Springen naar inhoud

- - - - -
VS 2015

Waarde Van Een Dataset Retourneren In Form

VS2015

• Log in a.u.b. om te beantwoorden
Er zijn 4 reacties in dit onderwerp

#1 JannekeVloesberg

JannekeVloesberg

Starting Developer

• Leden
  • 26 berichten
    Laatst bezocht 19 mrt 2019 17:46

Geplaatst op 14 maart 2019 - 13:24

Ik heb via sql statements een datagridview gevuld met waarden (en dus ook een dataset "dszoek" gecreeerd via een adapter).

Nu wil ik 1 van de waarden van die selectie gewoon ergens anders in een andere reeds bestaande combobox zetten op mijn form (die combobox werd eerder gevuld door een andere dataset voor een andere actie, maar moet dus nu van waarde veranderen).

Ik doe het nu via een tussenstap, door die waarde in een nieuwe textbox te zetten die gelinkt is aan de datagridview datasource, en ik kan uiteraard die textbox wel invisible ztten, maar wat ik wil weten is hoe ik die waarde gewoon direct uit de dataset kan halen en in die combobox kan steken, zonder via een extra textbox te moeten werken.
Ik moet nog heleboel van dat type commando's schrijven en wil niet elke keer met deze tussenoplossing werken.
Wie kan me helpen?

Visual Basic Code:

Private Sub ButZoekfact_Click(sender As Object, e As EventArgs) Handles ButZoekfact.Click
		Dim zoekfactnr As Integer
		zoekfactnr = InputBox("Geef het te zoeken factuurnummer zonder jaartal")
		Nrfact1TextBox.Text = zoekfactnr
		ToonFACTUUR(zoekfactnr)

End Sub

Private Sub VeranderGeselecteerdeNaam()
	 [b] 'cboKlantnaam.Text = Dszoek1BindingSource.DataMember(klant.text) 'dit is dus fout maar weet dus niet hoe ik die klantnaam uit de dataset haal; de tabel heet dbfact2 en bevat dus oa een klantnaam [/b]
		cboKlantnaam.Text = KlantTextBox.Text [b]'dit is dus de tussenoplossing[/b]
	End Sub

Private Sub ToonFACTUUR(mynr As Integer)
		Dim myselstr As String
		myselstr = "select dbfact2.* from dbfact2 where (dbfact2.nrfact1=" & mynr & ") "
		Me.OleDbSelectCommand4.CommandText = myselstr
		Dszoek1.Clear()
		OleDbDataAdapter4.Fill(Dszoek1)
		VeranderGeselecteerdeNaam()

End Sub

#2 JannekeVloesberg

JannekeVloesberg

Starting Developer

• Leden
  • 26 berichten

Geplaatst op 15 maart 2019 - 12:01

Ik heb zelf andere oplossing gevonden maar heb dan weer andere vraag daardoor, namelijk hoe kan ik het celnummer 3 vervangen door de veldnaam klant:

Visual Basic Code:
Dim selecteernaamstring As String
selecteernaamstring = DataGridViewZoekfactuur.Rows(1).Cells(3).Value
cboKlantnaam.Text = selecteernaamstring
End Sub

#3 Dirk Andries

Dirk Andries

Guru Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1164 berichten
    Laatst bezocht
  • LocatieGent

Geplaatst op 16 maart 2019 - 09:39

Bericht bekijkenJannekeVloesberg, op 15 maart 2019 - 12:01, zei:

Ik heb zelf andere oplossing gevonden maar heb dan weer andere vraag daardoor, namelijk hoe kan ik het celnummer 3 vervangen door de veldnaam klant:

Visual Basic Code:
		Dim selecteernaamstring As String
		selecteernaamstring = DataGridViewZoekfactuur.Rows(1).Cells(3).Value
		cboKlantnaam.Text = selecteernaamstring
	End Sub

Ik snap echt niet wat je vraagt.
Kan je herformuleren wat je echt probeert te doen?

#4 JannekeVloesberg

JannekeVloesberg

Starting Developer

• Leden
  • 26 berichten

Geplaatst op 16 maart 2019 - 14:01

ik probeer gewoon de waarde van de kolom (titel=naam) (dit is de 4e kolom van de dataset die in de datagridview wordt weergegeven, vandaar cell(3)) door te geven naar een andere plek. Ik vind dat tellen en nummeren van atl kolommen echter vervelend naar later toe als er kolom bijkomt, en daarom vroeg ik me af of je niet ipv Rows(1).cells(3).value, iets kan zetten in de trant van rows(1) value "naam"

#5 Dirk Andries

Dirk Andries

Guru Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1164 berichten
    Laatst bezocht
  • LocatieGent

Geplaatst op 19 maart 2019 - 11:21

Bericht bekijkenJannekeVloesberg, op 16 maart 2019 - 14:01, zei:

ik probeer gewoon de waarde van de kolom (titel=naam) (dit is de 4e kolom van de dataset die in de datagridview wordt weergegeven, vandaar cell(3)) door te geven naar een andere plek. Ik vind dat tellen en nummeren van atl kolommen echter vervelend naar later toe als er kolom bijkomt, en daarom vroeg ik me af of je niet ipv Rows(1).cells(3).value, iets kan zetten in de trant van rows(1) value "naam"
Zie bijvoorbeeld (er zijn er vele anderen) hier op het forum listview-naar-textbox en/of gefilterde dataset

Ook met taq VS 2015, VS2015 voorzien

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 lid(leden), 0 bezoeker(s), 0 anonieme gebruikers

Inloggen

[VS 2015] Untitled 1

Met dank aan J├╝rgen voor de jarenlange inzet van visualbasic.be (anno dec 2000)
Met dank aan Mike en Ronneke voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2010)
Met dank aan PascalBianca voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2016)