Springen naar inhoud

- - - - -
VB6

Vb6 Of Vb.Net

• Log in a.u.b. om te beantwoorden
Er zijn 39 reacties in dit onderwerp

#1 pluto

pluto

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 666 berichten
    Laatst bezocht 21 jul 2020 19:40

Geplaatst op 13 december 2012 - 17:03

Ik vraag mij toch af of er nog mensen zijn die programmeren in VB6. Mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar VB 6. Ik weet het vb.net is veel beter maar het is toch zo moeilijk. Vb:  werken met de printer , werken met databases is toch veel eenvoudiger dan in vb.net. Al mijn boeken over vb 6 zijn in het Nederlands, de boeken ven Vb.net zijn meestal in het Engels.

Groetjes Pluto

#2 RedThread

RedThread

Beheerder VBIB

• Beheerder
  • 3604 berichten
    Laatst bezocht 15 nov 2020 21:06
  • LocatieTongeren,Belgium.
Inzender

Geplaatst op 13 december 2012 - 17:44

Dag Pluto,

Ik persoonlijk programmeer nog af en toe in VB6.
Maar enkel om bestaande VB6 programma's te voorzien van de nodige updates of kleinere aanpassingen.

Dat de leercurve voor .net moeilijker is dan VB6 vind ik relatief.
Aangezien je al voorkennis heb in VB6 zul je sneller je weg vinden dan destijds toen je in VB6 vanaf nul moest beginnen.

Maar dat het de nodige inspanning vergt is een feit...

#3 Hypenate

Hypenate

Guru Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1228 berichten
    Laatst bezocht 15 mei 2019 21:27
Inzender

Geplaatst op 13 december 2012 - 17:47

'k Zou nog niet eens beginnen hoe'k in VB6 zou moeten programmeren, lijkt mij erg moeilijk :/.
Come to the .NET side, we have frameworks :P

#4 Ludi

Ludi

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 357 berichten
    Laatst bezocht 02 mrt 2020 20:37

Geplaatst op 21 december 2012 - 10:33

Ik heb jaren geprogrammeert in VB6 en dat moet zeker de komende jaren nog blijven doen. Maar naast VB6 ben ik nu (maand geleden) met VB.Net begonnen. Je moet opnieuw je weg proberen te vinden. Maar het loont zich om de twee naast elkaar te gebruiken.

#5 RedThread

RedThread

Beheerder VBIB

• Beheerder
  • 3604 berichten
Inzender

Geplaatst op 21 december 2012 - 10:47

Bericht bekijkenLudi, op 21 december 2012 - 10:33, zei:

Maar het loont zich om de twee naast elkaar te gebruiken.

Bedoel je daarmee dat je nieuwe applicaties nog in VB6 zou schrijven Ludi ?

#6 Ludi

Ludi

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 357 berichten

Geplaatst op 21 december 2012 - 10:56

Nee ik ben volledig over. Alleen de bestaande applicatie onderhou ik met vb 6 maar de nieuwe gaan zeker naar VB12 (daar ben ik al mee bezig). Maar ik had gehoopt dat ik de "oude" vb6 applicatie langzaam had kunnen oerschrijven naar vb12. Dus oude vb6 applicatie met de nieuwe vb12 te laten communiceren. Dus per module over te gaan Ik hoop dat dat goed is uitgelegd.

Maar dat lukt nu nog niet best. Er zijn momenten dat ik vb12 zou willen doorspoelen.

#7 tromt

tromt

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 305 berichten
    Laatst bezocht 03 aug 2020 13:32
  • LocatieRijen (NB)

Geplaatst op 21 december 2012 - 15:27

Ook ik heb jaaaarenlang alleen maar VB6 gedaan en uiteindelijk lukt daar ook wel alles mee, maar nu (na mijn pensionering) ben ik eens in VB.NET gedoken. Dat gevoel van de boel doortrekken heb ik ook gehad, maar ik kwam gelukkig iemand tegen die (ongevraagd zelfs) een programma van mij in VB6 geheel opnieuw bouwde in VB10. Niet alleen dat, maar daar zaten dus ook classes in enz. die ik VB6 (kan wel hoor) nooit heb gebruikt. Inderdaad, alles in modules en forms.
Voor mijn ex-werkgever onderhoud ik sporadisch mijn "oude" bedrijfsapplicatie, maar soms moet ik zelfs nadenken van "hoe ging dat ook al weer...".
Maar als je iets hebt in VB6 (niet te groot :smile: ) wil ik best eens een VB10 variantje maken, als je dat helpt . . . . Het heeft mij in ieder geval erg geholpen. De rest is zoeken, goegelen en fora.

