Springen naar inhoud


- - - - -

Hoe Gaatjes Doorgeleidend Maken In Print.

Print Metaliseren

  • Log in a.u.b. om te beantwoorden
Er zijn 16 reacties in dit onderwerp

#1 pascalbianca

pascalbianca

    Webmaster/Admin

  • Webmaster
  • 4380 berichten
    Laatst bezocht 02 jul 2018 15:31
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 30 november 2012 - 12:27

Voor sommige van ons die zelf printplaten maakt komt het wel eens vaak voor dat men eigenlijk gaatjes helemaal door gemetalliseerd wilt hebben.
Dit houd dus in , voor diegene die niet weet wat het is, dit is als je een baan van de ene naar de andere kant door wilt laten lopen omdat je bv. geen ruimte hebt.

Bungard heeft hier een mooie oplossing voor namelijk Favorit Rivets ,dit zijn buisjes in diverse maten.
Bijlage  Favorit_Rivets_1_4ee0ebb39bcee.png   28,25K   8 downloads

Om deze te monteren in je printplaat gaatjes doe je eenvoudig zoals hieronder weer gegeven.:
Bijlage  nietje ponsen jpg2.jpg   37,97K   10 downloads

Het resultaat is dan zoals hieronder.:
Bijlage  resultaat nietjes.jpg   74,48K   8 downloads

Zo een potje kost gemiddeld 19 euro, maar bevat wel 1000 stuks.

#2 pluto

pluto

    Master Developer

  • Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 663 berichten
    Laatst bezocht 28 jan 2018 21:10

Geplaatst op 30 november 2012 - 22:58

thx voor de tip, maar ik hou het nog op enkelzijdige printplaten

Groetjes Pluto

#3 Lunatic

Lunatic

    Senior Developer

  • Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
    Laatst bezocht
  • LocatieGent

Geplaatst op 01 december 2012 - 20:26

Ik doe dit gewoon de 'old fashioned way' door een draadje door te solderen... :)

#4 pascalbianca

pascalbianca

    Webmaster/Admin

  • Webmaster
  • 4380 berichten
    Laatst bezocht 02 jul 2018 15:31
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 01 december 2012 - 23:43

Bericht bekijkenLunatic, op 01 december 2012 - 20:26, zei:

Ik doe dit gewoon de 'old fashioned way' door een draadje door te solderen... :)

Dat doe ik ook nog altijd, maar zag deze methode dus heb ik die busjes eens besteld en vanmiddag ontvangen.
Wil dit eens testen op mijn ontwerp voor de Raspberry Pi om deze op een breadboard te plaatsen.

Eens kijken hoe dat functioneerd.

#5 Lunatic

Lunatic

    Senior Developer

  • Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
    Laatst bezocht
  • LocatieGent

Geplaatst op 02 december 2012 - 14:24

Bericht bekijkenpascalbianca, op 01 december 2012 - 23:43, zei:

Dat doe ik ook nog altijd, maar zag deze methode dus heb ik die busjes eens besteld en vanmiddag ontvangen.
Wil dit eens testen op mijn ontwerp voor de Raspberry Pi om deze op een breadboard te plaatsen.

Eens kijken hoe dat functioneert.

Ik had dat ook al eens overwogen om uit te proberen, maar dacht dat je die buisjes ook nog eens, na het "klinken", moest vastsolderen aan beide zijden om goed kontakt te verzekeren, maar blijkbaar is dit niet echt nodig. 'k Ben toch benieuwd naar je ervaring hiermee...

Wat die Raspberry Pi betreft, deze maand staat er een artikel in het Nederlandse maandblad PC-Active ( www.pc-active.nl ) met uitleg hoe ze deze klaarstomen als server(tje)...

