eerst even in mensentaal: ik heb een form gemaakt die in een combobox alle klanten weergeeft uit een tabel dbadres van een access database met de naam db2019.mdb.
Nu wil ik van die klant die ik selecteer door hem aan te klikken, de facturen zien (en niet alle facturen dus van alle klanten). Dus ik wil van deze klant uit een andere tabel dbfact2 van dezelfde accessdatabase de records selecteren die gelinkt zijn aan deze klant (via een select statement).
Nu lukt het me wel om in een datagridview alle facturen (van alle klanten ) te zien, maar niet om enkel die uit de selectie te zien. Ik werk dus via oleDataAdapters..en sql statements...ik ben vrij nieuw in vb.net (schreef vroeger in vb5 waar met recordsets gewerkt werd maar dit werkt niet meer in vb.net).
Visual Basic Code:
'automatisch gegenereerde OleDbSelectCommand1 code van de initialisatie ' Me.OleDbSelectCommand1.CommandText = "SELECT dbadres.*" & Global.Microsoft.VisualBasic.ChrW(13) & Global.Microsoft.VisualBasic.ChrW(10) & "FROM dbadres" & Global.Microsoft.VisualBasic.ChrW(13) & Global.Microsoft.VisualBasic.ChrW(10) & "ORDER BY naam" 'Mijn code: Private Sub cboKlantnaam_SelectedIndexChanged(sender As Object, e As EventArgs) Handles cboKlantnaam.SelectedIndexChanged selnaam = cboKlantnaam.Text End Sub "als ik de klant heb geselecteerd krijgt de variabele selnaam een waarde, als voorbeeld neem ik waarde Agrokom bvba" Private Sub frmHoofd2019_Load(sender As Object, e As EventArgs) Handles MyBase.Load DsAdres1.Clear() "=> is dus een dataset die gecreeerd werd door de oleadapter1 te maken en dan generate dataset, en de tabel dbadres volledig weergeeft DsFact21.Clear() "=> is dus een dataset die gecreeerd werd oor de oleadapter2 te maken en dan generate dataset, en de tabel dbfact2 volledig weergeeft (als eerste test=maar hier wil ik dus uiteindelijk de selectie) OleDbDataAdapter1.Fill(DsAdres1) '=> vult dus de combobox met alle waarden van dbadres OleDbDataAdapter2.Fill(DsFact21) '=> vult dus de dbgridview 1 met alle waarden van dbfact2 End Sub "om te testen heb ik een load button toegevoegd met een extra datagridview2 die zou moet gevuld worden met de selectie van een oleAdapter5; Private Sub loadbutton_Click(sender As Object, e As EventArgs) Handles loadbutton.Click Dim dsSelKlant As DataSet 'OleDbSelectCommand5 Me.OleDbSelectCommand5.CommandText = "select dbfact2.* from dbfact2 where (dbfact2.klant=" & selnaam & ") order by datumuitvoering " 'OleDbDataAdapter5 'Dsfactklant1 Me.Dsfactklant1.DataSetName = "DSFACTKLANT" Me.Dsfactklant1.SchemaSerializationMode System.Data.SchemaSerializationMode.IncludeSchema Dsfactklant1.Clear() OleDbDataAdapter5.Fill(Dsfactklant1) => dit commando zou dus de datagridview2 moeten vullen, maar ik krijg steeds foutmelding OleDbException was unhandled en als Additional information:syntaxisfout (operator ontbreekt) in query-expressie (dbfact2.klant=Agrokom bvba). End Sub Wat doe ik fout?