Springen naar inhoud

* * * * * 1 stemmen

Tip Van De Week! Wat Kun Je Doen Met Plexiglas.

• Log in a.u.b. om te beantwoorden
Er zijn 1 reacties in dit onderwerp

#1 pascalbianca

pascalbianca

Webmaster/Admin

• Webmaster
  • 4382 berichten
    Laatst bezocht 26 nov 2018 06:49
  • LocatieSusteren, Nederland, Midden Limburg.
Inzender

Geplaatst op 15 mei 2012 - 09:00

Tja het heeft totaal niets met VB of programmeren te maken , maar ik wil toch deze geweldige tip meegeven voor de knutselaars onder ons.

Iedereen weet wel wat Plexiglas is.
Je kunt het voor vele doeleinde gebruiken, daarom zijn ze ook in verschillende maten en dikte te krijgen.
Ik heb bv. mijn 2 nieuwe etsbakken waar ik mijn printplaten mee maak nu af.
Hier een van de ets bakken.

Bijlage  IMAG0009.jpg   83,09K   26 downloadsBijlage  IMAG0011.jpg   96,15K   36 downloadsBijlage  IMAG0012.jpg   125,41K   40 downloads

Je kunt Plexiglas dus buigen door het tussen bv. 2 planken te klemmen en met een verfföhn aan beide kanten geleidelijk op te warmen, liefs tussen de 140 en 170 graden.
Een gegeven moment zie je dat hij gaat buigen en dan krijg je een mooie gebogen hoek van 90 graden, wel uiteraard even zo houden totdat hij afgekoeld is.

Tip nummer 1.:
Om Plexiglas aan elkaar te lijmen heb je speciale lijm of hard pc lijm of secondelijm, maar sommige slaan wit uit of zijn niet sterk genoeg.
Men verkoopt ook speciale plexiglas lijm , maar men kan ook Chloroform gebruiken, iets moeilijker te verkrijgen, ja bij de apotheek als je geloofwaardig overkomt en een formulier ondertekend voor gebruik.
Maar....... we kunnen ook aceton gebruiken, heeft identiek hetzelfde effect en is zonder moeite overal te krijgen.
Doe het wel met een spuit want teveel aceton op een plek kan je Plexiglas gaan scheuren.

Maar nu de gouden tip.
Omdat ik op het laboratorium werk heb ik even zitten experimenteren.
Plexiglas lijm je dus niet met aceton maar doe je eigenlijk samen smelten.
Dus kwam ik op het idee om een te kijken wat Plexiglas doet als ik dat volledig oplos in aceton.
Ik had dus Plexiglas in stukjes gemaakt en dit in een glazen potje gedaan met 2/3 aceton, dus 1/3 plexiglas en 2/3 aceton.
Na 1 dag was al het plexiglas opgelost in de aceton en de aceton was nu wat stugger.
Resultaat is wat in het potje zit.:
Bijlage  IMAG0010.jpg   71,26K   34 downloads

Wat is hier het doel van, makkelijk verteld.
Heb je een kiertje of opening in je plexiglas, neem je je oplossing van aceton met plexiglas, spuit het in de kier of opening en laat het drogen.
De aceton verdwijnt en je kier of opening is gevuld met plexiglas en blijft oersterk.

Dit waren de 2 tips die ik jullie toch even wilde meegeven ;)

#2 Yannou

Yannou

VBIB Godfather

• Leden
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2465 berichten
    Laatst bezocht 07 mei 2017 13:46
  • Locatiehttp://www.fablab-brussels.be

Geplaatst op 06 november 2013 - 18:46

Toch wel opletten met chloroform, het is niet zo onschadelijk als het in de films courant wordt voorgesteld helaas..

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 lid(leden), 0 bezoeker(s), 0 anonieme gebruikers

Inloggen

Untitled 1

Met dank aan Jürgen voor de jarenlange inzet van visualbasic.be (anno dec 2000)
Met dank aan Mike en Ronneke voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2010)
Met dank aan PascalBianca voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2016)