Springen naar inhoud

- - - - -
Solved

Weerstand Berekenen Voor Transistor Base?

• Log in a.u.b. om te beantwoorden
Er zijn 12 reacties in dit onderwerp

#1 Vozzie

Vozzie

Moderator

• Leden
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1855 berichten
    Laatst bezocht 12 jul 2017 13:15
Inzender

Geplaatst op 15 januari 2013 - 17:58

Hy,

Ik heb een schakeling gemaakt voor eventueel een 3x3x3 LED Cube te bouwen. Er is min of meer één ding nog onduidelijk voor mij, dat is de nodige weerstand voor de "base pin" van de transistor. De transistor is in de schakeling gebruikt om in theory één led tegelijk in/uit te schakelen, en via multiplexing de "illusie" te scheppen dat er meerdere tegelijk branden...

Mijn probleem is dus het berekenen van de juiste weerstand voor de resistor waarde nodig voor de base pin van de transistor...

Op de GPIO pinnen naar de Shift Registers komt dus 3.3V te zitten. Op de voeding 5V
Led's hebben een voltage drop van 1.8V (max 20mA)
Door de transistor loopt 20mA (tot 60mA)
Transistor type P2N2222a (mag ook ander zijn , moet er nog bestellen, maar heb nu 2 P2N2222a's waarmee ik test)

Ik heb getest met 1Kohm tot en met 6.6Kohm en steeds ging de LED even hard branden.

Hier heb ik een website gevonden om de nodige weerstand te berekenen, maar ik heb problemen met het vinden van de waarden in de datasheet.

Calculator: http://kaizerpowerel...tor-calculator/

Datasheet: http://media.digikey...N2222A Rev3.pdf

Schema in bijlage...

Schema gebaseerd op: http://4.bp.blogspot.../led_matrix.png

Mijn vraag gaat dus over resistor R4...R12 in het schema.

Groetjes

Bijgevoegde Bestanden

#2 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
    Laatst bezocht gisteren, 06:40
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 15 januari 2013 - 21:53

Persoonlijk zou ik voor een BC - reeks gan die krijg je overal in belgie of nederland en word overal gebruikt.
Neem bv de BC548B of C-reeks >> http://alltransistor...&dire=_motorola

Met R1 t/m R3 bepaal je de sterkte van de led, hoe hoger je weerstand hoe minder stroom erdoor kan, dus hoe minder vel ze gaan branden.
Die ander voor de transistors is om ze aan te sturen en heeft dus geen effect op de sterkte van de led in dit geval.

#3 Vozzie

Vozzie

Moderator

• Leden
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1855 berichten
Inzender

Geplaatst op 15 januari 2013 - 23:57

Hy Pascal,

Dat de weerstand op de base geen effect heeft op de sterkte van de led klopt volgens mij niet helemaal,...

In de video (andere post over pin volgorde) maakt hij een "weerstandmeter" en hoe minder weerstand op de base, hoe harder het lampje gaat branden... Zelf nagemaakt en getest door klemmen tussen vingers te houden en dat is effectief zo... Hoe harder ik duw op de klemmen, hoe harder het lampje gaat branden... Zal natuurlijk enkel bij heel hoge weerstand zijn,... De functie van een transistor is toch eenzelfde of versterkt signaal door te geven,... Afhankelijk van "weerstand" op de base,.. Of begrijp ik het mis?

Ergens veronderstel ik dat te weinig weerstand op de base slecht is, daarom ben ik op zoek naar de juiste weerstand en een manier om deze te berekenen...

Alvast bedankt,

Groetjes

#4 Vozzie

Vozzie

Moderator

• Leden
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1855 berichten
Inzender

Geplaatst op 16 januari 2013 - 01:16

Hier een site die het alvast netjes weer geeft,...

http://www.kpsec.fre...om/trancirc.htm

#5 RedThread

RedThread

Beheerder VBIB

• Beheerder
  • 3592 berichten
    Laatst bezocht 15 sep 2018 11:28
  • LocatieTongeren,Belgium.
Inzender

Geplaatst op 16 januari 2013 - 10:50

Bericht bekijkenVozzie, op 15 januari 2013 - 23:57, zei:

daarom ben ik op zoek naar de juiste weerstand en een manier om deze te berekenen...

http://www.physics.u...83/transbas.pdf

#6 Vozzie

Vozzie

Moderator

• Leden
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1855 berichten
Inzender

Geplaatst op 16 januari 2013 - 23:14

Bericht bekijkenRedThread, op 16 januari 2013 - 10:50, zei:

Thx Red, die is redelijk duidelijk en begrijpelijk voor mij,... :smile:

Er zijn dus Quad NPN IC's (ook PNP's) met tot 4 transistors in, misschien is dat een betere oplossing in plaats van singles voor een groter project....(Ben deze vandaag tegen gekomen,... )

Groetjes

#7 pluto

pluto

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 663 berichten
    Laatst bezocht 28 jan 2018 21:10

