Springen naar inhoud

- - - - -

Elektronica

• Log in a.u.b. om te beantwoorden
Er zijn 12 reacties in dit onderwerp

#1 Jean

Jean

Starting Developer

• Leden
  • 3 berichten
    Laatst bezocht 28 dec 2013 20:58
  • LocatieGimbergen1850

Geplaatst op 14 oktober 2013 - 00:10

Groetjes aan allen, ik ben hier nieuw maar mijn hobby is elektronica en zo graag IC’s leren programmeren heb het boekje van Bert Van Dam

met het programma JAL, maar zo graag mensen leren kennen die iets kennen van IC te programmeren

Mvg.
jean

#2 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
    Laatst bezocht 27 sep 2018 16:55
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 14 oktober 2013 - 04:50

Beste Jean,

Welkom op ons forum.
Mag ik vragen waarom je heb gekozen voor JAL i.p.v. bv. PicBasic om IC's te programmeren?

M.v.g. Pascal.

#3 Jean

Jean

Starting Developer

• Leden
  • 3 berichten
  • LocatieGimbergen1850

Geplaatst op 16 oktober 2013 - 19:36

Pascal

heb zo wat aan het rond zien op het net maar vind geen Nederlands boek voor beginners voor het programmeren, voor PIC Basic welk wat ik wel gevonden is http://www.picbasic.nl/

en dat vind ik als beginner wel goed, en zo ben ik wat op dool wat neem ik, moet u zeggen nog nooit een Pic ge programmeert, wat ik wel veel gedaan heb is de Logo van Siemens in blokvorm, niet in lader daar ken ik niets van, sorry maar ik begrijp het of niet.

beste mensen al wie mij kan helpen om op een begrijpelijke mannier te kunnen programmeren ben ik zeer dankbaar, waar ik ook wat voor getrokken ben is voor de voeding van vijfvolt van de PC, weet al dat ik daarvoor een hup met beveilig kan nemen.

Hoop op verder hulp.

Mvg.

jean   

#4 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten
    Laatst bezocht 22 feb 2018 16:36
  • LocatieKrimpen a/d IJssel

Geplaatst op 16 oktober 2013 - 23:02

Je kan ook eens kijken naar de IDE van Oshonsoft.  http://www.oshonsoft.com/pic.html

die is een beetje alles in 1 pakket, met een basic compiler, en een simulator . Dus je kan gewoon in Basic werken, en in de simulator proberen....  Ik vind het een super pakket, zeker voor de prijs.... en echt alles wordt ook ondersteunt..  de rs232 communicatie, LCD schermen, stappenmotors I2C... alles....

Ik heb Picbasic van Proton ook, maar dat is veel en veel duurder, en zeker niet beter....

tja Jal is ook een beetje basic achtig... daar heb ik in het begin ook wel mee gewerkt.... Ik heb dat boek waar je het over heb ook....
ik weet niet wat je problemen zijn?

ja ladder is meer een taal voor Electro monteurs.... als je ladder bekijk, is het gewoon een stroomkringschema, maar 90 graden gedraait...
Een PIC is trouwens ook in ladder te programmeren...  http://cq.cx/ladder.pl
en die compiler is nog gratis ook

#5 Jean

Jean

Starting Developer

• Leden
  • 3 berichten
  • LocatieGimbergen1850

Geplaatst op 21 oktober 2013 - 17:52

hallo.
ik heb pas pic simulator ide gedownload
ik heb geen ervaring met microprocessor
ik zou het heel leuk vinden als iemand
mij echt stap voor stap uitlegt hoe het werkt, en hoe programmeer ik de PIC SIMULATOR IDE om nadien de simulatie te doen, zonder ik moet componenten aankopen.

of kan er mij hier iemand een cursus van geven op afstand werk met VISTA, denk dat het anders niet zal gaan, dan geef ik mijn gegevensdoor.

zou ik heel mooi vinden.

met betaling,

Mvg.

jean

#6 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 21 oktober 2013 - 19:09

Beste,

Zoals je zelf al in je eerdere post vermelde is het als beginner het fijnste alle lessen door te nemen die op http://www.picbasic.nl/ staan.
Zo leer je het meeste als dat iemand je alles gaat voorkauwen, tenminste dat is mijn ervaring.

#7 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 02 november 2013 - 03:50

View PostJean, on 21 oktober 2013 - 17:52, said:

hallo.
ik heb pas pic simulator ide gedownload
ik heb geen ervaring met microprocessor
ik zou het heel leuk vinden als iemand
mij echt stap voor stap uitlegt hoe het werkt, en hoe programmeer ik de PIC SIMULATOR IDE om nadien de simulatie te doen, zonder ik moet componenten aankopen.

of kan er mij hier iemand een cursus van geven op afstand werk met VISTA, denk dat het anders niet zal gaan, dan geef ik mijn gegevensdoor.

zou ik heel mooi vinden.

met betaling,

Mvg.

jean

Heb je ook een licentie?

