Springen naar inhoud

- - - - -

Eigen Gemaakte Webserver.

• Log in a.u.b. om te beantwoorden
Er zijn 4 reacties in dit onderwerp

#1 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4380 berichten
    Laatst bezocht 02 jul 2018 15:31
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 20 november 2014 - 00:08

Ik liep al enige tijd rond met de gedachte nadat ik de vijver verbouwd had om deze volledig te automatiseren met eigen gemaakte hardware.
Die hardware is voor 99.9% reeds klaar en ingebouwd, tenminste ik spreek even over de besturing ervan.
Maar ik wilde ook de besturing via internet ook kunnen volgen c.q. kunnen bedienen.
Om dit te willen realiseren zou ik dus een server nodig moeten hebben die alles registreert en de waarde c.q. bediening omzet voor me naar een zelfde signaal als dat de bedienings- IC spreekt die ik in mijn project gebruik.
Dit zou zo intens complex worden en veel externe extra hardware nodig hebben zoals een pc, omvormer, bedenk het maar.

Na veel ic datasheets enz door gespit te hebben , ben ik tot de conclusie gekomen om zelf een mini webserver te ontwikkelen (speciaal voor mijn doeleinde) die met dezelfde taal spreekt.
Dit scheelt mij conversie tijd, ruimte en een hoop geld uiteraard, tevens kan ik de inkomende waarden/signalen in 1 keer naar beide ic's sturen.
Het verschil uiteraard is dat je met het geheugen zit (deze is vele malen kleiner als bv. een pc) maar voor wat metingen en standen door te geven is dit ook niet echt nodig.
Nu heb ik na , zeg maar 2 weken ondanks bijkomende ziekte periode aan kaak, eindelijk mijn prototype aan de praat gekregen met een 16F877A.

Bijlage  eigen prototype webserver.jpg   85,47K   4 downloads

De code wat ik tot op heden gebruik, propt die IC net bomvol, dus meer kan er niet in, maar de test webpagina werkt wel en kan hiermee 3 test ledjes aan/uit schakelen ermee.
Tussen door heb ik in Android ook een klein test programma geschreven zodat ik via mijn gsm die print kan bedienen idem in Vb.Net als het zou moeten.

Nu heb ik die IC vervangen met een 18F4620, deze is heeft een ram geheugen van 3968Kb terwijl die 16F877A maar 32Kb heeft en zowel de Program Memory als de CPU Speed is meerdere malen hoger.
De andere reden dat ik voor die Ic ook gekozen heb is dat ik die zonder iets aan de print te veranderen gewoon kan omwisselen met die van de 16F877A, de pin indeling komt namelijk precies overeen.

Nu heb ik reeds ook de volgende versie van mijn prototype uit getekend en deze is zodanig aangepast dat ik voor datastroom/verwerking nergens meer bang hoef te zijn.

Bijlage  nieuwe versie van webserver.png   177,35K   4 downloads

Kleine toelichting op de nieuwe prototype.
Op de uitwisseling van de IC zit er nog eens extra 4 * 64k EEPROM bij voor extra geheugen opslag , een extra aansluiting voor I2C (in geval dat eventueel nog eens extra EEPROM geheugen bij moet), 7 pinnen apart gereserveerd voor een SD kaart eraan te koppelen en de overige 15 pinnen om 1 op 1 aan te sluiten op de IC van de vijver besturing.

Zodra ik tijd vind om mijn nieuwe prototype te maken zal ik het hier uiteraard weer plaatsen.

#2 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4380 berichten
Inzender

Geplaatst op 23 november 2014 - 16:32

De webpage die momenteel werkt en staat ingeklokt in de Ic 18F4620 ziet er momenteel zo uit.
Bijlage  webcontrol.png   182,34K   19 downloads

#3 Damic

Damic

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 638 berichten
    Laatst bezocht 10 jul 2018 19:47
  • LocatieMechelen (BE)

Geplaatst op 11 oktober 2015 - 00:22

/me stoft dit topic af ;)

Hoe is het ondertussen met de vijver en de server?

#4 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4380 berichten
Inzender

Geplaatst op 12 oktober 2015 - 15:39

Staat helaas nog altijd stop i.v.m. diverse andere werkzaamheden.
Totaal geen tijd meer gehad ervoor en uiteraard een kleine die erg veel tijd van je vraagt.

#5 plekke

plekke

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 135 berichten
    Laatst bezocht 25 mei 2017 21:45

Geplaatst op 30 oktober 2015 - 20:51

kijk anders es op nodemcu ,
gewoon programeren en klaar

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 lid(leden), 0 bezoeker(s), 0 anonieme gebruikers

Inloggen

Untitled 1

Met dank aan J├╝rgen voor de jarenlange inzet van visualbasic.be (anno dec 2000)
Met dank aan Mike en Ronneke voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2010)
Met dank aan PascalBianca voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2016)