Geplaatst op 17 januari 2013 - 00:04

Ik gebruik een weerstand van 10K en zet daar dan een voltmeter over en als je weet dat je transistor in geleiding komt van rond een volt of 0,7 kan je dan al vlug zien of je goed zit. en anders met de wet van ohm  R = u gedeeld door I. Die spanning is niet moeilijk dat is de spanning die voor je weerstand is, min 0,7 en dat getal delen door de stroomsterkte

#8 pluto

pluto

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 663 berichten
    Laatst bezocht 28 jan 2018 21:10

Geplaatst op 17 januari 2013 - 00:19

ben even gaan kijken naar die calculator. Deze werkt zo voor een BC547   bij collector current zet  0,2 A
                                                                         bij Bete(Hfe) zet je       200
                                                                         bij Supply voltage zet je je volt die je ic stuurt
                                                                         bij Voltage drop  zet je 0,7

En denk dat je dan al een basis zal hebben, maar of dit juist is zou ik eens moeten testen en meten

#9 Vozzie

Vozzie

Moderator

• Leden
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1855 berichten
Inzender

Geplaatst op 18 januari 2013 - 02:33

Vraag 1.

Is de collector current a of b? (Ik denk a, maar wil zekerheid...)

5V -> Shift register -> Resistor -> LED     -> Transistor Collector -> GND
5V -> ?              -> 100ohm   -> 3V drop -> 0.2V drop  -> GND

? a) Ic = V / R = (5V - (3V + 0.2V)) / 100 = 18mA
? b) Ic = V / R = (5V - 0.2V) / 100 = 48mA

Vraag 2.

Zijn deze base currents juist? Als het b is bij vraag 1 is dit fout want ik reken verder met uitkomst uit vraag 1

Voor 2N3904

Ic = V / R = (5V - (3V + 0.2V)) / 100 = 18mA Collector current
(Ic / Hfe) * 2 = (18mA / 30Hfe) * 2 = 1.2mA Base current
R2 = V / Ib = (5 - 0.75) / 1.2 = 3541ohm

*2 is for "safety/security"

Voor P2N2222a

Ic = V / R = (5V - (3V + 0.3V)) / 100 = 17mA Collector current
Voor Hfe is laagste waarde 30...
(Ic / Hfe) * 2 = (17mA / 30Hfe) * 2 = 1.1333mA Base current
Voor P2N2222a is de voltage drop bij ON tssn 0.6 en 1.2 bij 150mA, 2.0 bij 500mA? (als ik de specs juist heb)
R2 = V / Ib = (5 - 0.9) / 1.333 = 3075ohm

#10 Vozzie

Vozzie

Moderator

• Leden
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1855 berichten
Inzender

Geplaatst op 18 januari 2013 - 13:43

De laatste vraag was eig vooral of ik de led drop ook moet aftrekken om aan de collector current te komen... ik veronderstel van wel...

#11 Vozzie

Vozzie

Moderator

• Leden
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1855 berichten
Inzender

Geplaatst op 18 januari 2013 - 15:42

Ok, hier trekt men de led voltage drop af voor de transistor zijn collector current te berekenen :)

http://www.electroni...transistors.php

#12 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
    Laatst bezocht gisteren, 06:40
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 19 januari 2013 - 18:26

Stel je zou met een transistor een led wil sturen (gewoon een voorbeeld) en de voltage waarmee je de transistor wil aansturen binnen de voltage van de transistor zelf ligt hoef je tussen de aansturing en transistor geen weerstand te gebruiken, dus alleen als de aansturing naar transistor hoger ligt dat heb je wel een nodig.
Om dit te berekenen is op deze pagina een mooie calculator met idem de formules.

#13 Yannou

Yannou

VBIB Godfather

• Leden
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2465 berichten
    Laatst bezocht 07 mei 2017 13:46
  • Locatiehttp://www.fablab-brussels.be

Geplaatst op 06 november 2013 - 18:26

Bericht bekijkenpascalbianca, op 19 januari 2013 - 18:26, zei:

Stel je zou met een transistor een led wil sturen (gewoon een voorbeeld) en de voltage waarmee je de transistor wil aansturen binnen de voltage van de transistor zelf ligt hoef je tussen de aansturing en transistor geen weerstand te gebruiken, dus alleen als de aansturing naar transistor hoger ligt dat heb je wel een nodig.
Om dit te berekenen is op deze pagina een mooie calculator met idem de formules.
Dit is niet helemaal correct vrees ik: bij een transistor heb je nog steeds een basisweerstand nodig om de basisstroom onder controle te houden, ook als de stuurspanning lager is dan de maximaal toegelaten spanning van de transistor. Een transistor is nl. een stroomgestuurd element en geen spanningsgestuurd element. De basisweerstand heb je dus nodig om, volgens de Wet van Ohm, de stuurspanning te vertalen naar een stuurstroom.

Ook met taq Solved voorzien

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 lid(leden), 0 bezoeker(s), 0 anonieme gebruikers

Inloggen

[Solved] Untitled 1

Met dank aan Jürgen voor de jarenlange inzet van visualbasic.be (anno dec 2000)
Met dank aan Mike en Ronneke voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2010)
Met dank aan PascalBianca voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2016)