Ik ben zelf heel geïnteresseerd in die Raspberry Pi, mits een klein LCD scherm zou ik, als muziekliefhebber, daar een mp3-speler  voor in mijn auto willen maken, maar voorlopig heb ik nog andere projectjes lopen, dus is dit eigenlijk nog "toekomstmuziek". :)

#6 pascalbianca

pascalbianca

    Webmaster/Admin

  • Webmaster
  • 4380 berichten
    Laatst bezocht 02 jul 2018 15:31
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 02 december 2012 - 20:06

Inderdaad daarom wilde ik dit testen voor de raspberry pi om op een breadboard te zetten.
Ik heb vanmiddag nog een potje bestellen maar dan van 0.6 mm, had geen rekening gehouden met de kop als die geklonken is.

Dus heb ook mijn layout aan moeten passen , maar als het goed is zou dit hem moeten zijn uiteindelijk.:
Bijlage  testboard.JPG   678,62K   0 downloads

Foto van eind resultaat komt zodra ik de print en busjes heb.

#7 pascalbianca

pascalbianca

    Webmaster/Admin

  • Webmaster
  • 4380 berichten
    Laatst bezocht 02 jul 2018 15:31
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 15 december 2012 - 20:15

Print door gemetalliseerd ziet er zo uit.:
IMAG0108.jpg

#8 Yannou

Yannou

    VBIB Godfather

  • Leden
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2465 berichten
    Laatst bezocht 07 mei 2017 13:46
  • Locatiehttp://www.fablab-brussels.be

Geplaatst op 06 november 2013 - 18:38

Die Favorit rivetjes werken wel, maar voor het beste resultaat heb je eigen de bijhorende tool press nodig. In het fablab van Brussel staat er eentje. Gebruik ervan is gratis als je je eigen rivetten meebrengt, maar wij hebben zelf ook alle diameters staan.

Naar mijn ervaring is het belangrijkste ervaring met die tool press dat de pinnen héél erg fragiel zijn. Dus de minste beweging van de PCB verbuigt de pinnen, en dan is de toolset (die ca € 100 kost!) onherroepelijk voor de vuilnisbak.

#9 pascalbianca

pascalbianca

    Webmaster/Admin

  • Webmaster
  • 4380 berichten
    Laatst bezocht 02 jul 2018 15:31
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 07 november 2013 - 00:46

Ik doe het zonder die press gewoon met een center spons gaat het super en tis goedkoper ook nog.

#10 Yannou

Yannou

    VBIB Godfather

  • Leden
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2465 berichten
    Laatst bezocht 07 mei 2017 13:46
  • Locatiehttp://www.fablab-brussels.be

Geplaatst op 08 november 2013 - 16:46

Bericht bekijkenpascalbianca, op 07 november 2013 - 00:46, zei:

Ik doe het zonder die press gewoon met een center spons gaat het super en tis goedkoper ook nog.
Goedkoper in ieder geval wel, maar de overblijvende binnendiameter is dan niet meer exact diegene die opgegeven is in de specs, waardoor componenten niet altijd passen.

#11 Swets

Swets

    Professional Developer

  • Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten
    Laatst bezocht 22 feb 2018 16:36
  • LocatieKrimpen a/d IJssel

Geplaatst op 09 november 2013 - 01:20

Ik dacht...  ik heb lang zoveel  niet betaalt.... http://smdshop.nl/index.php?cPath=47 , alleen dat zijn veel kleinere verpakkingen....  maar op die manier kan je wel meerdere maten nemen ipv 1000 van 1 maat...

#12 Yannou

Yannou

    VBIB Godfather

  • Leden
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2465 berichten
    Laatst bezocht 07 mei 2017 13:46
  • Locatiehttp://www.fablab-brussels.be

Geplaatst op 10 november 2013 - 17:35

50 rivetjes voor € 1 vind ik toch behoorlijk duur hoor, het gaat ten slotte 'maar' om koperen buisjes. Maar als je slechts af en toe eens een dubbelzijdige PCB maakt, dan is dit inderdaad wellicht de beste (en meest goedkoopste!) keuze.

#13 Swets

Swets

    Professional Developer

  • Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten
    Laatst bezocht 22 feb 2018 16:36
  • LocatieKrimpen a/d IJssel

Geplaatst op 11 november 2013 - 01:13

lol...  19 euro voor 1000....   of 1 euro voor 50....   scheelt dus 1 euro op de 1000....   1000/50=20x1 euro = 20 euro....
1euro/20 = 0,05 euro per 50 wat je meer betaalt..

scheelt echt een berg...

