Springen naar inhoud

- - - - -

Jouw Eerste Boek...

• Log in a.u.b. om te beantwoorden
Er zijn 17 reacties in dit onderwerp

#1 Vozzie

Vozzie

Moderator

• Leden
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1855 berichten
    Laatst bezocht 12 jul 2017 13:15
Inzender

Geplaatst op 17 november 2012 - 14:58

Hi,

Misschien wel een leuke thread. Wat was jouw eerste boek over programmeren, en eventueel een kleine achtergrond...

Bij mij was het de nederlandse versie van dit boekje... Ik was toen nog een kind (-12) en begreep er niet veel van eigenlijk,... Spelletjes spelen was veel leuker toen... (Een beetje jammer in retroperspectief.) Ik volgde pas school midden mijn 20 en programmeer nu ongeveer een tiental jaren...

Geplaatste afbeelding

Groetjes

#2 RedThread

RedThread

Beheerder VBIB

• Beheerder
  • 3603 berichten
    Laatst bezocht vandaag, 08:37
  • LocatieTongeren,Belgium.
Inzender

Geplaatst op 18 november 2012 - 01:41

Mijn eerste PC was een Tandy 1000 EX

Met MS DOS en GW-BASIC deed ik mijn eerste kinderstapjes in de grote boze programmeerwereld ;)

Geplaatste afbeelding

#3 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
    Laatst bezocht 05 feb 2020 07:09
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 18 november 2012 - 12:35

Nou ik denk dat ik wel voor vele ga spreken die in mijn leeftijd zitten.
Het boek wat Vozzie in de foto laat zien heb ik ook gehad.

Ik ben begonnen met de commodore 64  1ste uitvoering, dus met 64k geheugen.

Bijlage  Commodore_64_Box.jpg   37,63K   0 downloads

Daarna had ik de restyled versie ervan

Bijlage  c64_7.jpg   89,07K   0 downloads

Daarna heb ik de commodore Amiga gehad, die we ook nog eens voorzien hadden met een schakelaar met extra print om hem van een boost te voorzien.:

Bijlage  AMIGA 1200.jpg   66,88K   1 downloads

Op deze ben ik begonnen met Turbo Pascal , QBasic en GWBasic.
Die boeken heb ik nog boven liggen op zolder als ik mij niet vergis.
Ik kan me het nog goed herinneren, dat ik voor het eerst begon hierin te programmeren.
Ik had toen een tijdschrift gekocht waarin een code stond van een gokkast.
Deze had ik in 6 dagen geheel over getypt om eens te proberen of het werkte , hoop typ werk was had.
Hoe ik toen terug van school kwam wilde ik het testen en bleek het opeens foetsie te zijn, bleek dat mijn vader eraan had gezeten en alles verwijderd had :?

Maar goed , daar had ik wel weer wat kennis mee op gedaan om overal een kopie van te maken ;)

Daarna heb ik een IBM Aptiva gehad met windows 3.1
Bijlage  ibm.jpg   5,17K   1 downloads

En daarna nog een hoop pc's.

#4 Luckie64

Luckie64

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 206 berichten
    Laatst bezocht 31 aug 2016 16:55

Geplaatst op 18 november 2012 - 15:00

Eerst boek gekocht daarna computer. Tandy trs80 model 4.
Geplaatste afbeelding
Eerst boekhoudprogramma mee gemaakt in basic.
Daarna voor eindwerk sturing voor printplaat boormachine.
Coordinaten ingeven en machine boorde alle gaatje op de juiste maten.
Als je dat nu bekijkt was dat een prestatie om dit in basic te programmeren.
Ondertussen bezig met microprocessor, vb.net , C, PHP, SQL..............

#5 Vozzie

Vozzie

Moderator

• Leden
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1855 berichten
    Laatst bezocht 12 jul 2017 13:15
Inzender

Geplaatst op 21 november 2012 - 12:30

Hi,

Leuk :)... Duidelijk "the basic generation"...

GW-BASIC denk ik meegemaakt op de één van de eerdere windows versies (3.1?)

Commodore 1ste versie gehad, die is kapot gegaan, later een 2de gekocht, weg gegeven en later terug gekregen, die heb ik nog en werkte nog toen, ligt nu op zolder :) ... Te denken dat de Commodore 10 jaar lang mee ging op de markt... Niet meer te denken de dag van vandaag,...

En hij is terug http://www.commodore.../CUSA_Home.aspx (wel een beetje aan de dure kant... maar het OS ziet er wel super uit...!)