#8 Ludi

Ludi

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 357 berichten

Geplaatst op 21 december 2012 - 16:16

Alvast bedankt voor het aanbod,

Maar helpen dat deed je al. Misschien heb je dat niet altijd door noem bv die button's, usercontrols, class kijk maar op het forum.
In vb6 is dat anders en dat moet je afleren en uitzoeken hoedat in vb2012 werkt. Daarom zit ik trouwens bij dit forum. Die vragen lijken voor jou klein maar lossen voor mij grote problemen op.
Maar antwoorden waar ik moet zoeken dat is elke keer zeer waardevol.

Op dit moment ben op zoek naar hoe ik van usercontrols dll kan maken en in diverse subprojecten kan gebruiken. Dit deed ik al in vb6 maar kan het niet vinden in vb2012.

#9 tromt

tromt

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 305 berichten
  • LocatieRijen (NB)

Geplaatst op 21 december 2012 - 17:12

en zo verder zoeken, er is erg veel te vinden ook op youtube

#10 Ludi

Ludi

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 357 berichten

Geplaatst op 21 december 2012 - 17:37

Dit is mooi je zou het haast niet willen geloven. Het programma "Free Youtube Downloader" heb ik gekocht om dit soort filmpjes te downloaden naar me laptop om op me gemak te te bekijken.
Dat doe ik dus elke week haast.

En welke zit er niet bij deze ....  :x

Ik heb hem gevonden en gedownload bedankt. :-o :-o

#11 Robbert

Robbert

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 100 berichten
    Laatst bezocht 05 mei 2013 10:03

Geplaatst op 23 december 2012 - 21:23

Ik ben meteen toen visual studio 2003 uitkwam overgestapt. En meerdere malen teruggevallen naar vb6. Juist omdat je het gewend was.
Heeeel af en toe moet ik nog wel eens wat in vb6 doen voor een bestaande applicatie. maar man man man wat een drama pakket is dat zeg vergeleken met de gebruiksvriendelijkheid in nu vs12.

Wat ik probeer te zeggen is : Al het begin is lastig maar als je het eenmaal doorhebt werkt het vele malen beter en sneller dan vb6
Je geeft bijvoorbeeld aan dat een database makkelijker te gebruiken is in vb6 dan in .net maar daar ben ik het absoluut niet mee eens pluto :)
in vb6 moet je (even uit mn hoofd) een ocx component importeren. maar .net zit vol met classes die alles kunnen wat je maar wilt :)
system.data.oledb of system.data.sqlclient bijvoorbeeld

Code:
dim con = new system.data.oledb.connection("connectionstring")
con.open
dim cmd = new system.data.oledb.oledbcommand("query",con)
dim dr = cmd.executereader
while dr.read
wend
dr.close
con.close

easy de peasy
En wat printen betreft daar gebruik ik de devexpress rapportage tool voor. Xtrareports

Het kan best lastig zijn dat de meeste boeken in het engels zijn. Maar de programeertaal op zich is toch ook engels ?

#12 Robbert

Robbert

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 100 berichten

Geplaatst op 23 december 2012 - 21:28

Bericht bekijkenLudi, op 21 december 2012 - 17:37, zei:

Het programma "Free Youtube Downloader" heb ik gekocht ....

nee toch ?

#13 Ludi

Ludi

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 357 berichten

Geplaatst op 23 december 2012 - 21:52

Hoezo Nee toch.

Verklaar u nader. Er is niets tegen een programma te betalen.

#14 Robbert

Robbert

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 100 berichten

Geplaatst op 23 december 2012 - 22:47

free en gekocht in 1 zin ;)
En nee er is zeker niks mis mee om voor software te betalen :)
Maar free youtube downloader is zoals de naam al zegt gratis ;)

#15 Ludi

Ludi

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 357 berichten

Geplaatst op 23 december 2012 - 23:01

Dat klopt, het heet Free ... maar is niet free als wil downloaden met 120 Mbit/s.

#16 Robbert

Robbert

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 100 berichten

Geplaatst op 24 december 2012 - 00:04

oh dat wist ik niet ;)
Heb het ooit wel eens gebruikt maar kijk eigenlijk altijd wel live
Maar als je van filmpjes houd ? Ken je deze al ?
http://channel9.msdn...olute-Beginners

#17 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 377 berichten
    Laatst bezocht 03 sep 2020 08:53
  • LocatieKrimpen a/d IJssel

Geplaatst op 24 augustus 2013 - 02:35

helemaal mee eens....   ik wil van visual basic 6.0 af.....   maar toen begreep ik het allemaal nog....  en op een of andere manier is de drempel zo groot....

en ik moet zeggen dat ik dat Object Georiënteerd Programmeren wel eens soort van door begin te krijgen.... (op me werk programmeer ik sinds kort sigmatek PLC en dat is ook allemaal object georiënteerd en dat snap ik)

alleen zie ik de voordelen eigenlijk niet zo?