#14 plekke

plekke

    Senior Developer

  • Leden
  • PipPipPip
  • 135 berichten
    Laatst bezocht 25 mei 2017 21:45

Geplaatst op 20 november 2013 - 21:35

hoe ets je dubbelzijdig?

ik werk met slides , maar zelden is het correct juist om 2 lagen te belichten die passen op elkaar

#15 Swets

Swets

    Professional Developer

  • Leden
  • PipPipPipPip
  • 367 berichten
    Laatst bezocht 22 feb 2018 16:36
  • LocatieKrimpen a/d IJssel

Geplaatst op 20 november 2013 - 23:01

ik heb een soort hoeklijn gemaakt van iets wat net zo dik is als printplaat......

print sheet van de boven en onderkant uit....  plak ze met tape op elkaar, zodat de pas kruizen overeen komen.....

dan plak ik ze aan het hoeklijn, en wel zo dat ik er een printplaatje in kan schuiven....

en dan belicht ik eerst de ene , en daarna de andere kant.....

ik ben nu bezig een lichtbak te maken die onder en boven gelijktijdig belicht.....

#16 Yannou

Yannou

    VBIB Godfather

  • Leden
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2465 berichten
    Laatst bezocht 07 mei 2017 13:46
  • Locatiehttp://www.fablab-brussels.be

Geplaatst op 27 november 2013 - 09:44

De gemakkelijkste manier is in je PCB-ontwerpsoftware "fiducials" te voorzien op je PCB, minstens 2 maar bij voorkeur 3 die in een assymmetrisch patroon liefst zo ver mogelijk uit elkaar geplaatst zijn. De fiducials worden dus ook mee afgeprint op de stencils.

Je belicht nu eerst één van de 2 zijden, maakt niet uit dewelke. Na belichting boor je nu gaatjes door het exacte middelpunt van de fiducials. Vervolgens kleef je de folie terug over de reeds belichte zijde, en verwijder je nu de folie van de andere zijde. Je gebruikt dan de gaatjes van de fiducials om de stencil van de andere zijde te aligneren.

Dan opnieuw belichten, en tot slot de folie van de eerste zijde weer verwijderen alvorens in de etstank te steken.

#17 pascalbianca

pascalbianca

    Webmaster/Admin

  • Webmaster
  • 4380 berichten
    Laatst bezocht 02 jul 2018 15:31
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 27 november 2013 - 11:49

Bericht bekijkenYannou, op 27 november 2013 - 09:44, zei:

De gemakkelijkste manier is in je PCB-ontwerpsoftware "fiducials" te voorzien op je PCB, minstens 2 maar bij voorkeur 3 die in een assymmetrisch patroon liefst zo ver mogelijk uit elkaar geplaatst zijn. De fiducials worden dus ook mee afgeprint op de stencils.

Je belicht nu eerst één van de 2 zijden, maakt niet uit dewelke. Na belichting boor je nu gaatjes door het exacte middelpunt van de fiducials. Vervolgens kleef je de folie terug over de reeds belichte zijde, en verwijder je nu de folie van de andere zijde. Je gebruikt dan de gaatjes van de fiducials om de stencil van de andere zijde te aligneren.

Dan opnieuw belichten, en tot slot de folie van de eerste zijde weer verwijderen alvorens in de etstank te steken.

Dat is inderdaad een idee/mogelijkheid die mij nog niet was ingevallen, thx! ga ik eens proberen en lijkt ook vrij logisch dat hij dan perfect klopt.





Ook met taq Print, Metaliseren voorzien

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 lid(leden), 0 bezoeker(s), 0 anonieme gebruikers

Inloggen


Untitled 1

Met dank aan Jürgen voor de jarenlange inzet van visualbasic.be (anno dec 2000)
Met dank aan Mike en Ronneke voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2010)
Met dank aan PascalBianca voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2016)