@lucky: een c&c machine voor eindwerk, wow,... mag ik mij daar zoiets bij voorstellen? Mooie machine die Tandy, :P

#6 Luckie64

Luckie64

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 206 berichten
    Laatst bezocht 31 aug 2016 16:55

Geplaatst op 21 november 2012 - 13:20

@Vozzie : De cnc machine uit de jaren tachtig te verstaan.
Het was een oude kolomboormachine van de metaalbewerking met manueel beweegbare tafel.
Op de hendels heb ik een stappen motor gemonteerd, dus X en Y.
Om de boorkop naar beneden te laten komen een servo motor, dus Z.
Sturing stappenmotor en servomotor viel nogal mee.
Programma viel ook best mee, op het einde moest ik nog een correctie inbouwen voor de spelling van de tafel te corrigeren.
Als je van richting veranderde moest je rekening houden met de spelling op de tafel, man, man toch, wat een mens allemaal moet uithalen.
Het grootste probleem was de interface tussen pc en sturing motoren.
Omdat het een z-80 processer was gebruikte ik als interface z80-pio, weken lang op zitten zoeken om dit werkend te krijgen.
Het waren dan ook maar de jaren tachtig, nog zonder google en internet, gelukkig hadden dan een nieuwe logic analyzer gekocht in school.

#7 RedThread

RedThread

Beheerder VBIB

• Beheerder
  • 3603 berichten
Inzender

Geplaatst op 21 november 2012 - 14:24

Knap Luckie !!

Ik heb destijds ook een mooie applicatie in het labo elektronika gezien, de prof die een programma op de commodore had geschreven waarmee hij de doorslagspanning van een diode (0.7 V dacht ik) realtime in een grafiek op het scherm toverde.

Vermoed dat dat vandaag de dag peanuts is, maar In die tijd (inderdaad geen google,internet,etc...voor handen) op een commodore zeer indrukwekkend !

Mijn voorliefde voor het programmeren was aldaar geboren ;)

#8 doebi

doebi

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 539 berichten
    Laatst bezocht 06 mei 2020 13:10

Geplaatst op 22 november 2012 - 19:13

Jow,
naast het standaard boekje bij de c=64 was mn eerste boekie "simon's basic for commodore 64"
Dat was in dien tijd een geavanceerde basic.
Later kocht ik het "machinetaal voor commodore" handboek van Roelf Slumon (dacht ik)
Aan de hand hiervan had ik dan een assembler geprogrammeert in basic. Wat kon je
toch veel met dat bakje, dien 64
Verder waren er de tijdschriftjes zoals "commodore 64 user" waarin allerlei tips en trucs stonden om
te programeren.
Ik weet niet of dergelijke tijdschriftjes (ik bedoel over vb uit deze tijd natuurlijkl) nog bestaan, jammer ,

#9 pluto

pluto

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 666 berichten
    Laatst bezocht 21 jul 2020 19:40

Geplaatst op 23 november 2012 - 14:05

Mijn eerste boek was nog de GW BASIC en dan VB6 waarvan ik een zeer goed boek heb.

Bijgevoegde Bestanden

#10 Hypenate

Hypenate

Guru Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1228 berichten
    Laatst bezocht 15 mei 2019 21:27
Inzender

Geplaatst op 24 november 2012 - 09:10

Mijn eerste boek over programmeren waren de boeken die ik op school kreeg in Syntra Genk, voordien had ik nog geen regel code geschreven (behalve een beetje in MIRC).
Mijn eerste 'echt' boek wat ik las was 'De verborgen geschiedenis van Donna Tart)

Geplaatste afbeelding

Groeten,
Hypenate (die toch wat uit de boot valt blijkbaar) :)

#11 guest_BESLO_*

guest_BESLO_*
  • Gasten
    Laatst bezocht

Geplaatst op 24 november 2012 - 17:10

Mijn eerste boek in 1982 was er een van de Tandy waar allerlei Basic code in stond om console spelletjes te maken. Dat boekje stond vol fouten (nog van voor de tijd dat ze source code rechtstreeks in een boek konden "plakken"). Alles was door letterzetters stuk karakter per karakter in getypt in dat boek zonder rekening te houden met bvb dubbel punten, komma's en punt-komma's.

Wanneer ik een van die spelletjes wou spelen moest ik dus heel wat "debuggen" voordat ik aan de slag kon. Zeer snel Basic geleerd zo!

#12 Lunatic

Lunatic

Senior Developer

• Leden
  • PipPipPip
  • 122 berichten
    Laatst bezocht 20 feb 2019 18:30
  • LocatieGent

Geplaatst op 20 december 2012 - 01:31

Mijn eerste boek had ik samen met mijn eerste computer meegekregen, dit was een Tandy TRS-80 Color Computer (CoCo), en het boek ging over "color basic". Zelf spelletjes programmeren viel nogal tegen met deze trage programmeertaal, en dus kocht ik een rom-pack met een editor/assembler voor deze 'CoCo'. Een 5 1/4 " floppy drive kon niet ontbreken om alles op schijf te zetten. Ik heb die CoCo nog steeds, en de boeken ook.

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Daarna heb ik een Tandy 1000 HX (8086 processor) gekocht, en programmeerde in GWBasic, en in assembler met het DOS programma debug.com (hoewel het daar eigenlijk niet voor gemaakt was). Zo heb ik in assembler in uitgebreide textmodus het spelletje master mind geprogrammeerd, slechts 5 kb.

