Springen naar inhoud

PI

Hou Het Koel Voor Je Raspberry Pi (Deel 2)

• Log in a.u.b. om te beantwoorden
Geen reacties in dit onderwerp

#1 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4085 berichten
    Laatst bezocht gisteren, 16:22
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 10 December 2012 - 00:46

Dit is het tweede deel van het koel houden van je Raspberry Pi.
S.o.S. Solutions heeft het me mogelijk gemaakt om deze test gegeven aan jullie mogelijk te maken, hiervoor mijn dank.

Iedereen weet dat de Raspberry Pi (of gelezen erover), dat deze geen koeling heeft en 3 delen behoorlijk warm kunnen worden.
Bijlage  691px-Raspberrypi_pcb_overview_v03_svg.png   49.62K   3 downloads

Dat is de CPU/GPU, de Reg.3V3 en de Ethernet controller.
Iemand heeft een warmte foto ervan genomen zodat jullie kunnen zien waar de warmte zich ontwikkeld in de hardware.
Bijlage  9324223-162-thickbox.jpg   32.16K   1 downloads

Om de Raspberry Pi koel te houden, heeft iemand speciale koel blokjes ontworpen die precies op deze 3 warmte bronnen kunnen worden geplaatst
Ze worden gemonteerd met een Thermo sticker.
Bijlage  9324223-163-thickbox.jpg   26.11K   2 downloads

De blokjes die ik ontvangen had waren reeds voorzien van die tape , dus hoefde ik alleen nog de plastic laagje eraf te halen.
Nadat ik dit gedaan had hoefde ik ze alleen nog maar te plaatsen.

Bijlage  9324223-164-thickbox.jpg   65.76K   1 downloads

Daarna nam ik de tijd om te meten wat het verschil zou zijn met en zonder het koellichaam.

Gemeten waarden alleen van CPU Raspberry PI

De resultaten worden gemeten zonder behuizing en alleen van de CPU/GPU!!

Uit de test blijkt dat de PI zonder koellichaam in rust, een temperatuur van 43.9 graden tegen met koelplaatje in rust van 37.9 graden is.
Dit betekent dat er nu reeds een temperatuurverschil van 7 graden is, die dus al een enorm verschil opleverd.
Bij maximale CPU belasting van 100% is de raspberry zonder koellichaam tussen een max. Temp. Van 47.2 en 48.5 graden, terwijl dit met koellichaam max. 42.2 graden is.
Het is hier zelfs 6 graden verschil.
Eindresultaat is dat wanneer u een heat sinks op de CPU heeft, in alle conditie een temperatuurverschil van 800 mHz (overklokken) 7 graden minder is dan als u dit zonder koellichaam doet.

Ook is de stabiliteit van de temperatuur is opmerkelijk constant bij gebruik van heat sink.

De tijd van de resultaten zijn gemeten in 1 uur en 26 minuten.

Vervolgens alle waarden zonder de heatsinks in een grafiek.
Bijlage  zonderkoeling.png   23.11K   1 downloads

Vervolgens alle waarden met de heatsinks in een grafiek.
Bijlage  metkoeling.png   20.62K   2 downloads

Beide grafieken naast elkaar gezet en u ziet de verschillen.
Bijlage  combi.png   31.84K   2 downloads

Wat is het gezegde in Ontwikkeling van software.: Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, de kunst is de goede te vinden.
email : pascalbianca@vbib.be
of email : webmaster@vbib.be
MSN.:: pmhaschuffelers@hotmail.com
Volg ook mijn Raspberry Pi Blog.:: link

Geplaatste afbeelding

Huisregels - Tutorials - VS 2012 Express - Keybinding Posters - Code Tags gebruiken - LessThenDot - MSDN

*** If you like you're solution or appriciate the crew's effort, please click on the facebook like or the Google + button ***

Ook met taq PI voorzien

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 lid(leden), 0 bezoeker(s), 0 anonieme gebruikers

Inloggen

[PI] Untitled 1

Hosting provided by Combell
Met dank aan J├╝rgen voor de jarenlange inzet van visualbasic.be (anno dec 2000)
Met dank aan Mike en Ronneke voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2010)
vbib.be - vbnet.be - vbdotnet.be - visualbasic.be