Edit:  sorry oud topic....

#18 tromt

tromt

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 305 berichten
  • LocatieRijen (NB)

Geplaatst op 24 augustus 2013 - 09:23

Stel je zit lekker op de noordpool en je kijkt 's nachts naar de sterren en overdag naar spelende ijsberen. Het leven is heerlijk. Je bent prima tevreden met je bestaan en dan is daar opeens een harde knal. Je kijkt om je heen en je ziet dat een groot stuk ijs is afgebroken (natuurlijk net dat stuk waar jij op zit) en langzaam drijft die plak ijs in de richting van de evenaar . . . . . Hoe lang denk je, dat je jezelf nog onderdeel van de wereldbevolking kunt noemen?
Het is maar een vergelijking. :smile:
Jarenlang (toen ik nog werkte) deed ik alles in VB6. Dat kon ook. Niemand vertelde me wat anders, opleidingen werden niet meer betaald (men zag het nut er niet van in) en tsja, ik kreeg toch alles voor elkaar?
Ja, maar dat was in de XP-tijd. Veel van mijn 'oude' programma's gebruiken ze nu nog, maar ze hebben wel problemen. Nadat ze overstapten op servers met MSServer2008R2 en Citrix vaarwel zeiden en met RDP gingen werken en VM ging het op een groot aantal punten mis. In VB6 zit geen ontwikkeling meer, maar in de rest wel, dus die werelden drijven langzaam uit elkaar (hoezo vergelijking?) :smile:
Eerst ging het mis met printen en moest ik allerlei trucs verzinnen om de boel weer enigszins aan de praat te krijgen; daarna ging het mis met de samenwerking met Office om maar te zwijgen van dat gedoe met DLL's en OCX'en enz.
VB6 is/raakt uit de tijd. Natuurlijk kun je er zowat van alles mee doen, maar niet in elke nieuwe situatie. Bovendien is het strikt 32 bits en ook dat verdwijnt langzaam aan de horizon. Kortom, je kunt vast nog wel een paar jaar vooruit, maar dan komt onverbiddelijk het einde.
Reden genoeg?

#19 Ludi

Ludi

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 357 berichten

Geplaatst op 24 augustus 2013 - 09:48

Mooi geschreven.

#20 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 377 berichten

Geplaatst op 24 augustus 2013 - 12:13

jawel... ben het ook helemaal met je eens, en daarom wil ik  ook over......  maar op een of andere manier heb ik er zo'n moeite mee....   ik weet meestal niet eens hoe ik beginnen moet.....

in 6.0 bouwde ik me eigen ocx-en....   maar ik zou nu niet weten hoe ik zoiets zelf zou moeten doe....  (en ik weet van mezelf dat ik gewoon door moet gaan, en mezelf over die drempel moet trekken, want ik weet dat ik het moet kunnen snappen.......)

ik heb alleen af en toe jip en Janneke uitleg nodig ......  ff een begin....

#21 Ludi

Ludi

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 357 berichten

Geplaatst op 24 augustus 2013 - 13:11

Maar welke kant wil je op, Visual Basic 2012 of Visual Basic 2012 WPF. Of toch liever de ASP kant op. Wat voor programma's zou je willen maken. Er zit een klein maar toch belangrijk verschil tussen.

#22 tromt

tromt

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 305 berichten
  • LocatieRijen (NB)

Geplaatst op 24 augustus 2013 - 13:12

Heb je VB12 Winforms express al gedownload?

#23 RedThread

RedThread

Beheerder VBIB

• Beheerder
  • 3604 berichten
Inzender

Geplaatst op 24 augustus 2013 - 13:22

@tromt : mooie vergelijking die je daar maakt, bijna poëtisch ! ;)

@Swets : Er nooit eens aan gedacht om een korte opleiding in het avondonderwijs te volgen ?