Later heb ik BorlandC++ op de kop kunnen tikken, met alle boeken, waar ook een assembler bij zat. De meeste Dos programma's schreef ik dan ook in assembler, en af en toe in C++.

Mijn eerste programmeerstappen in Windows waren met Turbo-Pascal, maar al snel schakelde ik over naar VB3 en dan VB6 en nu ook VB.Net

#13 josk79

josk79

Master Developer

• Leden
  • PipPipPipPipPip
  • 614 berichten
    Laatst bezocht 07 apr 2020 23:55

Geplaatst op 20 december 2012 - 23:59

Geplaatste afbeelding

Was een grappig en goed boek om de basiskneepjes van atari basic te leren. Heb in mijn jeugd (rond de 10-13 jaar) dan ook vele spelletjes geprogammeerd en weggeschreven op cassettebandjes. Blockbustes als Appelvreter 1 en 2, Reis naar de zon 1 2 en 3 en natuurlijk het Wasgoedspel waar je T-shirts moest pakken terwijl je achternagezeten werd door strijkijzers. Helaas hebben de spelletjes mijn huis nooit verlaten dus mijn vriendjes en ik waren dan ook de enige die het hebben gespeeld.

Ik heb de bandjes en atari nog op zolder. Misschien binnenkort nog eens kijken of het werkt en dan de spellen omzetten naar Een emulator op PC.

#14 RedThread

RedThread

Beheerder VBIB

• Beheerder
  • 3603 berichten
Inzender

Geplaatst op 21 december 2012 - 01:16

was er ook een online multiplayer optie ? :twisted:

#15 tromt

tromt

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 305 berichten
    Laatst bezocht 03 aug 2020 13:32
  • LocatieRijen (NB)

Geplaatst op 22 december 2012 - 15:24

Eerste boek was: USER GUIDE (1-11-83) uitgegeven bij de eerste BBC Acorn computer.
Verder ook gestoeid met MSX, C-64, C128, Philips P2000, later Acorn Archimedes (Risc-OS) en daarna alleen maar PC (zucht)

Bijgevoegde Bestanden

• Bijlage  bbc.jpg   6,93K   0 downloads

#16 Swets

Swets

Professional Developer

• Leden
  • PipPipPipPip
  • 377 berichten
    Laatst bezocht 03 sep 2020 08:53
  • LocatieKrimpen a/d IJssel

Geplaatst op 16 februari 2014 - 02:08

mijn eerste computer boek..... dat weet ik echt niet meer.....

mijn eerste computer was een Texas Instruments TI 99/4a , dus het eerste boek zal ook wel voor die computer geweest zijn.... daarna een MSX1 gevolgd door een MSX2(+).... voor de MSX heel veel boeken gehad, ook veel z80 boeken, en zelfs databladen van de video processors, en verschillende geluidschips.... ( was toen net gaan werken , dus veel geld uitgegeven aan computers)

me eerste PC was een 486 dx4 geloof ik... liep op 100mhz.... dat waren nog eens getallen.... lol...  volgens de verkoper kon ik daar de eerste volgende 20 jaar mee vooruit....

#17 RedThread

RedThread

Beheerder VBIB

• Beheerder
  • 3603 berichten
Inzender

Geplaatst op 16 februari 2014 - 02:25

Swets, op 16 februari 2014 - 02:08, zei:

volgens de verkoper kon ik daar de eerste volgende 20 jaar mee vooruit....

Wist hij veel op dat moment ! lol !!!

#18 guest_BESLO_*

guest_BESLO_*
  • Gasten
    Laatst bezocht

Geplaatst op 06 april 2014 - 12:01

Swets, op 16 februari 2014 - 02:08, zei:

me eerste PC was een 486 dx4 geloof ik... liep op 100mhz.... dat waren nog eens getallen.... lol...  volgens de verkoper kon ik daar de eerste volgende 20 jaar mee vooruit....

Toen ik in '85, na jaren Apple][+/e overstapte op een PC met harde schijf van 20 (TWINTIG!!) MB, zei die verkoper ook dat ik die NOOIT vol zou kunnen krijgen. Een jaar later zat ik al boven de 100 MB en nu op meer dan 8TB (wanneer ik mijn NAS backup meereken).

Wanneer ik vandaag tegen mijn leerlingen zeg dat ik begonnen ben op een computer ZONDER harde schijf maar met een taperecorder en een floppy van een onwaarschijnlijke 170KB, dan kunnen die gasten dat ook niet geloven.
Voor die jongens (spijtig genoeg durven meisjes blijkbaar geen informatica te volgen) is een game van bvb 4GB een "kleintje" en MOET hun PC minstens 1TB hebben en minstens 6GB RAM. (mijn eerste computer in 1982, een C-64, had 64KB waarvan 39KB nuttig bruikbaar......)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 lid(leden), 0 bezoeker(s), 0 anonieme gebruikers

Inloggen

Untitled 1

Met dank aan Jürgen voor de jarenlange inzet van visualbasic.be (anno dec 2000)
Met dank aan Mike en Ronneke voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2010)
Met dank aan PascalBianca voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2016)