ik dacht al zoiets :)

Ook met taq DB .NET, .NET, db connectie voorzien

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 lid(leden), 0 bezoeker(s), 0 anonieme gebruikers

Inloggen

[DB .NET] Untitled 1

Met dank aan J├╝rgen voor de jarenlange inzet van visualbasic.be (anno dec 2000)
Met dank aan Mike en Ronneke voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2010)
Met dank aan PascalBianca voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2016)