#24 tromt

tromt

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 305 berichten
  • LocatieRijen (NB)

Geplaatst op 24 augustus 2013 - 14:04

Ja, dat is een optie, maar al eens naar de kosten gekeken? Koop een (of meer) goede boeken, neus rond in fora, en neus rond naar de vele voorbeelden die op internet staan. Als je overweg kunt met VB6 kun je het jezelf aanleren, zeker als je af en toe eens hulp krijgt van een ander. Zo is het met mij ook gegaan. Als je een vraagbaak hebt kom je er wel. Hierbij een stom voorbeeldje (als je Winforms VS2012 hebt) om eens te wennen aan de interface.
Vraag gerust, maar nu ga ik effe de verjaardag van mijn kleindochter vieren (BBQ?) en morgen is er een motorrit (ijs en weder dienende), dus (eventueel) tot maandag weer. :smile:  Succes

Bijgevoegde Bestanden

#25 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
    Laatst bezocht 05 feb 2020 07:09
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 24 augustus 2013 - 14:46

Of zelf eens wat aan kl@@ien ;) doe ik nu nog :P ;)

#26 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 377 berichten

Geplaatst op 24 augustus 2013 - 23:15

nou ik ben er altijd nog zonder opleiding uitgekomen.....   ik wil ook eigenlijk teveel , in te weinig tijd... ben eigenlijk altijd met te veel tegelijk bezig....

Bericht bekijkenLudi, op 24 augustus 2013 - 13:11, zei:

Maar welke kant wil je op, Visual Basic 2012 of Visual Basic 2012 WPF. Of toch liever de ASP kant op. Wat voor programma's zou je willen maken. Er zit een klein maar toch belangrijk verschil tussen.

kijk daar heb je het al.... wat is WPF? ik heb vrij veel electronica aan de computer hangen...  dus ja daar applicatie's voor schrijven...  met een stukje grafisch erbij....

ik heb nu ook een stuk elektronica waarmee ik modelbouw servos kan besturen... en daar wil ik een robotarm mee bouwen....
dus ja dan een stuk software om de robot mee aan te sturen....

Bericht bekijkentromt, op 24 augustus 2013 - 13:12, zei:

Heb je VB12 Winforms express al gedownload?

is dat iets speciaals? ik heb er nu Visual studio 2010 Ultimate & visual studio 2012 ultimate op staan....

Bericht bekijkentromt, op 24 augustus 2013 - 14:04, zei:

Ja, dat is een optie, maar al eens naar de kosten gekeken? Koop een (of meer) goede boeken, neus rond in fora, en neus rond naar de vele voorbeelden die op internet staan. Als je overweg kunt met VB6 kun je het jezelf aanleren, zeker als je af en toe eens hulp krijgt van een ander. Zo is het met mij ook gegaan. Als je een vraagbaak hebt kom je er wel. Hierbij een stom voorbeeldje (als je Winforms VS2012 hebt) om eens te wennen aan de interface.
Vraag gerust, maar nu ga ik effe de verjaardag van mijn kleindochter vieren (BBQ?) en morgen is er een motorrit (ijs en weder dienende), dus (eventueel) tot maandag weer. :smile:  Succes

ik heb vrij veel boeken....  moet ze alleen nog lezen.....  ik heb een dik boek visual basic . net.... amper ingekeken, omdat ik na visual basic 6 al heel snel de draad kwijt was.....
verder heb ik nog wat boeken visual basic 2008 en 2010.....   maar die zal ik nu eens gaan lezen......

maar ik werd bij die boeken al gauw gek als ze weer over auto's en wielen ofzo begonnen....

maar ik heb me nu voor genomen er weer eens echt in te duiken....   moet het toch door krijgen....

ik ga even je bijlage enzo bekijken....

tja   en maandag zit ik in Engeland....  maar ik denk dat ik een boek mee neem... kan ik nog ff lezen voor het slapen....

#27 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 377 berichten

Geplaatst op 24 augustus 2013 - 23:28

Bericht bekijkentromt, op 24 augustus 2013 - 14:04, zei:

Ik kan Uw bijlage gewoon openen in mij visual basic 2012....  of moet ik dan toch die winforms nog downloaden....

#28 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 24 augustus 2013 - 23:45

Nee Swets dat is dan lijkt me niet nodig.
Net onder in de menu balk staat een knop met een play teken en erachter start, ongeveer onder de menu naam project.
Als je die indrukt terwijl je het project hebt geladen zie je dat het programma word gestart.

#29 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 377 berichten

Geplaatst op 25 augustus 2013 - 00:05

heb ik natuurlijk gedaan...    en dan krijg ik een klein formuliertje... met een knop    en als ik op die knop druk, komt er een tekst,   dus als dat de bedoeling was...dan werkt het..

#30 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
Inzender

Geplaatst op 25 augustus 2013 - 00:19

jup dat was de bedoeling van dat projectje.

Ook met taq VB6 voorzien

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 lid(leden), 0 bezoeker(s), 0 anonieme gebruikers

Inloggen

[VB6] Untitled 1

Met dank aan Jürgen voor de jarenlange inzet van visualbasic.be (anno dec 2000)
Met dank aan Mike en Ronneke voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2010)
Met dank aan PascalBianca voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2016)