Springen naar inhoud


Tutorial: Aanmaken Van Een Project / Debuggen

tips theorie tutorial Android Studio

  • Log in a.u.b. om te beantwoorden
Er zijn 2 reacties in dit onderwerp

#1 Prior

Prior

    Rookie Developer

  • Leden
  • Pip
  • 34 berichten
    Laatst bezocht 26 sep 2017 19:33

Geplaatst op 10 juli 2017 - 20:47

1) Start Android Studio.

start1a.jpg

2) Klik op 'Start a new Android Studio Project'

Bijlage  start2.jpg   45,26K   2 downloads

3) Application name: de benaming van uw project / app.
Company Domain: letterlijk bedrijfswebsite of uw eigen website zonder de www.  Als je geen domeinnaam hebt, maakt het niet uit wat je plaatst, plaats dan bv test.com

Package name is uw company domain in omgekeerde volgorde zonder de www maar met uw application name eraan toegevoegd.

Project location is uiteraard waar uw project / app plaatsvindt op uw harde schijf / usb-stick.

Bijlage  start3.jpg   50,25K   4 downloads

4) Kies uw minimum sdk versie bij 'Phone and Tablet'.  Beslis zelf vanaf welk android besturingssysteem uw app minimum moet draaien.  Ik plaats hier api level 17, omdat dit het minimum is voor Material Design.  Niets houdt u echter tegen om een app te maken met een lagere api ondersteuning voor bijvoorbeeld Android 2.0.

Voor meer informatie omtrent de api levels en de bijhorende Android benamingen en versies besturingssystemen, verwijs ik u door naar Wikipedia.

Opties TV, Wear, Glass zal je hier niet gebruiken tenzij je specifiek voor zulke Android toestellen wil ontwikkelen.

Bijlage  start4.jpg   58,65K   3 downloads

5) Kies 'Blank Activity'.  Zelf kies ik nooit iets anders want dat levert het volgende op:

- onnodige To Do commentaren
- andere commentaren
- rotzooi (overbodige overrides)

Bijlage  start5.jpg   80,31K   2 downloads

6) Activity Name: de benaming van je eerste Activity die geladen wordt, maakt niet uit wat qua naam, maar vaak komt MainActivity of BaseActivity voor.  Omdat we op een nederlands forum werken, is de benaming hier uiteraard 'HoofdActivity'.

Als u de activity name bepaalt, wordt rest automatisch zelf bepaalt door het softwarepakket.

Layout name: verwijst naar layout in mapje res/layout.
Title: titel
Menu Resource Name: verwijst naar menu in mapje res/menu.

U ziet op de foto 3 stippen rechtsbovenaan. Hier zal het submenu 'menu_hoofd' met een willekeurige zelf bepaalde layout verschijnen en onclicklisteners die u eraan koppelt, in werking treden.

7) Klik op Finish.

Bijlage  start10.jpg   80,28K   5 downloads

U komt terecht in de klasse HoofdActivity.

Als uw project in Android Studio voor een eerste keer inlaadt, kan de afgeleide van HoofdActivity anders zijn, bijvoorbeeld:

- public class HoofdActivity extends ActionBarActivity { } ;

ActionBarActivity is een klasse dat u kan gebruiken binnen Android Studio, die een action bar zal voorzien.  Echter ActionbarActivity werd gebruikt in vroegere versies en is nu deprecated.  ActionBarActivity zal bovendien doorstreept staan.

HoofdActivity, ActionBarActivity, AppcompatActivity, etcera zijn allemaal een afgeleide van Activity.

Bijlage  start7.jpg   61,76K   3 downloads

Verwijder ActionBarActivity of iets anders dat je hebt staan.  Typ nu Activity in de plaats.
Activity wordt nu rood opgelicht en als je een beetje geduld hebt, komt er een soort Intellisense tevoorschijn.  Het geeft aan dat je een import kan toevoegen door op de knoppen Alt + Enter te drukken.

Doe dit en de import komt bovenaan tevoorschijn, zijnde:

- import android.app.Activity

Sinds ActionBarActivity verwijderd werd, zal de import van die ActionBarActivity in het lichtgrijs tevoorschijnkomen omdat je hem niet gebruikt.  Je kan deze import evengoed laten staan, maar aangezien we hem niet gebruiken, verwijder je deze lichtgrijze lijn, opdat uw code beter leesbaar zou zijn.

Verwijzend terug naar stap 5) als u iets anders kiest dan 'Blank Activity'
Dan heb je natuurlijk een hele rotzooi aan overbodige overrides en To Do commentaren, etcera.

Als je 'Blank Activity' kiest, komen er standaard 3 @overrides tevoorschijn.

Waar '...* ' staat in onderstaande lijn:

- public class HoofdActivity extends Activity { ... * }

daar klik je rechts in die witte vlakte, en kies je 'Generate..., Override methods' en kies je zelf welke overrides je wil gebruiken.

