Springen naar inhoud

- - - - -

Terugkijk Van Een Hobbyist

• Log in a.u.b. om te beantwoorden
Er zijn 1 reacties in dit onderwerp

#1 ronron

ronron

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 146 berichten
    Laatst bezocht 02 jun 2018 23:35
  • LocatieHaarlem

Geplaatst op 05 april 2018 - 10:02

Mijn eerste schreden in het programmeren dateren al van ruim 40 jaar geleden. Na het zelf bouwen van een elektronisch orgel had ik behoefte aan een nieuwe uitdaging. Na het bouwen van wat kleine bouwpakketten waaronder scoop en voeding hoorde ik van een zelfbouw computer pakket uit Engeland de Acorn Atom kan me nog goed herinneren dat ik hem op een kampeerplaats in het zonnetje in elkaar heb gesoldeerd. Het geval had een geheugen van 8 K en dataopslag was een cassetterecorder. Er was een basic beschikbaar Acorn-Basic er was nog geen enkel programma beschikbaar .Mijn eerste toepassing was een calculatie van de inkoop van levende varkens.
De totaalprijs was een opbouw van verschillen de kosten van verschillende eenheden. De kosten waren een optelling van prijs zending, stuks ,levend gewicht en geslacht gewicht. Door een paar weken te herberekening verdiende ik de aanschafkosten snel terug. De handelaar maakte elke keer dezelfde fout die mij 200 gulden per week koste. Mijn tweede was een recepten programma voor in de winkel, waarbij ik bij verschillende partijgewichten gelijke verhoudingen berekende. Daarna volgde nog een groot aantal toepassingen . ik had toen al het gevoel dat alleen mijn fantasie mijn beperking was.na de Acorn die inmiddels was uitgebreid met een floppy drive en i.p.v. TV als beeldscherm een analoge monitor en een geheugenkaart van 16 K dus in totaal 24 K  en een Eprom bank met floiting point  en tekstverwerker. dacht ik nooit meer iets anders nodig te hebben.
Echter na de Acorn heb ik de volgende computers versleten; Apple 2 ( illegale kopie zelf gesoldeerd) Apple basic alles weer herschreven, kloon  IBM  GW Basic, Windows 3.1 geïnstalleerd met 12 floppy’s duurde bijna een dag. Toen was Quick basic echt het einde de overstap naar Visual basic was moeizaam maar zeer bevredigend. Soms heb ik het gevoel dat alleen mijn fantasie mijn beperking is. Tot vorige week toen ik beslist automatisch invullen straat en woonplaats nodig vond.
Met behulp van VBib  Dirk Andries heb ik deze gerealiseerd waarvoor nogmaals mijn dank
De volgende toepassingen zijn door mij gerealiseerd: Bank (automatisch inlezen mutaties) ,Kasweekstaat, Recepten ,Calculaties, Voorraadbeheer, Adresbeheer(alles wat je kan bedenken wat je doet met een adres, zoek, sorteer, stikker, enveloppe, Maps, Lijsten ,Mail, SMS en nog meer. koppeling kassa internet, Kappers afspraak en kassafunctie, massa mail, Huisautomatisering  en nog veel meer.
Elke keer als ik een probleem heb opgelost schept me dat veel voldoening
Als ik terugkijk op familie en kennissen die me uitlachte om mijn computertik heeft nu iedereen een of meerdere computers. Heb geprobeerd mijn kleinkinderen geïnteresseerd te maken om te programmeren dat is me niet gelukt
Mijn naam is Ron van t Hoff ik ben 75 jaar heb een slagerij en een boerderij gehad.
Alle software die ik gebruik heb ik zelf geprogrammeerd
Ik programmeer ruim 40 jaar met ruime tussenpozen ,soms een hele tijd niets, op een simpel niveau en vind dat je met eenvoudige code toch heel veel kunt doen
heb dit geschreven omdat mijn kleinkinderen denken dat er altijd al computers zijn geweest en dat dit heel normaal is

#2 Dirk Andries

Dirk Andries

Guru Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1065 berichten
    Laatst bezocht
  • LocatieGent

Geplaatst op 06 april 2018 - 10:10

Fantastisch verhaal van een echte pionier. Bedankt om dit te delen, Ron.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 lid(leden), 0 bezoeker(s), 0 anonieme gebruikers

Inloggen

Untitled 1

Met dank aan Jürgen voor de jarenlange inzet van visualbasic.be (anno dec 2000)
Met dank aan Mike en Ronneke voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2010)
Met dank aan PascalBianca voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2016)