Springen naar inhoud

- - - - -

Bestaat er een betere oplossing of is mijn methode geschikt?

MS Access 2010

• Log in a.u.b. om te beantwoorden
Er zijn 3 reacties in dit onderwerp

#1 guest_MichaelDeBoey_*

guest_MichaelDeBoey_*
  • Gasten
    Laatst bezocht

Geplaatst op 15 april 2012 - 16:04

Hallo iedereen,

Zoals je al in mijn vorig topic (http://www.vbib.be/i...este-oplossing/) kon zien heb ik een tabel met patiënten gemaakt.
Nu is het de bedoeling dat er elke dag een aanwezigheid opgeslagen word.
En dit dan met de keuze tussen "Afwezig (A)", "Afwezig (F)", "Halve Dag" en "Hele dag" (betekenis A=Afwezig; betekenis F= Weekend-/Feestdag of afwezigheid tijdens schoolvakanties)
Nu is dus het idee om hier een aparte tabel voor te maken en dat daarin dus op te slaan
Het idee was om elke dag X (aantal actieve patiënten) records aan te maken met in het ene veld ("patientId") het id van de patiënt, in het 2de veld ("aanwezigheid") dan 1 van die 4 keuze's ("Afwezig A", "Afwezig F", "Halve Dag" en "Hele dag") en in het 3de veld de datum van vandaag (de dag waarop de aanwezigheid op geslagen word).
Alleen lijkt mij dit niet echt een goede oplossing, omdat je als je dan 100 actieve patiënten hebt na een (werk)week (want de patiënten kunnen enkel tijdens de week en niet in het weekend op therapie komen) 500 nieuwe records hebt.
Je kan het je dus wel voorstellen dat zo je tabel snel heel erg veel records gaat bevatten en dat is volgens mij niet de bedoeling.
Is dit dus eigenlijk wel de beste oplossing of bestaat er een betere manier om het hierboven vermelde "probleem" op te lossen?
Alvast bedankt!

P.S.: in bijlage vinden jullie een Excell-file waarin jullie kunnen zien hoe ze nu hun aanwezigheden registreren, zodat jullie een beter beeld krijgen van hoe het nu juist zit met die code's (A en F).

Bijgevoegde Bestanden

#2 guest_chrissie1_*

guest_chrissie1_*
  • Gasten
    Laatst bezocht

Geplaatst op 15 april 2012 - 19:38

het aantal records/rijen in de tabel lijkt mij niet echt onoverkomelijk. Ik vermoed dat de patientid een int is van 4 bytes en de keuze mogelijkheid een int is van 1 byte en de datum is 3 bytes dat is dus slecths 8 bytes per rij.

Maak u geen zorgen zolang je het goed aanpakt kan access gemakkelijk miljoenen van dergelijke rijen aan. Je zit alleen beperkt tot 4Gigabyte voor de mdb maar reken zelf maar uit hoeveel rijen je zo moet hebben om aan 1GB te geraken.

#3 RedThread

RedThread

Beheerder VBIB

• Beheerder
  • 3603 berichten
    Laatst bezocht 18 sep 2020 09:07
  • LocatieTongeren,Belgium.
Inzender

Geplaatst op 16 april 2012 - 15:06

Ik volg de stelling van chrissie, het aantal bytes per patiënt/per dag kan vrij beperkt gehouden worden zodoende je heel wat kan opslaan zonder in de problemen te geraken.
De voorstelling die je geeft in je xls file is trouwens (volgens mij) de meest performante.

Enige opmerking... je kunt eventueel nog een verbindstabel leggen om je aantal types van dagen (nu I/F/A) probleemloos uit te breiden.
een voorbeeld, je baas wilt weten welke dagen er een annulatie is geweest of wil "overleden" met een nieuwe code vastleggen.

Ook hier weer de vraag... complexiteit ten koste van flexibiliteit...
Een vraag waar alleen jij op kan antwoorden ;)

Greetzzz
RedThread

#4 guest_MichaelDeBoey_*

guest_MichaelDeBoey_*
  • Gasten
    Laatst bezocht

Geplaatst op 18 april 2012 - 21:57

RedThread, op 16 april 2012 - 15:06, zei:

Enige opmerking... je kunt eventueel nog een verbindstabel leggen om je aantal types van dagen (nu I/F/A) probleemloos uit te breiden.
Dat was ik van plan hoor :D
Ja ok dan denk ik dat ik dus maar bij mijn idee blijf :D

Ook met taq MS Access 2010 voorzien

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 lid(leden), 0 bezoeker(s), 0 anonieme gebruikers

Inloggen

Untitled 1

Met dank aan Jürgen voor de jarenlange inzet van visualbasic.be (anno dec 2000)
Met dank aan Mike en Ronneke voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2010)
Met dank aan PascalBianca voor de jarenlange inzet van vbib.be (anno dec 2016)