Wil je nou een klasse voor je model maken, dan kan je ook hier Generate gebruiken om je getters en setters automatisch te maken als je:

- private String naam;

plaatst of je constructor.

Bijlage  start8.jpg   63,38K   7 downloads

8) Debugging :

Zorg ervoor dat je staan hebt:

- public class HoofdActivity extends Activity { ... }

In de voorgaande tutorial kon je zien hoe je Google USB Driver installeert in de SDK Manager en hoe je kan debuggen verschillend per Android toestel.

Klik op 'Run, run app ...' of klik op het vakje met het groene driehoekje wijzend naar rechts.

- een kader 'Waiting for adb' komt tevoorschijn, cancel dit nu niet.

Bijlage  start9.jpg   75,03K   3 downloads

Bij de eerste keer dat je een app runt, staat er niets bij 'Choose a running device' en heb je ook geen keuze bij 'launch emulator'.

Een emulator kan je gebruiken en je kan er zelf eentje maken door op de knop met de 3 stippen te klikken, maar dat gaat u veel tijd kosten en misschien enige frustaties omdat dit tergend langzaam opstart.  Daarnaast als u het venster per ongeluk sluit van de emulator, moet je dit opnieuw starten.

Afhankelijk van de snelheid van je computer kan dit tot 2 minuten duren en je project starten duurt ook nog eens een minuut ongeveer op de emulator.

Indien u een smartphone gebruikt, koppel je een usb kabel van je pc naar je smartphone.

De voorgaande tutorial kan je helpen met debugging in te schakelen bij de ontwikkelaarsopties.

In een Nederlands toestel, heb je het onderstaande dus:

Bijlage  autorisaties.png   52,47K   2 downloads

Als je uw project runt, dan krijg je de vraag om éénmaal of door aan te vinken, je authorisatie goed te keuren zoals onderstaande afbeelding :

Bijlage  autorisatie_project_op_smartphone.png   48,45K   4 downloads

Je keurt dit goed, anders start je project niet.

Als uw project succesvol runt via de smartphone / emulator, krijg je een leeg scherm maar daarop 'Hello World!'.

Bijkomende info:

- Indien je een app wil runnen, en je smartphone is niet gekoppeld aan je pc, dan zal je de status 'Offline' krijgen.
- Bij 'Device' verwijst de eerste kolom naar je soort smartphone, hier is dit bij mij een Samsung Galaxy S5 met als referentiemodel SM-G900F serie, waarop een Android 5.0 besturingssysteem draait dat api level 21 (Lollipop) ondersteunt.
- De tweede kolom 'Serial Number' wijst een unieke code toe aan je smartphone.  Indien je als je je app/project runt, in je logbestand het volgende ziet:

* device '05eed2a9' not found

Dan wil dit zeggen dat je smartphone ook niet gekoppeld is aan je pc.

- De kolom 'State' verwijst naar online/offline modus.
- De kolom 'Compatible' zal zeggen indien het toestel compatibel is met het software-pakket Android Studio.

Nu ik heb geen ervaring met compatibelheid dat niet werkt, maar er zijn merken smartphones dat niet zullen werken met Android Studio, en daarbij verwijs ik toch eerder naar budget smartphones.  
Indien je het niet zeker weet, vraag er dan eerst naar aan de verkoper in de winkel, vooraleer je ééntje aanschaft, of het toestel over ontwikkelaarsopties en enable debugging beschikt.

Krijg je deze inleiding niet gerund met de vooraf geïnstalleerde Google USB Driver vanuit de SDK Manager, dan kan het zijn dat je een specifieke usb driver van de fabrikant voor je smartphone/tablet moet downloaden.


Bijlage  autorisaties.png   52,47K   2 downloads

Het is ook mogelijk om alle eerdere authorisaties vanuit dit scherm in te trekken, maar als je dan opnieuw je oud project wil runnen, zal je terug een authorisatie moeten goedkeuren.

#2 pluto

pluto

    Master Developer

  • Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 663 berichten
    Laatst bezocht 27 sep 2019 14:57

Geplaatst op 12 juli 2017 - 15:21

We kunnen al starten  thx voor de informatie

#3 Swets

Swets

    Professional Developer

  • Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten
    Laatst bezocht 22 feb 2018 16:36
  • LocatieKrimpen a/d IJssel

Geplaatst op 12 juli 2017 - 16:06

bedankt....  ik ga het bekijken....   !!!!





Ook met taq tips, theorie, tutorial, Android Studio voorzien

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 lid(leden), 0 bezoeker(s), 0 anonieme gebruikers

Inloggen


Untitled 1

Met dank aan Jürgen voor de jarenlange inzet van visualbasic.be (anno dec 2000)
Met dank aan Mike en Ronneke voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2010)
Met dank aan PascalBianca voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2016)