Maar je kan je vragen ook gewoon hier neer  zetten...

met Micro Controllers programmeren moet je gewoon beginnen.....

#8 Yannou

Yannou

VBIB Godfather

• Leden
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2465 berichten
    Laatst bezocht 07 mei 2017 13:46
  • Locatiehttp://www.fablab-brussels.be

Geplaatst op 06 november 2013 - 18:04

Beste Jean,

Ik zou je aanraden om microcontrollers gewoon in C te programmeren. Dit heeft als voordelen dat
- er voor elke courante microcontroller een gratis programmeeromgeving en compiler is
- er talloze codevoorbeelden te vinden zijn.

Start met een Arduino, het gemakkelijkste microcontrollerbord ooit, en kost slechts € 25. Als je dit onder de knie hebt kan je verder naar gevorderde microcontrollers zoals de PIC, de Raspberry Pi enz.

#9 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 07 november 2013 - 00:53

Ik zou je aanraden om microcontrollers gewoon in C te programmeren.
Tja ik doe het Liever in pcbasic ipv C , maar dat is uiteraard ieders eigen mening ;)

#10 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten

Geplaatst op 09 november 2013 - 01:57

tja...

als je de IDE start zie je dit:
Posted Image

Eerst kies je bovenaan bij Options, met welke Pic je wil gaan werken...

Posted Image

En dan bij tools  kies je  Basic compiler...
En typ daar je basic programma...

Posted Image

en als je klaar ben (of tussen door om te kijken of het werkt) druk je op F9, nu wordt je basic programma om gevormd in een PIC machinetaal hex file, en wordt geladen in de simulator:

Posted Image

daarna start je de simulator, en kan je kijken of alles werkt:

Posted Image

om te testen kan je ledjes, 7 segment led display aan sluiten, of een LCD scherm... stappenmotors enz enz....

En je hoef natuurlijk de basic compiler niet te gebruiken..... je kan ook een Hexfile gemaakt door een ander programma laden, en simuleren....
je kan dan wel alle register en variabelen mee kijken....
als je wel de basic Compiler gebruikt, zie je tijens het simuleren ook in het basic scherm , in welke regel je programma bezig is...
ook zit er een assembler en een dis assembler in...  dus je kan ook de basic compiler de ASM file laten maken, en daarna in de assembler die File bekijken/wijzigen..

Ik vind dit echt een super pakket!  voor een paar tientjes heb je echt een super pakket....

en de basic compiler is gewoon goed.... ik heb heel veel dingen welke geschreven waren voor Proton Pic Basic omgezet naar Oshonsoft basic...
( want ze zijn NIET het zelfde )

#11 plekke

plekke

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 135 berichten
    Laatst bezocht 25 mei 2017 21:45

Geplaatst op 20 november 2013 - 21:53

ik ben begonnen met een velleman pic bordje via asm code
(en avondlessen)

het is mogelijk autodidact , maar ik zou starten met de datasheet eens te lezen van de pic

het 1e probleem is wss welke taal zal je kiezen?
1e oefening is een led aanleggen of doen knipperen

#12 Yannou

Yannou

VBIB Godfather

• Leden
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2465 berichten
    Laatst bezocht 07 mei 2017 13:46
  • Locatiehttp://www.fablab-brussels.be

Geplaatst op 27 november 2013 - 09:46

Asm is de meeste krachtige methode omdat je rechstreeks controle hebt over de volledige werking van de microcontroller, maar als je snel prototypes wil maken is het zelden de beste keuze.

Ik raad meestal C aan om microcontrollers te programmeren, net omdat dit redelijk intuïtief en snel gaat, en ook omdat er gratis C compilers beschikbaar zijn voor de meest courante microcontrollers.

#13 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 27 november 2013 - 11:47

Ik hou het zelf bij picbasic, hier zitten veel delen van visual basic in, dus voor mij wat makkelijker te onthouden.
Ben nu bezig af en toe wat van JAL aan te leren schijnt ook behoorlijk in trek te zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 lid(leden), 0 bezoeker(s), 0 anonieme gebruikers

Inloggen

Untitled 1

Met dank aan Jürgen voor de jarenlange inzet van visualbasic.be (anno dec 2000)
Met dank aan Mike en Ronneke voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2010)
Met dank aan PascalBianca voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2016)