Springen naar inhoud

- - - - -
DB .NET

Van Access Naar Sql-Server Met Data-Environment

.NET

• Log in a.u.b. om te beantwoorden
Er zijn 5 reacties in dit onderwerp

#1 Scheepers

Scheepers

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 225 berichten
    Laatst bezocht gisteren, 12:05

Geplaatst op 29 augustus 2013 - 12:10

We hebben een programma die ooit gemaakt is in VB6 met een Access db gemaakt in Office 2003 en het programma maakt gebruik van Data-environments(3x) en elk Data-environment heeft diverse DECommand's.
We willen de database verplaatsen naar een SQL-server.

Heeft iemand ervaring met bovenstaande? Kost het veel tijd en ergenis?
Als het mogelijk is kan iemand daarbij helpen?
Ik was niet van plan om alle code om te schrijven. Het programma is niet door mij geschreven en ik ben niet thuis in VB6.

#2 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
    Laatst bezocht 26 nov 2018 06:49
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 29 augustus 2013 - 23:42

Citeren

Ik was niet van plan om alle code om te schrijven.
Het zal inderdaad in het begin wat werk zijn maar op den duur hoef je weiniger aan te passen indien iets veranderd moet worden.

#3 tromt

tromt

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 303 berichten
    Laatst bezocht 17 apr 2018 10:02
  • LocatieRijen (NB)

Geplaatst op 30 augustus 2013 - 09:43

Nou, weinig aanpassen . . . . wel eens gekeken in code van anderen? Kan allemaal heel duidelijk en goed gedocumenteerd zijn, maar meestal . . . . niet dus.
Maar het moet natuurlijk te doen zijn. De tabellen uit Acces overzetten naar SQL zal het probleem niet zijn. Tabellen kun je gewoon importeren. Daarna wel de indexen weer aanbrengen want dat soort zaken gaat vaak verloren. Dan, voor je gaar programmeren, even kritisch de veldtypen nalopen, want de laatste versies van SQL hebben dingen waar access niet over beschikte. En dan inderdaad 'opnieuw programmeren' . . . . . .
DEcommands heb ik (in mijn VB6 tijd) nooit gebruikt, maar als je weet wat ze doen zijn de equivalenten in VB12 wel te vinden lijkt me. Kortom: het is best een onderneming, maar niet onmogelijk. Eh . . . succes . . .

#4 guest_BESLO_*

guest_BESLO_*
  • Gasten
    Laatst bezocht

Geplaatst op 01 september 2013 - 14:15

Bericht bekijkenScheepers, op 29 augustus 2013 - 12:10, zei:

We hebben een programma die ooit gemaakt is in VB6 met een Access db gemaakt in Office 2003 en het programma maakt gebruik van Data-environments(3x) en elk Data-environment heeft diverse DECommand's.
We willen de database verplaatsen naar een SQL-server.

Heeft iemand ervaring met bovenstaande? Kost het veel tijd en ergenis?
Als het mogelijk is kan iemand daarbij helpen?
Ik was niet van plan om alle code om te schrijven. Het programma is niet door mij geschreven en ik ben niet thuis in VB6.

In principe moet je eigenlijk weinig doen.
Je schrijft dat de DB in MS-Access 2003 gemaakt is. Het "enige" dat je dan moet doen is:
  • De DB dm van ODBC naar een SQL server verplaatsen (MS-SQLServer, MySQL, Oracle,...)
  • Een kopie van jouw huidige DB maken (veiligste manier)
  • Alle tabellen uit de DB weghalen
  • Links leggen (dmv ODBC) naar jouw SQL server
  • Deze DB in de plaats van jouw huidige DB zetten.

Voor VB zal alles er uitzien alsof je een MS-Access DB gaat lezen maar de MS-Access/ODBC opzet zal zorgen dat je toch naar de SQL server gaat.

Ik laat mijn leerlingen voor hun projecten altijd eerst in MS-Access een DB definieren. Wanneer ze daarmee klaar zijn zetten ze deze gewoon via ODBC over naar hun lokale MySQL server en maken dan links in hun MS-Access DB om in bulk gegevens toe te kunnen voegen.

Wij gebruiken die MySQL DB dan om deze zowel via php (website) als via VB te benaderen.
De gasten doen dit zowel via een rechtstreekse link in VB (geprefereerd) als via ODBC.

Werkt perfect!

Ik zou je wel aanraden om, op termijn, over te stappen naar VB 2010 (of later) en dan rechtstreeks naar de SQL DB te gaan ipv via de MS-Access tussenweg (sneller en VEEEEL effici├źnter).
Dit zal zeker heel wat programmeerwerk inhouden (VB6 en VB.Net zijn nu niet echt gelijklopend qua syntax en mogelijkheden) vandaar de "tijdelijke" tussenoplossing.

#5 tromt

tromt

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 303 berichten
    Laatst bezocht 17 apr 2018 10:02
  • LocatieRijen (NB)

Geplaatst op 01 september 2013 - 14:55

Als je in VB6 wil blijven "hangen", dan is dit een manier, zo had ik het even niet gelezen. Dat je van Access af wilt is logisch, maar van VB6 toch ook? Het aantal mensen dat VB6 nog kan onderhouden neemt dramatisch af hoor . . .
En VB6 kan nog wel wat jaren mee (zoals ik in een andere draad al eens heb betoogd) maar regeren is vooruit zien (of zoiets) :?

#6 Scheepers

Scheepers

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 225 berichten
    Laatst bezocht gisteren, 12:05

Geplaatst op 02 september 2013 - 08:22

Helaas hebben we nog vele programma's die ooit geschreven zijn door mijn voorgangers in VB6 en ik zou graag alle programma's in VB.net zijn, maar daar ben ik geruime tijd mee bezig en dan blijven de nieuwe programma's liggen.
Het overschrijven moet in de rustige :smile: tijd gebeuren.

Beslo, met bovenstaande beschrijving gaat dat ook met Data-environment's?

Ook met taq DB .NET, .NET voorzien

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 lid(leden), 0 bezoeker(s), 0 anonieme gebruikers

Inloggen

[DB .NET] Untitled 1

Met dank aan J├╝rgen voor de jarenlange inzet van visualbasic.be (anno dec 2000)
Met dank aan Mike en Ronneke voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2010)
Met dank aan PascalBianca voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2016)